• Anonym (hoppas!)

    För bra för att vara sant... kan detta misstolkas...?

    Jag har varit kär i en killkompis sedan två år tillbaka och vi var ganska kramiga med varandra då. Jag berättade då om mina känslor och han sade att han inte kände samma och bara ville vara kompisar och han tog även mer avstånd fysiskt och slutade kramas och så. Jag tog det ganska hårt, var väldigt ledsen och han tröstade mig. Vi sågs inte på några månader och han sade att det var jobbigt för att jag var hans bästa vän men han förstod samtidigt varför jag inte kunde.

    Sedan började vi umgås igen. Jag var fortfarande kär men kunde stå ut med att umgås med honom så länge han inte var ihop med någon annan. Lite långsamt började vi kramas när vi sågs igen och kunna sitta nära varandra i soffan och så vidare. Jag frågade honom om det kändes okej och sade att jag fortfarande har känslor för honom och han sa att det var okej så länge vi båda inte var ihop med någon annan.

    Under sommaren träffades vi inte alls eftersom jag jobbade i en annan stad, pratade i telefon några enstaka gånger. Sen under hösten har vi börjat umgås mer intensivt, oftast varje vecka, mycket på hans initiativ och han har sagt flera gånger att han tycker om mig och att han saknar mig när vi inte setts på ett tag. Förra veckan var vi på bio och då tog jag en chansning och tog tag i hans hand när vi satt där i biomörkret. Han tog inte bort handen utan höll mig i handen också, hela filmen. Sen var vi som vanligt efteråt och pratade inte om det.

    Men nu så tog jag mod till mig och smsade till honom och skrev så här "Vill du gå på Luxdejt nästa vecka?" (Lux är hans favoritrestaurang) Han svarade "Ja men jag har använt upp nästan hela lönen så tror inte att jag har råd... men vi kan äta någon annanstans?" Jag skrev då att "Men jag sa ju att det var en dejt så jag bjuder dig" och då skrev han "I så fall vill jag gärna Skrattande" och då skrev jag "Jag längtar jättemycket tills dess" och han skrev "Det ska bli jättemysigt! Skrattande"

    Och då är nu min fråga... visst fattar han att det är en dejt och han kan inte ha missförstått på något sätt, vet inte riktigt hur killar tänker? Man tycker att han borde vara försiktig med att ge mig falska förhoppningar eftersom han vet att jag har känslor och hur ledsen jag varit över honom tidigare... Men då vill han gå på dejt med mig... han är intresserad av mig... eller...? Kan som inte riktigt tro på det, hjälp mig att tänka! Förvånad

  • Svar på tråden För bra för att vara sant... kan detta misstolkas...?
  • Anonym (Munk)

    "Hur skulle du känna inför att gå på en officiell dejt med mej? Ex på Lux?"

    Det hade man inte kunnat misstolka lika lätt som en "luxdejt". Jag hade tagit ditt som 100% vänskapligt, tyvärr..

  • spirituality

    Jag tycker att han har varit tydlig med att han inte är intresserad. Så tyvärr tror jag att du misstolkar och hoppas lite för mycket. 

  • Anonym (hoppas!)

    Jag tog till mig det ni skrev så jag skickade detta till honom "Jag är så glad att du ville gå på en dejt med mig, saknar dig <3". Tänkte att det går inte att missförstås... väl? Han svarade "Ja det ska bli jättemysigt! Ser fram emot det :)"

    Vad tänker ni om det? Jag vet inte alltså... kan han fortfarande missförstå??

  • isadora81

    Det kan tyvärr ändå misstolkas. Man kan ha dejter med sina vänner också. Visst förstår han att du hoppas. Det tror jag inte går att missa. Men om han inte är intresserad av mer än vänskap så tycker han nog inte att han behöver säga till igen. Han verkar ju även tycka det är ok med närkontakt. Han sa ju själv att det går bra så länge ni inte har någon annan. Se upp så han inte bara myser med dig tills han träffar någon. Du måste nog prata med honom igen kanske efter dejten om vad han vill. Kan du tänka dig vara vänner med benefits? Kan du tänka dig fortsätta som vänner om han träffar någon annan? Förhoppningsvis börjar han få känslor för dig också. Han kanske förstår att det är en dejt och vill satsa på er men det går inte att veta av er konversation.

  • Tecum

    Jag tror inte att han missförstår dig då ni har en gemensam historia och han vet att du haft känslor tidigare. Men risken finns att han bara vill vara hygglig, han gillar dig och vill inte stöta bort dig men är inte förälskad.

    Det enda du kan göra är att vara tydlig med vad du känner och fortsätta att "läsa" honom. Tiden närmar sig då du måste fråga honom rakt ut men du kanske ska värma upp honom lite till Ha dock en känslomässig beredskap att han kan nobba... 

