• Anonym (Jobb)

    Förslag på bra yrkesväg med lön runt 30k?

    Jag jobbar idag som ekonomiassistent och tjänar 29.000:-/mån brutto. Men av diverse anledningar så skulle jag vilja sadla om och vill därför höra med er vad ni jobbar med och vad ni tjänar (där ni trivs)?

    Gärna något omväxlande och fritt jobb. Jag är självklart beredd att studera, men har inte möjlighet att studera flera år. Jag är ute efter något där det finns behov i branschen då jag inte vill sluta en fast tjänst för att studera och sedan bli arbetslös. Jag kan tänka mig att gå ner något i lön för att få arbeta med något jag trivs med, men vill inte gå ner hur mycket som helst. Men jag klagar förstås inte om lönen går upp :)

    Kanske har någon gått en YH-utbildning som leder till jobb och ok lön? Tar tacksamt emot alla förslag på yrken där det finns behov och hyfsad lön. Vad jobbar ni med som stämmer in på det och trivs ni?

  • Svar på tråden Förslag på bra yrkesväg med lön runt 30k?
  • Drottningen70

    Lokförare. Ja jag är seriös. Kort utbildning och bra ingångslön.

  • frasp

    Systemutvecklare/programmerare utan att tveka om du är någorlunda småklurig. Kreativt, skitkul, fritt... Hör av dig om du undrar över nåt :)

    Tycker att du borde kunna få jobb om du lägger ner typ 1,5 - 2 år på lite seriösa programmeringskurser då du redan borde ha koll på matte. Eller flummar runt i 3 - 4 år och blir systemvetare :P

  • Anonym (:'()
    Drottningen70 skrev 2014-10-18 19:26:58 följande:

    Lokförare. Ja jag är seriös. Kort utbildning och bra ingångslön.


    Det här är ett bra förslag :) 

    Jag vill så jävla gärna bli det, men pga dyskalkyli så kan jag inte - jag tar mig inte förbi intagningsprovet, pga matte/nummer-uppgifterna i det :( 
    Jag har alltså inget begåvningshandikapp, och har fått bra resultat på kontrollerat IQ-test - inte mensa-värdig eller så, men bra - och inga hjärnskador. Jag bara kan inte med siffror. Ungefär som dyslexi, fast med nummer.
    Var så jävla ledsen, men självklart förstår jag att jag måste kunna matematik om jag ska klara jobbet. Det var bara så hemskt sorgligt för mig när jag verkligen drömde om det... :(
  • Anonym (Jobb)

    Tack för era förslag!
    Jag ska kolla närmare på båda förslagen, vad det innebär i utbildning och lön, och hur själva jobbet verkar.

    @frasp: Ja, jag har ganska lätt för matte, men har ingen erfarenhet av programmering (gick en webbdesignkurs under ett år för mååånga år sedan där det ingick viss programmering, men minns inget av det) och inbillar mig att det är ganska svårt, men ska helt klart titta närmare på det :)

  • Anonym (Abc)
    Anonym (Jobb) skrev 2014-10-19 09:52:19 följande:

    Tack för era förslag!

    Jag ska kolla närmare på båda förslagen, vad det innebär i utbildning och lön, och hur själva jobbet verkar.

    @frasp: Ja, jag har ganska lätt för matte, men har ingen erfarenhet av programmering (gick en webbdesignkurs under ett år för mååånga år sedan där det ingick viss programmering, men minns inget av det) och inbillar mig att det är ganska svårt, men ska helt klart titta närmare på det :)


    Ekonomi och systemvetenskap är en rätt het kombination på arbetsmarknaden. Applikationskonsult inom affärssystem eller BI är då en möjlig framtid. Det ger bra lön, mycket frihet men också stort eget ansvar och stundtals hög arbetsbelastning och mycket resor.
  • Anonym (hur mycket)
    Drottningen70 skrev 2014-10-18 19:26:58 följande:

    Lokförare. Ja jag är seriös. Kort utbildning och bra ingångslön.


