• Anonym (mobbad)

    Kan en "bråkig" pappa förlora vårdnaden?

    Hej!

    Näst intill varje gång pappan ringer mamman, (några gånger i månaden), skriker han att hon är psykiskt sjuk, olämplig mamma, att hon förstör barnen, att barnen ska in på barnhem, bli bortadopterade m.m.

    Detta hör barnen ibland direkt och ibland indirekt. Mamman blir helt knäckt av dessa samtal, vilket barnen så klart märker, trots att mamman inte talar med barnen om detta.

    Plus att han även hotar mamman ibland. Detta hör dock inte barnen.

    Hur ser man på detta beteende i en vårdnadstvist?
    Är det skäl till att mamman ska få enskild vårdnad?
    Kan han anses som olämplig vårdnadshavare då?
    Eller får man bete sig hur som helst bara man är snäll mot barnen?
    Vad ska mamman göra när pappan ringer för att tala med barnen och det hela slutar med denna psykiska misshandel/mobbing av mamman?

    Tacksam för svar!

  • Svar på tråden Kan en "bråkig" pappa förlora vårdnaden?
  • Anonym (Tvivlar)

    För många år sen var det en man som mördat sin fru och när han kom ut återfick han vårdnaden om barnet så jag tvivlar starkt att nån av ovanstående skäl skulle förlora vårdnaden. Sker det ö.h.t i Sverige idag,män verkar kunna vara vilka svin som helst,men delad vårdnad det bara ska de ha ändå enligt soc....

  • Tow2Mater

    Lägga på luren efter att hon informerat pappan om att hädanefter sker all kommunikation via e-mail. Kanske gå via Familjerätten och fastställa att det enda kommunikationsmedel som kan fungera är just e-mail. Och sen spara alla e-mail som bevis i ev framtida rättegång.

  • Anonym (mobbad)
    Anonym (Tvivlar) skrev 2014-10-20 18:38:57 följande:

    För många år sen var det en man som mördat sin fru och när han kom ut återfick han vårdnaden om barnet så jag tvivlar starkt att nån av ovanstående skäl skulle förlora vårdnaden. Sker det ö.h.t i Sverige idag,män verkar kunna vara vilka svin som helst,men delad vårdnad det bara ska de ha ändå enligt soc....


    Ja, det känns ju som att de kan bete sig hur som helst... och samhället bara jamsar med...
  • Tow2Mater

    Hur skulle enskild vårdnad losa problemen? Barnen maste ju ändå få träffa sin pappa, och pga det måste ju viss kommunikation iallafall ske mellan mamma och pappa. Minska kommunikationen till ett minimum, och ta den genom passliga kanaler.

  • Anonym (mobbad)
    Tow2Mater skrev 2014-10-20 18:39:03 följande:

    Lägga på luren efter att hon informerat pappan om att hädanefter sker all kommunikation via e-mail. Kanske gå via Familjerätten och fastställa att det enda kommunikationsmedel som kan fungera är just e-mail. Och sen spara alla e-mail som bevis i ev framtida rättegång.


    Ja, vi mailar ju redan, men pappan måste ju ringa och tala med barnen ibland också. Då blir det problem tyvärr...
  • Anonym (Wildrat)
    Anonym (mobbad) skrev 2014-10-20 19:14:53 följande:
    Ja, vi mailar ju redan, men pappan måste ju ringa och tala med barnen ibland också. Då blir det problem tyvärr...
    Säger han nåt annat än "kan jag få prata med..." så lägger man på luren. Så enkelt är det. Klart han får prata med barnen men det betyder prata med BARNEN, inte skrika oförskämdheter åt mamman...
  • Långbenopluto
    Anonym (Wildrat) skrev 2014-10-20 19:20:30 följande:
    Säger han nåt annat än "kan jag få prata med..." så lägger man på luren. Så enkelt är det. Klart han får prata med barnen men det betyder prata med BARNEN, inte skrika oförskämdheter åt mamman...
    Exakt, problemet är därmed löst!
  • Anonym (mobbad)
    Anonym (Wildrat) skrev 2014-10-20 19:20:30 följande:
    Säger han nåt annat än "kan jag få prata med..." så lägger man på luren. Så enkelt är det. Klart han får prata med barnen men det betyder prata med BARNEN, inte skrika oförskämdheter åt mamman...
    Jag har försökt, men ibland hinns det med lite prat tyvärr ändå...
  • Långbenopluto
    Anonym (mobbad) skrev 2014-10-20 21:04:41 följande:
    Jag har försökt, men ibland hinns det med lite prat tyvärr ändå...
    Isåfall är det lite ditt fel oxå om det blir bråk eftersom du inte avslutar samtalet så fort han börjar....
  • Anonym (mobbad)
    Tines skrev 2014-10-20 21:16:20 följande:
    Isåfall är det lite ditt fel oxå om det blir bråk eftersom du inte avslutar samtalet så fort han börjar....
    Så det är lite mitt fel att han börjar hota och psyka mig? 
    Jag har alltså ett litet ansvar för vad som kommer ut ur hans mun?

    Jag har försökt att säga att jag bara vill att han mailar för att jag mår dåligt av hans samtal. Men vad gör man när han ringer för att tala med barnen?

    Hur som helst så var min fråga om man kan förlora vårdnaden om man beter sig på detta vis, inför barnen och så att barnen hör?
Svar på tråden Kan en "bråkig" pappa förlora vårdnaden?