  • Anonym (hoppas!)
    isadora81 skrev 2014-10-26 09:08:51 följande:

    Det kan tyvärr ändå misstolkas. Man kan ha dejter med sina vänner också. Visst förstår han att du hoppas. Det tror jag inte går att missa. Men om han inte är intresserad av mer än vänskap så tycker han nog inte att han behöver säga till igen. Han verkar ju även tycka det är ok med närkontakt. Han sa ju själv att det går bra så länge ni inte har någon annan. Se upp så han inte bara myser med dig tills han träffar någon. Du måste nog prata med honom igen kanske efter dejten om vad han vill. Kan du tänka dig vara vänner med benefits? Kan du tänka dig fortsätta som vänner om han träffar någon annan? Förhoppningsvis börjar han få känslor för dig också. Han kanske förstår att det är en dejt och vill satsa på er men det går inte att veta av er konversation.


    Men åh! Skrikandes Vad ska jag skriva så att han inte kan missförstå...? Jag vill gärna att det ska vara liksom utrett så att vi båda -vet- att det är en dejt när vi går dit. Känns bara skumt att bjuda en kompis på dyr middag utan någon anledning annars, så bra ekonomi har jag inte liksom. Och tänk om det kommer fram efteråt att jag såg det som en dejt men inte han...? Sjukt pinsamt! Tyst Vad kan jag säga för att han ska förstå?

    I och för sig så har du rätt i att jag kanske borde tänka att det han har sagt tidigare gäller tills han säger annorlunda, men det skulle också vara skumt att liksom "Nu så funderar jag på att jag ev kan få känslor för dig men det kunde jag inte tidigare, bara så du vet".

    Jag har nu tänkt att det kanske har ändrat sig eftersom han höll mig i handen och det, det tycker jag inte att man gör med en "kompis", inte ens en "myskompis". Han är lite blyg så jag vet inte om han skulle säga det rakt ut om han kände annorlunda heller... och han är inte den typ som tar initiativet.

    Om han skulle vilja vara friends med benefits hade jag varit med på det, absolut! Då öppnar det ju upp för möjligheten att man kan komma varandra närmare och han kanske kan få känslor... han har inte haft någon kk tidigare heller så han skulle nog behöva tycka ganska bra om någon för att kunna ha den typen av relation.

    Jag kan inte tänka mig att fortsätta vara vänner om han träffar någon annan, nej. Det har jag för starka känslor för. Det har jag också sagt till honom vid något tillfälle... Kanske han tror/hoppas att jag kommer känna annorlunda om det väl blir så, men så är det ju inte.

    Men... jag vill så gärna bestämma över sms att det är en dejt. Vill inte bli nobbad i efterhand, då vill jag hellre ta det nu, innan "dejten"... Tänk vad sjukt om jag klär upp mig fint, går på dejten och så kanske försöker ge honom en puss efteråt och han bara "Men vad håller du på med?? Trodde att du ville bjuda mig på lyxrestaurangen för att du uppskattade min vänskap!!" Gah...! Skäms
  • Anonym (hoppas!)
    Tecum skrev 2014-10-26 10:24:04 följande:

    Jag tror inte att han missförstår dig då ni har en gemensam historia och han vet att du haft känslor tidigare. Men risken finns att han bara vill vara hygglig, han gillar dig och vill inte stöta bort dig men är inte förälskad.

    Det enda du kan göra är att vara tydlig med vad du känner och fortsätta att "läsa" honom. Tiden närmar sig då du måste fråga honom rakt ut men du kanske ska värma upp honom lite till Ha dock en känslomässig beredskap att han kan nobba... 


    Men det är ju hyggligare att vara ärlig i så fall och säga att "Jag går gärna ut med dig men som vänner", eller något sånt. Det är inte så hyggligt att låta någon betala en massa och få förhoppningar om man inte tror att det finns iaf en chans. Nu vill jag ju se detta som en dejt och inte en invit till en relation liksom, för mig innebär en dejt bara att man i alla fall är öppen för att känna efter om man vill något mer, att man inte skrivit bort det helt liksom. Det är okej om han inte är förälskad men är öppen för möjligheten att det vore okej om han blev det och att han vill lära känna mig närmare på ett icke-kompisplan och se hur det blir.

    Min känslomässiga beredskap är hög just nu och jag kan ta att bli nobbad... men det kommer kännas värre ifall det händer efter "dejten", därför jag så gärna vill ha ett svar nu. Vill ju hellre vara hjärtekrossad bara än hjärtekrossad och utskämd liksom Drömmer Men i och för sig, om chansen ökar av att jag ligger lågt ett tag till så är det ju värt det, även om det gör ondare då. Hur tycker du att jag skulle kunna värma upp honom ytterligare? Vad ska jag svara på hans sms?
  • Anonym (hoppas!)

    Vore också intressant att höra var ni tycker att gränsen går mellan en kompis/myskompis-relation och en kk/dejt/ihop-relation om ni förstår hur jag menar. Jag tycker definitivt att hålla någon i handen en längre stund är det senare, men ni kanske inte håller med? Vad finns det annars för grejer som man inte kan göra med en kompis/myskompis som är lite mer subtila än att hångla, liksom Drömmer I så fall kan jag ju prova något av det och se om han drar sig tillbaka/är på.

Svar på tråden För bra för att vara sant... kan detta misstolkas...?