• Sliriga Mamman

    8-åringens kompis tittar på porr

    Fick ikväll veta av min 8-årige son att hans 1 år äldre kompis brukar titta på porr på sin dator och att hans föräldrar inte känner till detta. Kompisen hade frågat om min son ville titta på såna filmer på hans dator men min son hade sagt att han inte fick det för sin mamma. (Vet ju inte om han tittade ändå men det ville han i så fall inte berätta för mig)
    Jag har aldrig sagt till honom att han inte får titta på sånt eftersom jag inte ens velat berätta för honom att det finns sånt överhuvudtaget.
    Jösses hur naiv har jag varit? Nu är jag ju skiträdd för att min lilla lilla 8-åring har kollat på sån skit. Jävla värld!!

    Och vad gör jag med hans kompis? Jag måste ju berätta för hans pappa.

    Hur hanterar ni sånt här??
    Känner mig förvirrad och lite chockad (äcklad) över att det REDAN dykt upp porr i hans liv :(

  • Svar på tråden 8-åringens kompis tittar på porr
  • Anonym (L)

    Alltså... 8 år verkar ungt men med tanke på att dagens 10-13 åriga tjejer beter sig som de är dubbelt så gamla i utseende och stil (shit jag är 14 och oskuld! Är de fel på mig?) Så är de rätt naturligt att killarna är intresserade. Sen triggar de varann i skolan med, det är så lättillgängligt. Det var inte längesen jag var tonåring men jag blir fruktansvärt förvånad över vad barn kan och gör idag. Min slutsats är alltså att.. 8 år är tidigt, du kommer intr kunna förhindra det, förr eller senare kommer de ske.. men å andra sidan undrar jag om det egentligen är så onaturligt i den åldern...

  • Sliriga Mamman

    Tack för ditt svar!
    Alltså jag tycker bara det är såå sorgligt. Jag kommer ju aldrig ha koll på vad barnen gör hemma hos andra. Men här hemma vet jag vad de gör vid datorn.

  • Anonym (L)

    Det är klart och egentligen tycker jag att de är för tidigt. En 8 åring ska liksom fortfarande tycka det är äckligt med tjejbaciller, inte se en tjej blotta sig på en film. Det ger ju dem en väldigt vriden bild av vuxenvärlden och jag tror det är en biträdande faktor till att sexdebuten går ner i ålder.. finns det inte vissa sidor man kan blockera på datorn?

  • Sliriga Mamman

    Ja hu visst är det för tidigt!
    Och det ska ju finnas enkla sätt att blockera både sidor och ord man kan söka på. Jag har dock inte tänkt att det gällde vår familj än på några år och troligtvis tänker ju 9-åringens pappa likadant.
    Känns ändå sjukt jobbigt att ta upp det med honom som jag inte alls känner väl.

  • Sliriga Mamman

    Någon som kan ge mig ett gott råd hur jag går vidare?

    Jag tycker det här är skitsvårt och är så rädd för att kompisens pappa ska tycka att jag är helt dum i huvudet som kommer med sådana påståenden om hans son. Samt att det kanske går ut över min son att han "skvallrade" om kompisens pappa blir arg.

  • cosinus

    Min man kom på vår 8-åring med att titta på porr på sin padda (jag hade inte begränsat vuxensidor eftersom jag inte trodde det var aktuellt än på ett tag). Han hade googlat på en sida som hette redtube.com. Inget annat bara efter den.

    När jag frågade honom varför så visade det sig att den sidan var en snackis bland killarna i klassen och hade varit under rätt lång tid och han hade velat kolla vad de pratade om. Han nämnde namn på några killar varav en var den som visat honom.

    Jag gjorde ingen jättesak av det. Sa att det numera fanns en spärr på hans Ipad mot såna sidor för att han var alldeles för liten för den typen av sidor. Han frågade då om han fick se på andra sidor som inte var för barn, typ filmer från red bull där de hoppade i stora hopp. På hans reaktion och följdfrågor framgick rätt tydligt att han inte riktigt förstått vad han sett och han var verkligen inte bekymrad över att jag spärrat det.

