• Anonym (Mama)

    Kan man göra om en mansgris till en gentleman..?

    Ok..nu kanske jag lät lite hård, men vafan.,
    Efter en hel dag där maken legat på sängen så gott som HELA dagen (pga ont i ryggen..han har en liten skada som gör sig påmind vissa dar) o jag har således fått göra allt i hemmet tvätt, mat, plock, planering osv o framförallt underhållt den aktiva 3åringen samtidigt som jag haft vår bebis på armen - och då har jag ju även varit vaken halva natten för att sen gå upp vid 5.15 då 3åringen lämpligt sovit färdigt. Jag är trött! Och har också ont i ryggen. När barnen sen somnat o jag får se maken nästan för första gången idag (utöver middan, en timma efter middan o nån timma imorse) så frågar jag va vi ska göra ikvälll så säger han typ bittert "jag vill ha sex men det vill ju inte du". Vill!?? Jag skulle gärna ha det om jag hade nån liten gnutta energi kvar. Det har ingen betydelse menar han - även om han är trött är han aldrig för trött för sex. Nej jag märker det....det roliga kan han va me på, men allt "slit" kan jag ta själv - är ju så det känns. Nån som kan förstå?? Det tråkiga är att det väldigt ofta är såhär. Jag drar hela lasset hemma, och hur tänd blir man då? Han menar att han inte ser nått som helat samband mellan hushållsarbete o sexliv hur mkt jag än försöker förklara att "lathet" inte är sexigt - men när man hjälps åt kanske även lusten höjs!! Nu vet jag ju dock att han har svårt att "se" saker som behöver göras han säger själv att jag måste påminna honom. Jovisst...men man känner sig ju fortfarande som en morsa. Han har adhd o jag har verkligen inte det. Du är verkligen ihop med fel kille sa han till mig idag o jag blir så ledsen. Vi älskar varandra men har alltid haft lite svårt o kommunicera o förstå varann. Men vi är ändå gifta och han är ju pappa till mina barn. Finns det något "hjälpmedel"?? Går det att göra om en mansgris till en gentleman?!?? (Nåja men )

  • Svar på tråden Kan man göra om en mansgris till en gentleman..?
  • Anonym (Också Mamma)
    Jag förstår helt och hållet. Det är svårt att kommunicera med män i allmänhet. Vi som kvinnor är riktigt känslosam (kanske för känslosam). Men har inte en sån behov för att prata. Jag skulle älska att leva ett perfekt förhållande där vi skulle kommunicera och prata om våra känslor när vi har ett problem. Istället för att skrika och ge order. Skulle älska att min man faktiskt ge ett skit om Hushåll, rutin och inte behöva säga till honom att hjälpa mig. men ändå allt jag hör från hans mun är "sex" "säg mig när du behöver hjälp" "sex" "sex". Jag är också ganska arg ikväll :)
  • Anonym (Mama)
    Anonym (Också Mamma) skrev 2014-10-19 21:22:17 följande:

    Jag förstår helt och hållet. Det är svårt att kommunicera med män i allmänhet. Vi som kvinnor är riktigt känslosam (kanske för känslosam). Men har inte en sån behov för att prata. Jag skulle älska att leva ett perfekt förhållande där vi skulle kommunicera och prata om våra känslor när vi har ett problem. Istället för att skrika och ge order. Skulle älska att min man faktiskt ge ett skit om Hushåll, rutin och inte behöva säga till honom att hjälpa mig. men ändå allt jag hör från hans mun är "sex" "säg mig när du behöver hjälp" "sex" "sex". Jag är också ganska arg ikväll :)


    Ja inte för att det egentligen är nån tröst att fler har det likadant så känns det ju ändå bra att NÅN kan förstå mig när jag nu inte gör mig förstådd här hemma... ;)

    Men alltså seriöst - hur kommer man runt detta? Kan man?! Han säger att han "är sån" jag vet hur han är och hans problem - lär mig leva med det. Ja det låter ju enkelt. Jag kan till hundra procent förstås inte sätta mig in i hans "problem" och känslor men det känns ju ändå som att han borde kunna "lära sig" på nått sätt...iaf till viss del...nej?
  • eslah

    Nej det går nog inte fullt ut att omvandla någon om han själv inte anstränger sig. Lite minigrisgentleman kan du nog få honom till om du tar i med hårdhandskarna. Du kan ju försöka uppfostra honom på samma sätt som man gör med hundar, godis när han är duktig osv. Har hört att det fungerar, men kanske lite patetiskt?! Är han respektfull i sin kommunikation mot dig så är nog det bästa att du försöker prata med honom, kanske tar han till sig det.

