• Anonym (renovation)

    Renovera svärmors hus på semestern?

    Kom på en grej av att läsa en annan tråd här på FL ochtänkte höra hur andra tänkt kring följande situation:

    Dina svärföräldrar har ett landställe med flera hus, där familjen i generationer samlats för gemensam sommarsemester. Du och din partner har de senaste åren haft en av stugorna tillsamman med era små (6 månader och 2 år) barn. Övriga familjen har delat upp sig i de andra husen. Ni betalar ingenting för att bo där. Hela fastigheten ägs av dina svärföräldrar.

    Inför sommaren kommer ett mail från svärföräldrarna med en lång lista på saker som de tycker behöver åtgärdas "denna sommar". På den stugan ni brukar låna skall det målas fasad, renoveras fönster och målas om i invändigt, köksdelen skall kaklas om, plus lite annat småfix.

    Hur hade ni reagerat på detta? Hade du som ingift känt dig tvungen att engagera dig i denna uppfräschningsräd eller hade du sett det som att det var din mans uppgift? Hade du gladeligen ställt upp eftersom ni ändå bor där gratis de veckor som det handlar om? Är det rimligt att förvänta sig att en familj med små barn ägnar i princip hela semestern åt att renovera enligt svärföräldrarnas önskemål?

    Vore intressant och höra vad andra tycker.

  • Svar på tråden Renovera svärmors hus på semestern?
  • Anonym (Kia)

    Jag hade inte velat ägna hela semestern åt renovering. Samtidigt hade jag inte heller förväntat mig att bo gratis. Så jag hade hellre renoverat en liten del varje sommar. Tex ena sommaren målat fasaden och nästa sommar måla invändigt och kakla. Sedan spelar det ingen roll om det är mina föräldrar eller sambons föräldrar som äger sommarstället. Eftersom vi båda är villiga att använda sommarstället så hjälper vi givetvis till båda två med renoveringen.

  • Anonym (hepp)

    Om stugorna är uppdelade mellan alla på något sätt, skulle jag hoppats på att jag fick renovera "vår" stuga enligt vår smak. Men tycker det är självklart att det skall renoveras om ägaren så säger och stugorna börjar vara i behov av fixandet. Om denna familj lägger sin semester på att bo i denna stuga, skall den semestern även innehålla underhåll av stugan och vad som hör till stugan. Det är ju knappast 5 stjärnigt all inclusive ändå?

  • SupersurasunkSara

    Ja och nej.

    Ja, jag skulle renovera (skulle se det som hyra istället för att betala med reda pengar) men skulle absolut vägra att göra allt på en enda sommar. Målning utvändigt och fixa tak tex måste ju göras för att stugan inte ska förfalla.

    Inuti... Ja, jag skulle GÄRNA piffa och fixa men inte ha någon större lust att renovera efter DERAS tycke och smak om jag dessutom ska betala sakerna själv.

  • Anonym (C)

    Jag har varit i precis samma sits och ja, jag hjälpte gladeligen till att måla och underhålla. Självklart.
    Jag och maken gjorde dock i stort sätt allt på eget initiativ. Det var ju vi som slet på det lilla huset så därför betalade vi också materialet själva.
    Fast när svärfar ville att vi skulle bygga ut och stå även för de kostnaderna så drog jag gränsen. Vi föreslog att vi skulle få köpa in oss i huset alternativt köpa loss det ihop med en liten tomtbit. Men nix, det fick vi inte. Då sa vi nej till att lägga ned tid och pengar på utbyggnad. Man vet ju inte vad som händer i framtiden liksom.
    Ett par år senare såldes hela stället. Då var vi väldigt glada för att inte lagt ut mer än vad vi gjort.
    Men vanlig underhåll - absolut!!

  • Påven Johanna

    Jag föredrar att göra rätt för mig så jag hade antingen betalat genom åren för att jag nyttjat stugan eller så hade jag betalat för renovering. Jag hade inte renoverat själv eftersom jag avskyr sådant, däremot hade jag ringt efter hantverkare och plockat upp notan. 

  • SupersurasunkSara
    Anonym (C) skrev 2014-10-17 14:32:23 följande:

    Jag har varit i precis samma sits och ja, jag hjälpte gladeligen till att måla och underhålla. Självklart.
    Jag och maken gjorde dock i stort sätt allt på eget initiativ. Det var ju vi som slet på det lilla huset så därför betalade vi också materialet själva.
    Fast när svärfar ville att vi skulle bygga ut och stå även för de kostnaderna så drog jag gränsen. Vi föreslog att vi skulle få köpa in oss i huset alternativt köpa loss det ihop med en liten tomtbit. Men nix, det fick vi inte. Då sa vi nej till att lägga ned tid och pengar på utbyggnad. Man vet ju inte vad som händer i framtiden liksom.
    Ett par år senare såldes hela stället. Då var vi väldigt glada för att inte lagt ut mer än vad vi gjort.
    Men vanlig underhåll - absolut!!


    Lite så tänkte jag med, särskilt om de har krav på ett visst utseende på insidan, de kanske går i säljtankar?
  • Anonym (Ja)

    Med tanke på att ni vistas i huset varje sommar och bor gratis så är det väl rimligt att ni hjälper till med underhållet av huset. Inget konstigt med det.

  • ica
    Anonym (Ja) skrev 2014-10-17 14:56:53 följande:

    Med tanke på att ni vistas i huset varje sommar och bor gratis så är det väl rimligt att ni hjälper till med underhållet av huset. Inget konstigt med det.


    Visst inte. Men varför skickade svärföräldrarna som en kravlista med mail. Istället för att ta upp det öga mot öga eller per telefon. Sen om man förväntas betala antingen pengar eller med jobb så vill man väl veta det innan man far dit. Ts kanske känt det som en plikt eller outtalat krav.
  • Dixie

    Om familjen bor gratis i stugan tycker jag det är helt ok att man hjälper till med underhåll!
    Om familjen inte vill ägna semestern åt att renovera måste det ju vara upp till dem om de istället vill betala hantverkare att göra jobbet! 

Svar på tråden Renovera svärmors hus på semestern?