    Sen skickade jag mess via fb till föräldrarna till de barn han sagt visat/pratat om sidan. En av föräldrarna var helt ovetandes men hittade också sidan i deras padda och den andra föräldern visste mycket väl om att den sidan var en snackis för det hade deras son berättat redan förra året för dem. De hade redan spärrat men han hade sett hos ytterligare någon kompis. Ytterligare en förälder hittade inga spår i deras sons padda men pratade ändå igenom att de visste att det förekom i klassen och att det inte var sidor för barn. Samtliga föräldrar tackade så mycket för informationen.

    Så jag tycker du ska kontakta sonens kompis föräldrar och berätta vad du vet.

    Jag tyckte ändå att det här var ett relativt enkelt samtal. Ungarna är 8 år, det är liksom inget snack om saken, de är för små. Det känns mycket klurigare när de blir så pass stora att man vet att de kommer över porr och säkert även vill se det och man på nåt sätt ska förmedla värdegrunder och få dem att reflektera över vilken typ av porr de konsumerar och att vara en lite kritisk och reflekterande konsument.

  • fluu

    Jag hade informerat föräldrarna och bett mitt barn berätta om det hände igen.


    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Sliriga Mamman

    Tack så jättemycket för era svar. Det känns lättare nu och jag kommer meddela kompisens föräldrar och även nämna till andra i vår närhet så att de kan vara förberedda.

  • Anonym (elkmdc)

    är ju lättare att få tag i sådant iom. internet, men har hört av killkompisar att när dom var i samma ålder, hittat porrtidningar och sådant som var spännande att bläddra i. Nu är ju rörlig bild mycket "värre". Men det kanske är en liten tröst?!

    Jag tycker du ska prata med din son, är ju inte direkt en bra första intryck av sex. och prata med kompisens föräldrar som också borde ta ett ordentligt snack, på ett bra sätt!
    Barn tycker väl det är spännande.. men tror det kan vara skadligt i längden

  • Anonym (mamma)

    Vår dotter hade kollat på porr i smyg på sin surfplatta för ett tag sedan (hon är 8).

    Det svåra i ett sånt läge är ju att inte anklaga, bli arg eller rentav börja skratta. Så jag pratade med henne helt lugnt och frågade nyfiket varför hon hade tittat och hur hon kände sig när hon såg det.

    Hon sa att det var en tjej i hennes klass som brukade kolla på porr ofta, för att hennes storebror gjorde det, så vår dotter hade blivit nyfiken på vad det var för något. Hon hade fått panik när det kom upp på skärmen, för hon tyckte att det var otäckt men lite spännande. Men hon var inte ett dugg intresserad av att se det igen.

    Hon berättade också att kompisen hade talat om helt ingående om hur barn blev till, och det var nog vår dotter mest i chock över, haha. Jag trodde nog att hon visste lite mer än vad hon gjorde, för hon hade talat om för kompisen att barn minsann inte alls blev till så, utan att det räckte med att önska sig tillräckligt mycket så kom det ett barn


    Så jag fick även ta snacket om hur det fungerar, och att det faktiskt går till som kompisen hade sagt, men att det inte är otäckt, utan något fint som man får göra när man är vuxen och älskar någon.

    Så...Det blev ett riktigt bra samtal, och hon var jättelättad efteråt, och kommer mest troligt inte göra om det på ett tag. Jag har inte bestämt mig än för om jag ska prata med kompisens föräldrar. Grejen är att föräldrarna ser på oss som lite "finare" och lite "bättre", vilket vi absolut inte är, men risken är ju att de tycker ännu mer att vi sätter oss ett snäpp över dem och nästan tillrättavisar. Så jag vet faktiskt inte hur vi ska göra.

  • Anonym (xoxo)

    Sjukt tidigt... är det vanligt vid så tidig ålder??? 
    Blir nästan mörkrädd... första gången jag såg porr var vid 13 år

Svar på tråden 8-åringens kompis tittar på porr