• MoaElis

    Krävs ett godkännande från föräldrarna vid diagnos?

    Någon som vet om det krävs ett godkännande från föräldrarna för att någon under 18 år ska få en diagnos? Om exempelvis barnets lärare misstänker en diagnos, kan vårdnadshavarna neka en utredning?

  • Svar på tråden Krävs ett godkännande från föräldrarna vid diagnos?
  • MoaElis

    Ja det kan ju vara av flera anledningar. Men det är bara något jag funderar på, det kan ju också vara så att en tonåring "vill ha det för sig själv" men det är ju då inte omöjligt om det krävs ett godkännande från vårdnadshavare?

  • Litet My

    Varför skulle man inte som tonåring kunna hålla en diagnos för sig själv? Det är ju inget hela världen måste veta. Kan inte se någon poäng alls att göra barnet den otjänsten att inte utreda-dvs kunna fungera så optimalt som möjligt med rätt till stöd istället för att bara ses som "jobbig/korkad". Men för att svara på TS, ja en vårdnadshavare måste godkänna.

  • vampyria2

    Ja tyvärr så kan en förälder hindra en utredning men det finns inga som helst bra anledningar till att göra det faktiskt.

  • MoaElis
    Litet My skrev 2014-10-21 10:01:49 följande:

    Varför skulle man inte som tonåring kunna hålla en diagnos för sig själv? Det är ju inget hela världen måste veta. Kan inte se någon poäng alls att göra barnet den otjänsten att inte utreda-dvs kunna fungera så optimalt som möjligt med rätt till stöd istället för att bara ses som "jobbig/korkad". Men för att svara på TS, ja en vårdnadshavare måste godkänna.


    Jag menar hålla det för sig själv, gentemot föräldrarna.
  • vampyria2
    MoaElis skrev 2014-10-21 10:16:21 följande:
    Jag menar hålla det för sig själv, gentemot föräldrarna.
    man behöver prata med föräldrarna för att göra en utredning så det bästa är att man har dem med sig när man gör en utredning.
    Är det du som vill göra en utredning men vill inte att dina föräldrar ska veta om det eller?
  • Litet My

    Självklart behöver föräldrarna veta, dessutom ingår de ju i utredningen precis som skola och dyl samt att de ju har huvudansvaret för tonåringen.

  • vampyria2
    Litet My skrev 2014-10-21 11:28:49 följande:

    Självklart behöver föräldrarna veta, dessutom ingår de ju i utredningen precis som skola och dyl samt att de ju har huvudansvaret för tonåringen.


    Hey nu tänker du inte klart här min kära vän
    Tänk om TS har föräldrar som är helt emot en utredning och inte tänker ställa upp alls på en, det finns såna föräldrar tro mig har träffat några såna i mitt jobb, då går det ju att göra en utredning utan dem, även om det alltid är bäst att ha dem med på tåget

    Jag har även för mig att från och med att man fyller 16 år så kan man själv ansöka om det utan att ha sina föräldrars godkännande
  • Litet My

    Vampyria2: Nu utgick jag ifrån TS förklaring att tonåringen ville "behålla det för sig själv", inte att föräldrarna var emot det. Det var det jag baserade mitt "uttalande" på :)

  • MoaElis

    Nej, nej det handlar inte om mig. Jag är 20 år, det var bara en fundering från min sida. Tack för svaren!

  • vampyria2

    Jag fick just reda på hur det ligger till tror jag   Var en som skrev om det här i en av grupperna jag är med i på facebook för föräldrar med barn med diagnoser och där skrev de att från och med att barnet har fyllt 15 år så får den ta kontakt med läkare, psykologer m.m utan att blanda in föräldrar

    Nu kan jag inte svära på att det är sant med det är flera som har skrivit att det är så

Svar på tråden Krävs ett godkännande från föräldrarna vid diagnos?