• Mamma till 3

    Innan utredning

    Min son på 6 år har börjat förskoleklass. Vi har pratat med rektorn om hans "problem" så sent som förra veckan men han sa då att allt funkar i skolan så därför ville de inte skicka en förfrågan till BUP! Den sista veckan har det varit kaos i skolan vilket gjort att han helt ändrat inställning. Antagligen kommer han skicka en förfrågan om utredning nästa vecka.

    Nu till min fråga:
    Hur lång tid brukar detta ta?
    Något man ska tänka på under tiden?
    Om man behöver vara hemma under utredningen för att det inte funkar i skolan, kan man ansöka om vårdnadsbidrag redan nu?

  • Svar på tråden Innan utredning
  • Långbenopluto

    Hur lång tid brukar detta ta? Det beror på vad de ska utreda, vad dom misstänker. Min sons autismutredning tog ca 5 månader, ADHD-utredningen tog ca 4 månader.

    Något man ska tänka på under tiden? Nej, inget speciellt.

    Om man behöver vara hemma under utredningen för att det inte funkar i skolan, kan man ansöka om vårdnadsbidrag redan nu? Nej, du får då ta VAB. 
  • pigglet

    Du kan ansöka om vårdbidrag redan nu, man behöver inte ha en diagnos. Det är den mertid som man lägger ner på barnet som ska avgöra ersättningen. Däremot behöver man ett läkarintyg tex, men man kan komplettera med det senare. Rätten till ersättning, om man får det beviljat, räknas från ansökningsdagen.

Svar på tråden Innan utredning