• Anonym (TS)

    Barn som drar ned byxor.

    Min dotter på snart fyra år får sina byxor neddragna av en annan pojke på sin förskola.
    Jag såg det idag genom fönstret när de hade sin dagliga samling. Idag fick hon både byxorna neddragna och hon blev "smiskad" på rumpan av denna pojke. Hon själv sa ingenting men såg ledsen ut i ansiktet ( hon är den lite tystare varianten i stora grupper). Vi pratar givetvis om att hon alltid måste säga till oss eller sina fröknar om hon skulle hamna i en situation som för henne är olustig eller obehaglig.
    Jag vet sedan innan att denna pojke haft resurs på förskolan men nu finns denna resurs inte kvar. Han kan vara ljudlig och hörs och ses ofta. Personalen kan ha fullt upp med endast denna pojke det det oftast uppstår trubbel.
    Här handlar det inte om att barn är barn och att det är naturligt att bli intresserad av varandras kön. För mig är det helt ok med intresset för könen - men då får det även vara frivilligt!
    Jag ringde upp förskolan och pratade en liten stund med pedagogen som var med vid samlingen idag. Hon hade ingenting sett och enl henne hade han endast gjort så på sig själv.

    Går jag vidare med detta? Hur?
    Har aldrig ringt förskolan tidigare och i övrigt verkar dottern trivas där med sina kamrater.
    Tacksam för svar.

  • Svar på tråden Barn som drar ned byxor.
  • Baktakt

    Det låter ju inte som om du fått gehör hos personalen. Ring förskolechefen och fråga om hen är underrättad. Berätta vad som hänt och fråga hur (inte om) de planerar att hantera detta.

  • Anonym (TS)
    Baktakt skrev 2014-10-21 12:17:05 följande:

    Det låter ju inte som om du fått gehör hos personalen. Ring förskolechefen och fråga om hen är underrättad. Berätta vad som hänt och fråga hur (inte om) de planerar att hantera detta.


    Nej det känns inte som att jag fick gehör heller. Hon småskrattade bort det hela också.

    Har tänkt att prata med en annan av dotterns pedagoger och berätta att jag tänker gå till chefen för att berätta om händelsen. Blir det en stör grej av det hela då?

    Är jätte tacksam över svar ni lämnar till mig här.
  • Baktakt

    Jag tror det är bättre om du går direkt till chefen, utan omvägar. Passa på att berätta om pedagogens bemötande också. Det som skett är absolut inget som ska skämtas bort, utan något de ska ta på allvar och gå vidare med.

    Fråga vad de har för rutiner, hur de säkerställer att de följs, om de verkligen anser att det gjorts och vad de ska göra för att detta inte ska upprepas mot ditt eller något annat barn. Ifrågasätt borttagandet av pojkens resurs, om pojken mår bra och bakomliggande orsaker. De får inte diskutera honom med dig, men frågan är om de till fullo uppfyller sina plikter mot honom, ifall han mår dåligt och agerar ut mot andra barn.

    Och gå vidare om du inte får respons hos chefen. På en väns förskola tog en i personalen stryptag på ett barn. Detta anmäldes inte av personalen och hade inte uppdagats om 3-åringen inte visat och berättat hemma. Förskolechefen försökte skämta bort det och föräldrarna fick kontakta högre instans för att personen på förskolan skulle plockas bort, så att de och deras barn skulle känna sig trygga. De erbjöds att flytta till valfri förskola, men förskolechefen kunde inte garanteras att den bortplockade resursen inte skulle placeras där(!), så föräldrarna tackade nej.

    Så strid för ditt barn. Ingen annan kommer att göra det. Åtminstone inte utan piska på.

Svar på tråden Barn som drar ned byxor.