• katastrofplantagen

    Varför tillåter föräldrar att deras barn vistas i en miljö där de utsätts för mobbning?

    Vill inleda med att säga att jag förstår att ingen förälder vill att ens barn blir mobbade.

    Ingen förälder ger säkerligen upp striden mot mobbning när detta händer ens barn.

    Få föräldrar har möjlighet att följa med till den miljö det inträffar varje dag.

    Det är mer jag förstår i ämnet, men minst lika mycket jag inte kan begripa.

    När ens barn utsätts för mobbning i exempelvis skolan, och detta inte upphör, varför ser inte föräldern/föräldrarna till att skapa det liv som ekonomiskt tillåter föräldern att vara med i skolan och förhindra att ens barn utsätts? Eller redan på förskolan.

    Om mina barn drabbades så skulle jag hålla dem hemma från förskola alt vara med i skolan. Jag skulle ordna billigare boende, och alla andra förutsättningar för att jag eller den andra föräldern kunde skydda våra barn ifrån mobbning.

    Jag vet att visionen är att reda ut och lösa problem, gärna flytta på den mobbade och inte mobbaren vilket är fel, men när det inte går. Mobbning förstör människor för hela livet och alla föräldrar borde göra allt i deras makt även rent praktiskt för att hjälpa barnet.

  • Svar på tråden Varför tillåter föräldrar att deras barn vistas i en miljö där de utsätts för mobbning?
  • Litet My

    Därför att det är lättare i teorin än i praktiken. Alla kan inte snabbt bytas boende och i Sverige har vi skolplikt vilket innebär att man inte lagligen får hålla barnet hemma oavsett anledning. Alla kan inte heller bara ta ledigt så mycket eller är ensamstående och måste ha sin inkomst en del har fler barn att ta hänsyn till osv. Det är lätt att tycka en massa när man inte varit i deras situation. Vad är det som får dig att tro att dessa föräldrar inte redan gjort allt och lite till redan?

  • katastrofplantagen
    Litet My skrev 2014-10-19 15:52:15 följande:

    Därför att det är lättare i teorin än i praktiken. Alla kan inte snabbt bytas boende och i Sverige har vi skolplikt vilket innebär att man inte lagligen får hålla barnet hemma oavsett anledning. Alla kan inte heller bara ta ledigt så mycket eller är ensamstående och måste ha sin inkomst en del har fler barn att ta hänsyn till osv. Det är lätt att tycka en massa när man inte varit i deras situation. Vad är det som får dig att tro att dessa föräldrar inte redan gjort allt och lite till redan?


    Inte över en dag nej det begriper jag, men mobbing som pågår länge. Vore jag ensamstående skulle jag hellre leva på soc och följa med barnet till skolan än att ha ett jobb med bättre betalt och låta barnet mobbas. Ja det är skolplikt, men det förekommer ända ner i förskoleåldern. Jag skulle gjort precis allt för att skydda mitt barn
  • Litet My

    Alla kanske inte har samma möjligheter som du? Eller varför tror du inte alla föräldrar verkligen gör allt de kan och lite till om/när deras barn blir mobbade?

  • Dr Mupp
    katastrofplantagen skrev 2014-10-19 17:30:55 följande:
    Inte över en dag nej det begriper jag, men mobbing som pågår länge. Vore jag ensamstående skulle jag hellre leva på soc och följa med barnet till skolan än att ha ett jobb med bättre betalt och låta barnet mobbas. Ja det är skolplikt, men det förekommer ända ner i förskoleåldern. Jag skulle gjort precis allt för att skydda mitt barn
    Tror du verkligen du skulle få soc för att hänga med din son till skolan? Tänk om.

    Om det framgick att du har ett jobb men slutat eller inte går så får du inget socialbidrag. Har du inget jobb så förväntas du gå på aktiviteter. Gör du inte det så får du inget socialbidrag. 

    Men visst du kanske kan leva på luft och kärlek. Vi andra dödliga behöver pengar. 
    Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • En blå giraff

    Min son har blivit mobbad under en period. Men jag anser faktiskt att det är skolan och personalen där som ska se till att han inte blir mobbad. Det kan inte hänga på att jag ska behöva säga upp mig från jobbet för att sitta med i skolan - då är det något riktigt tokigt! Naturligtvis ska vi som föräldrar också vara delaktiga men inte behöva vara fysiskt närvarande 100 %. I vårt fall har de fungerat att skolan tagit sitt ansvar och min son är inte mobbad idag tack vare de åtgärder skolan gjort.

  • katastrofplantagen
    Litet My skrev 2014-10-19 17:43:15 följande:

    Alla kanske inte har samma möjligheter som du? Eller varför tror du inte alla föräldrar verkligen gör allt de kan och lite till om/när deras barn blir mobbade?


    Det handlar inte om att ha möjligheter, utan att man helt enkelt skaffar sig det
  • katastrofplantagen
    Vanillaextract skrev 2014-10-19 17:46:55 följande:

    Hur tror du att du hjälper ditt barn i det långa loppet genom att sitta med i skolan varenda dag?


    Tror du någon skulle mobba ett barn som är i sällskap med en förälder?
  • katastrofplantagen
    Dr Mupp skrev 2014-10-19 17:56:57 följande:
    Tror du verkligen du skulle få soc för att hänga med din son till skolan? Tänk om.

    Om det framgick att du har ett jobb men slutat eller inte går så får du inget socialbidrag. Har du inget jobb så förväntas du gå på aktiviteter. Gör du inte det så får du inget socialbidrag. 

    Men visst du kanske kan leva på luft och kärlek. Vi andra dödliga behöver pengar. 
    Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
    Pengar är det viktigare än ens barns känslomässiga hälsa?

    Allt går att ordna och jag skulle göra vad som helst för mina barn i vilken situation som helst
  • katastrofplantagen
    En blå giraff skrev 2014-10-19 18:01:17 följande:

    Min son har blivit mobbad under en period. Men jag anser faktiskt att det är skolan och personalen där som ska se till att han inte blir mobbad. Det kan inte hänga på att jag ska behöva säga upp mig från jobbet för att sitta med i skolan - då är det något riktigt tokigt! Naturligtvis ska vi som föräldrar också vara delaktiga men inte behöva vara fysiskt närvarande 100 %. I vårt fall har de fungerat att skolan tagit sitt ansvar och min son är inte mobbad idag tack vare de åtgärder skolan gjort.


    Det är helt rätt att det är deras ansvar. Jag är väldigt glad att det fungerat bra i din sons fall. Jag syftar på de fall där inget hjälper, där skolan misslyckas och mobbningen fortsätter år efter år. Av ren nyfikenhet, vad hade du gjort om skolan inte lyckats hjälpa honom?
Svar på tråden Varför tillåter föräldrar att deras barn vistas i en miljö där de utsätts för mobbning?