• Anonym (Ledsen)

    Min storebror har fått cancer..

    Allt började ungefär för nån månad sen då min bror klagade på magsmärtor i sidan av magen.


    Han fick komma in på röntgen och läkarna fann en tumör i levern..


    Fick besked idag efter min broder har varit på några kontroller och dom kunde konstatera att det var cancer.. Dom kunde inte finna några tecken alls på metastaser och att tumören verkade vara väl inkapslad ( vad betyder de?) Fick inget bra svar från min mor då hon var full med gråt.. Läkarna ansåg att det inte var någon direkt akut för operation, det måste vara ett bra tecken? Han fick även fritt val om han ville kompensera med cellgifter efter operationen men de skulle absolut inte vara nödvändigt..
    Jag har rensat internet på levercancer och prognosen ser inte alls bra ut även för cancer utan metastaser i levern :( 

  • Svar på tråden Min storebror har fått cancer..
  • Anonym (123)

    De tror alltså att det rör sig om primär levercancer? Om det kan jag en del eftersom jag själv drabbats och svarar gärna på frågor om jag kan.

    Beklagar beskedet <3

  • Anonym (Ledsen)
    Anonym (123) skrev 2014-10-20 00:03:20 följande:

    De tror alltså att det rör sig om primär levercancer? Om det kan jag en del eftersom jag själv drabbats och svarar gärna på frågor om jag kan.

    Beklagar beskedet <3


    Ja de rör sig om primär levercancer, som även ska vara väl inkapslad.. de borde väl ändå vara positivt, eller? Rynkar på näsan
  • Anonym (Ledsen)

    Prognosen borde väl vara rätt bra när det är såppas "bra"? eller är ja helt ute och cyklar? :( 

  • LaDivina

    Hej TS.

    Skickar en varm kram först och främst.

    Att tumören är väl inkapslad är bra, då är det mycket enklare för läkarna att ta bort den vid en ev. OP.

    Jag förstår Din sorg, att frågorna är många men prognosen utifrån vad Du skriver anser jag vara god. Vissa människor finns det ju ingen chans i världen att operera eftersom det skulle resultera i att cancern sprider sig. Håll modet uppe!

  • LaDivina

    Hej TS.

    Skickar en varm kram först och främst.

    Att tumören är väl inkapslad är bra, då är det mycket enklare för läkarna att ta bort den vid en ev. OP.

    Jag förstår Din sorg, att frågorna är många men prognosen utifrån vad Du skriver anser jag vara god. Vissa människor finns det ju ingen chans i världen att operera eftersom det skulle resultera i att cancern sprider sig. Håll modet uppe!

  • Anonym (Ledsen)

    Vi har hört från läkarna nu, dom sa att de absolut inte är panik med röntgen ännu då tumören har vuxit jättesegt, endast 2 cm stor och ligger perfekt till att operera.
    Inga tecken på spridning alls, är chanserna så stor för återfall efter operation? Läkarna vill inte säga nåt men ja skulle gärna vilja höra de från nån med erfarenheter inom just cancer..
    Tack snälla!

  • Ingram

    Tyvärr har jag inget vettigt att skriva kring sjukdomen men styrkekramar till dig och jag beklagar verkligen att detta drabbat din bror och er familj.
    Jag kan dock råda dig att ta kontakt med sjukvården själv för att få upplysningar, kom ihåg att finnas där för din bror dessutom.
    Ska hålla tummarna för att allt går vägen för din bror och att han snart är på benen .

  • kaleidoskop88

    Hej ts!

    Sättet cancern växer på har stor betydelse! Att de säger att den växer långsamt och uppenbarligen inte är så aggressiv är goda nyheter. Också att de vill operera och inte anser cellgifter är nödvändigt låter positivt. Cancer är en svår sjukdom, men läkarna låter absolut positiva och det är ju fantastiskt.

    Ni har en tuff tid framför er, speciellt om cellgifter blir inblandat, men ställ upp för din bror och våga finnas där. Min mamma gick bort för bara ett par veckor sedan i en annan typ av cancer, efter lång tids sjukdom. Min pappa försvann också i cancer, så jag vet hur tufft det kan vara (är nu föräldralös innan 30). Säg till om jag kan stötta dig på något sätt. Kram!

  • Anonym (Anki)

    Men att den är inkapslad är ju jättebra. Din brors kropp har själv gjort jobbet så att säga, för att skydda honom. Har dom gjort biopsi? Är det därför dom kan säga att det är cancer?

    Att den växer långsamt är också oerhört bra. Jag tror du kan andas ut lite, det låter som det trots allt inte är din brors tid ännu att packa in. Det räcker nog med att operera bort tumören och sen hålla koll med lite tätare kontroller.

  • Anonym (yrk)

    Utesluter (eller minskar) han kött och mejeri-produkter ur kosten är risken att den kommer tillbaka mindre.

  • GrönaDruvan
    Anonym (yrk) skrev 2014-10-24 02:40:51 följande:

    Utesluter (eller minskar) han kött och mejeri-produkter ur kosten är risken att den kommer tillbaka mindre.


    Källa?
  • Copyme

    Stötta och finns där för din bror. Min bror fick cancerbesked när han var 16, det är en hemsk sjukdom och det är fruktansvärt att se vad det gjort med honom. Han är cancerfri idag, men förlamad och fått personlighetsförändringar och som han kämpat för att komma tillbaka med tal och att lära sig gå. Operationen på operation. Tyvärr kommer han aldrig kunna leva ett normalt liv och han är väldigt deprimerad. Så stötta allt du kan för det är det enda jag kan göra för min bror och man känner sig så hjälplös.

    Skickar lite styrka till er oxå!

  • Anonym (Ledsen)

    Hej alla, glömde bort denna tråden lite i all stress och oro, riktigt glad att det finns så många trevliga människor! Tack för alla svar Solig

    Min bror har varit på operation, fick åka in tidigare än väntat då dom fick en tid till operation mycket tidigare! Läkarna är väldigt positiva och glada!

Svar på tråden Min storebror har fått cancer..