  • Anonym (Mama)

    Ja att belöna med godis känns ju verkligen som att han är ett barn o jag är hans mamma, men kanske nån annan form av "belöning" kan kommas på, jag vet inte...just för att få on vanan! Prata har vi försökt igen o igen o igen...


    eslah skrev 2014-10-19 21:46:12 följande:

    Nej det går nog inte fullt ut att omvandla någon om han själv inte anstränger sig. Lite minigrisgentleman kan du nog få honom till om du tar i med hårdhandskarna. Du kan ju försöka uppfostra honom på samma sätt som man gör med hundar, godis när han är duktig osv. Har hört att det fungerar, men kanske lite patetiskt?! Är han respektfull i sin kommunikation mot dig så är nog det bästa att du försöker prata med honom, kanske tar han till sig det.


  • Johan75

    Nja, jag tror nog inte att det går fullt ut. Mycket förändras väl för de flesta över tid och vi blir mer och mer "ordentliga" ju äldre vi blir. 

    Han "är sån" och det är nog något du får acceptera. Däremot innebär ju det inte att allt måste förbli som det varit. Om han "är sån" så är det förutsättningarna man har att jobba med. Ok, han är sån, hur lägger man då upp vardagen och arbetsfördelningen för att få det att funka på bästa sätt? 

    Har han adhd så funkar väl ofta rutiner? Sen måste du ju inte dra hela lasset om det är så att han bidrar bara du pekar på vad du vill ha gjort? Skriva listor på vad som ska göras vid varje given tidpunkt? 

    Sen har jag svårt att se hur roligt sex han förväntar sig att ha om han nu har så ont i ryggen att han ligger still i sängen hela dagen. 

    Om du kan acceptera och jobba utifrån att han fungerar på ett annat sätt än vad du gör så måste även han acceptera och förstå att du fungerar på ett annat sätt än vad han gör.


    Behold, i come as a thief.
  • Anonym (Ja, så här!)

    Håller inte med Johan75 om att du får acceptera detta. TS, tar han nån medicin för sin ADHD?

    Tycker att du får använda lite tuffa metoder för att få till en förändring här. Du säger att du gör allt i hemmet, börja då på ett annat sätt:

    1. Tvätta inte hans tvätt, utan enbart åt dig o barnen.

    2. Samma med maten, laga bara för tre eller så? Duka inte åt honom, hänvisa till att han ju aldrig lagar mat (alternativt tvinga fram en fördelning då den ena diskar när den andra lagar mat. O tvärtom.

    3. BETONA för honom hur viktigt du tycker att detta är, att du inte blir tänd på att han ligger i soffan hela dan medan du tar den tunga arbetsbördan. Fattar han fortfarande inte, sexstrejka.

    Du frågade om hjälpmedel - ja, det finns det! Hos kommunen o lokalpsykiatrin. Dom har appar, tekniska hjälpmedel osv.

  • Johan75
    Anonym (Ja, så här!) skrev 2014-10-20 23:09:36 följande:

    Håller inte med Johan75 om att du får acceptera detta. TS, tar han nån medicin för sin ADHD?

    Tycker att du får använda lite tuffa metoder för att få till en förändring här. Du säger att du gör allt i hemmet, börja då på ett annat sätt:

    1. Tvätta inte hans tvätt, utan enbart åt dig o barnen.

    2. Samma med maten, laga bara för tre eller så? Duka inte åt honom, hänvisa till att han ju aldrig lagar mat (alternativt tvinga fram en fördelning då den ena diskar när den andra lagar mat. O tvärtom.

    3. BETONA för honom hur viktigt du tycker att detta är, att du inte blir tänd på att han ligger i soffan hela dan medan du tar den tunga arbetsbördan. Fattar han fortfarande inte, sexstrejka.

    Du frågade om hjälpmedel - ja, det finns det! Hos kommunen o lokalpsykiatrin. Dom har appar, tekniska hjälpmedel osv.


    Nu hoppas jag du förstod att jag i mitt inlägg inte ansåg att hon skulle acceptera situationen, bara acceptera att han "är sån". TS vill att hennes man inte bara ska göra mer saker för att underlätta vardagen, utan även att han i princip ska känna annorlunda inför detta.

    Sexstrejka - är det inte i princip vad som sker nu? Och verkar det fått honom att antingen hjälpa till i vardagen eller att förstå saker ur TS perspektiv?

    TS man kommer inte börja känna annorlunda eller instinktivt se att det behöver städas bara för att hon slutar göra allting hemma. TS man är som han är och då gäller det att hitta vägar för att han ska hjälpa till mer hemma utifrån de förutsättningarna. 

    Däremot håller jag med om att han måste förstå att hon fungerar på ett annorlunda sätt än honom och att hon har all rätt i världen att känna sig "avtänd" på grund av hans uteblivna engagemang.
    Behold, i come as a thief.
Svar på tråden Kan man göra om en mansgris till en gentleman..?