• hur göra

    Kan jag lämna min 9,5-månaders 1,5 dygn?

    Jag har sedan länge en resa inbokad i helgen. Det innebär att jag kommer att vara 4 timmar bort från min 9,5 månader gamla bebis. Hen kommer då att vars hemma med sin pappa som hen är väldigt trygg med. Problemet är dock att jag fortfarande ammar. Dagtid brukar vi amma ett par gånger som mellanmål, men dessa mål har vi provat att byta ut mot annan mat utan problem. På kvällarna brukar hen somna vid bröstet men det går även bra att somna i pappas famn för det mesta. Men så kommer vi till natten, då jag mer eller mindre brukar vara en levande napp. Bebisen vill snutta var och varannan timme. Ibland har pappan provat att söva om, men utan att lyckas och så brukar jag ta över och hen somnar om igen vid bröstet.

    Kan jag åka bort en natt eller ska jag stanna hemma? Har provat med flaska, men hen vill varken ta det eller napp...

  • Svar på tråden Kan jag lämna min 9,5-månaders 1,5 dygn?
  • Ramborg

    Det verkar som ett perfekt tillfälle att bryta natt-snuttar-vanan. Det kanske blir en jobbig natt för pappan, men se till att du inte ger efter nästa natt, då är det ju förgäves.

    För jag antar att du börjar tröttna på att vara en levande napp?


    42.
  • Baktakt

    Åk du. Hen vet att pappa ger annan mat, så det löser sig. Vår tjej bestämde sig för att sluta amma i den åldern från en dag till nästa. Man en och jag var borta 12h och när vi kom tillbaka hade hon för roligt med farmor för att bry sig om bröst, så då lade vi helt enkelt av. Inte värt att truga när hon åt annan mat.

  • jenny7906

    Håller med föregående inlägg, ett perfekt tillfälle att börja vänja av :) Om du nu skulle vilja det vill säga.

  • Forgetit

    Jag hade inte åkt. Dock tillhör jag den gruppen "långtidsammare".
    Jag ammade mitt barn i cirka 2,5 år.
    Vid 9,5 månaders ålder så var jag napp på heltid och trivdes superbra med det.

Svar på tråden Kan jag lämna min 9,5-månaders 1,5 dygn?