    Var finns den utbildningen? Längd? Arbetstider? Lön? :) många frågor men blev nyfiken
  • Tuvstarr

    Miljöinspektör. Du jobbar som kommunal tjänsteman så det är mycket fikan! :) det är intressant och omväxlande. Du är ute bland folk och företag så socialt är det också. Du lär dig massor hela tiden. Alla kommuner är enligt lag skyldiga att ha tillsyn enligt miljöbalken så jobb finns överallt och om du får jobb sitter du relativt tryggt. Jag älskar mitt jobb. Miljöbalken är jätteintressant.

    Utbildningen är 3/4 år, eller om du har en kandiatexamen så kan du läsa ett påbygnadsår i sthlm och några ställen till.

  • Tuvstarr
    Tuvstarr skrev 2014-10-20 08:21:12 följande:

    Miljöinspektör. Du jobbar som kommunal tjänsteman så det är mycket fikan! :) det är intressant och omväxlande. Du är ute bland folk och företag så socialt är det också. Du lär dig massor hela tiden. Alla kommuner är enligt lag skyldiga att ha tillsyn enligt miljöbalken så jobb finns överallt och om du får jobb sitter du relativt tryggt. Jag älskar mitt jobb. Miljöbalken är jätteintressant.

    Utbildningen är 3/4 år, eller om du har en kandiatexamen så kan du läsa ett påbygnadsår i sthlm och några ställen till.


    Jag tjänar strax under 30000 just nu. Nästa år kommer jag tjäna 30 tusen. Jag började på 26' för några år sedan.
  • Anonym (kombo)
    Anonym (Abc) skrev 2014-10-20 06:09:06 följande:
    Ekonomi och systemvetenskap är en rätt het kombination på arbetsmarknaden. Applikationskonsult inom affärssystem eller BI är då en möjlig framtid. Det ger bra lön, mycket frihet men också stort eget ansvar och stundtals hög arbetsbelastning och mycket resor.
    Min son läste till systemvetare och civilekonom. Han tog ut sina examina för ca 10 år sen. Han tjänar löjligt mycket pengar idag samtidigt som han trivs jättebra.

    Så ja, den kombinationen är nog bra. Fast det är å andra sidan kombinationen ekonom och en rad andra inriktningar också. Ledningsfunktionen i nästan alla brancher behöver ekonomkompetens. Själv har jag gjort tvärtom. Skaffat mig tillräckligt med ekonomikunskaper för att kunna göra ett bra jobb som VD.
  • Anonym (Jobb)

    Hmm, intressant. Jag har faktiskt aldrig tänkt så mycket på IT, har varit inne på miljö och samhällsutveckling däremot. Men när jag läser detta så låter det ju IT onekligen ganska intressant med min ekonomibakgrund. Jag har dock inga förkunskaper inom IT och därför har det känts ganska avlägset då jag tycker alla inom det verkar ha superkoll på allt och sitter med det 24 timmar om dygnet ;)

    Anledningen till att jag vill byta inriktning är inte för att jag tycker ekonomi är tråkigt i sig, utan för att jag känner att jag vill komma vidare. Sen är det detta med månadsbokslut, nu när jag har två små barn så vill jag ha möjlighet till mer än två-tre veckors sammanhängande semester på sommaren. Eller kunna åka iväg över nyår då vi annars har årsbokslut. Jag känner mig väldigt låst där jag är nu.

    Något jag gillar med ekonomi är att göra utredningar och felsöka diffar och dylikt. Tycker det är mindre roligt att en hel del av det jag sitter med är enformigt, det är därför jag skulle vilja hitta på något som är mer omväxlande. Kanske något där jag inte sitter på samma plats hela dagarna :)

Svar på tråden Förslag på bra yrkesväg med lön runt 30k?