• tikki masala

    Han STINKER!

    Jag är egen företagare och har fått en kille som praktiserar hos mig för att eventuellt bli anställd sedan. Han har varit hos mig i tre veckor nu och jag kan inte se att han byter kläder och han luktar illa! Jag måste gå ut för att ta frisk luft och oroar mig hur kunderna kan uppfatta detta. Jag vill säga till honom att han måste åka hem och duscha och tvätta sina kläder. Men det känns lite sådär.
    Hur kan man säga på ett bra sätt att någon måste fräscha till sig? Annars funkar han rätt bra men hygienen är kass! 

  • Svar på tråden Han STINKER!
  • Miss. Piggy

    Jag "kände" en som inte dushade, han var så äcklig att jag kunde känna könslukten från honom när han satt bredvid mig i bilen. Jag blev så irriterad och arg att det bara flög ur mig. Kunde inte stå ut med hans vidriga lukt.

  • Skuld

    Klart att du ska snacka med grabben, förmodligen fattar han inte själv att han luktar.

    Hade själv väldigt dålig hygien under en period, men det insåg jag inte förrän någon till slut reagerade på det.

  • tikki masala

    Ja. men HUR ska jag säga. Tex såhär. Du.. Jag har märkt att du inte byter kläder och jag känner liksom att du inte duschat. Här måste man verkligen tänka på sin hygien. Så gå du hem nu och duscha och byt kläder. Sen måste du duscha varje dag och byta kläder varje dag om du ska vara här.  ?
    (Det är ett ganska ansträngande jobb också). 

    Eller har någon ett annat bra förslag på hur man kan säga det utan att personen tar jätte illa upp?

  • Skuld
    tikki masala skrev 2014-10-20 11:37:59 följande:

    Ja. men HUR ska jag säga. Tex såhär. Du.. Jag har märkt att du inte byter kläder och jag känner liksom att du inte duschat. Här måste man verkligen tänka på sin hygien. Så gå du hem nu och duscha och byt kläder. Sen måste du duscha varje dag och byta kläder varje dag om du ska vara här.  ?


    Låter bra.
  • Miss. Piggy

    1. Som egenföretagare skulle jag inte anställt en illaluktande person.

    2. Som kund skulle jag inte gå tillbaka till en butik där en anställd har dålig hygien.

    En person med dålig hygien skrämmer bort folk. 

  • Mylla

    Vill du vara snäll mot honom så säger du rakt ut som det är. då har han en chans att bättra sig.  Att han kan ta illa upp går inte att undvika, men i förlängningen är det ändå till nytta för honom.
    jag misstänker att han har några svårigheter, jag tror inte det funkar med fina vinkar. Han kommer inte fatta. För då hade han redan fattat, hoppas du fattar vad jag menar.

  • Common sense

    Du kan ju börja med en fegis-variant;

    "Hörru, känner du vad det luktar illa här? Kan du ha fått något smuts på dina kläder?"

    Fattar han inte hinten får du säga det rakt ut nästa gång.

    "Nej du, det är någonting som luktar konstigt hos dig. Förlåt att jag tar upp det men det är för din egen skull. Testa att tvätta kläderna på högre temperatur kanske?"

  • Snutten6
    tikki masala skrev 2014-10-20 11:37:59 följande:

    Ja. men HUR ska jag säga. Tex såhär. Du.. Jag har märkt att du inte byter kläder och jag känner liksom att du inte duschat. Här måste man verkligen tänka på sin hygien. Så gå du hem nu och duscha och byt kläder. Sen måste du duscha varje dag och byta kläder varje dag om du ska vara här.  ?
    (Det är ett ganska ansträngande jobb också). 

    Eller har någon ett annat bra förslag på hur man kan säga det utan att personen tar jätte illa upp?


    Raka puckar är bäst !
  • dejan9209

    Fast man behöver ju inte göra det på ett sätt som, verkligen får hen att må dåligt,.

    Måket här är att hen ska kunna vara på sin praktiktjänst och inte lukta, man ska ju inte då passa på att vara så brutal och rak så att han istället, mår dåligt.

    Jag du bara ska, sätta dig ner och prata med han, börja med att berömma han för hans arbete, sedan kan du lägga in att "du tycker det är viktigt att vi är proffsiga mot våra kunder, och att du darför skulle uppskatta om han kunde, sköta sin hygien så att företaget fortsätter vara proffsig i kundernas ögon.

    julenstid.blogg.se


Svar på tråden Han STINKER!