• Anonym (Snåljåp?)

    Matvrak eller snåljåp?

    Behöver andras synpunkter på detta problem.

    Min systers man är storväxt och tränar mycket. Därmed behöver han givetvis mycket mer mat än många andra. Men jag tycker att han är oförskämd när han vräker i sig kött varje gång han är bortbjuden.
    Han bryr sig inte om att ha koll på att alla får mat utan tar alltid rikligt med mat själv, främst kött.

    Som ett exempel kan jag berätta om när syrran och svågern hos oss på middag för några veckor sedan. Vi bjöd på fläskfilégryta med ris, grönsaker och bröd. Till efterrätt pannacotta.

    Jag använde två fläskfiléer som tillsammans vägde ca 1,1-1,2 kg. Svågern tog i vanlig ordning en rejäl portion. Cirka hälften av köttet, inga grönsaker och inget bröd. Vi andra tre fick alltså dela på lika mycket kött som han åt själv. Och det blir aldrig över till en andra portion för någon annan än han själv då han slänger i sig maten och hinner ta allt kött som blev över efter att alla ätit ain första portion.

    Att han rensar köttfatet på middagar är något som alla lägger märke till och som det skämtas rätt friskt om bakom hans rygg.

    Nu på söndag ska mina föräldrar bjuda på släktmiddag. Det kommer att bli buffé och jag vet att våra föräldrar inte är snåla utan köper rejält med mat men eftersom svågern som vanligt kommer att kasta sig över köttet så pratade jag och vår mamma om detta och kom överens om att jag skulle försöka prata med min syster om hans beteende. Syrran blev tvärilsken och tänker inte komma på middagen då hon tycker att vi är snåla och elaka. Jag tycker att man bör kunna äta normala portioner när man är bortbjuden och om man nu inte vill äta utfyllnadsmat som grönsaker och bröd får man för artighetens skull vänta tills alla har ätit innan man rensar köttfatet.

    Var det fel av mig att ta upp detta? Är han ett oförskämt matvrak eller är jag en oförskämd snåljåp som tog upp detta?

  • Svar på tråden Matvrak eller snåljåp?
  • Nyfiken gul

    han låter oerhört egoistisk , hur mycket proteiner han än må vilja äta ska man ALLTID se till att bete sig med hyfs och respekt när det gäller en middag.

    Skillnad är om han gör detta hemma och sätter i sig 1 kg köttfärssås själv. 

    men man gör inte så när man är bortbjuden och inte vet om det finns mer mat eller inte. 

    Tyvärr är han inte ensam om detta fenomen, känner många träningsfreaks som går som en ångvält över tallrikar, skålar och fat vid en middag och länsar allt i matväg utan att ha en tanke på att andra ska få äta också.   


    Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • Fjärilslarv

    Oj han har visst inte lärt sig vett och etikett. Kasta i sig matens när man är bortbjuden, oj. Jag tror att han egentligen skulle bli mätt på en normal portion, om han lärde sig att äta långsammare. Pinsamt! Jag hade inte bjudit in någon som beter sig så.

  • Anonym (B)

    Han är ouppfostrad.

    Det är ingen förlust att han och systern inte kommer på middag.

    ;)

    Jag skulle inte bjuda dem alls.

  • Anonym (Christer)

    han är oförskämd, ouppfostrad och egoistisk. 

    att han är storvuxen och tränar mycket används nog som ursäkt för att slabba och bete sig som ett gris vid matbordet. 

    Tro mig, inte ens Magnus Samuelsson (sveriges starkaste man) skulle bete sig sådär... 

    att din syster blev ilsken tyder snarare på att du trampade på en riktigt öm tå och hon är helt medveten om hans beteende. 

  • Mandel

    Om han inte kan kontrollera sitt ätande och läsa av läget - hur mycket kött kontra hur många som ska ha, så får väl han ta sist av alla!

    Du var inte oförskämd utan det är han som är oförskämd och din syster med som inte hejdar honom...


    Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Aniiee

    Ja, TS, det var fel att du tåg upp det. Med din syster. Varför pratar aldrig folk med personen det gäller? Ta upp det med din svåger istället. 


    The truth is, honey, I've enjoyed my life. I've had a hell of a good time
  • nozpa

    Trodde du skulle skriva att han typ åt 2 köttbitar. Men han låter en smula ofin faktiskt.
    Alla vet att man kollar av hur mycket som finns och gör ett enkelt överslag om hur mycket man kan ta så att det räcker till alla.
    Klart att du skulle kunna ta detta med din syster och att hon tar det med sin sambo.
    Låt honom ta sist annars. :)

  • taquine

    Nej du är inte snåljåp, och visst är han oförskämd men jag hade lagat till extra kött för honom och alla hade varit nöjda och glada .;) 
    Gör hellre för mycket mat än det ska behöva ransoneras vid bordet , det är trist ..

Svar på tråden Matvrak eller snåljåp?