• FiaMedFunkk

    SR vill att Romers barn ska få rätt till skola

    "I Göteborg får barnen till EU-migranter ofta gå i skolan. I Uppsala, där Maria bor, ser det annorlunda ut.
    ? Jag gick dit och försökte skriva in dem, men jag blev uppringd lite senare och fick veta att de inte har rätt att gå i skolan, säger Michael Grenholm som jobbar på Stefanushjälpen i Uppsala."

    sverigesradio.se/sida/artikel.aspx&artikel=5996013

    Det finns givetvis en rad frågor kring detta. Hur skulle vi kunna placera barn som inte kan läsa eller skriva alls, eller inte kan svenska i våra skolor?

    De får endast vistas här i 90 dagar, vad händer med barnen då? Ska skolplikten gälla? De kan givetvis inte göra läxorna i en bil, ska de då alla få gratis bostäder?

    Bra förslag?

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-10-21 12:55
    sverigesradio.se/sida/artikel.aspx&artikel=5996013

  • Svar på tråden SR vill att Romers barn ska få rätt till skola
  • Anonym (långt ute)

    Ja jag tycker iaf att det gått alldeles för långt när barn som inte kan läsa och skriva ska få börja skolan!!!!

  • FiaMedFunkk
    Anonym (långt ute) skrev 2014-10-21 12:10:55 följande:

    Ja jag tycker iaf att det gått alldeles för långt när barn som inte kan läsa och skriva ska få börja skolan!!!!


    Om man inte kan läsa vid 13 års ålder, ska vi sätta dem med 13-åringar, eller på förskolan?
  • Långbenopluto
    FiaMedFunkk skrev 2014-10-21 12:18:14 följande:
    Om man inte kan läsa vid 13 års ålder, ska vi sätta dem med 13-åringar, eller på förskolan?
    Barn som inte kan läsa/skriva i alla åldrar ska givetvis gå i en anpassad klass.
  • Anonym (långt ute)
    FiaMedFunkk skrev 2014-10-21 12:18:14 följande:
    Om man inte kan läsa vid 13 års ålder, ska vi sätta dem med 13-åringar, eller på förskolan?
    Men jag håller ju med dig. Har man inte lärt sig när man är 13 kan man lika bra skita i det helt. Jag ser ingen som helst vits med att lära sig det sent, det är i så fall bättre att aldrig lära sig än att göra det sent. 
  • Litet My

    Har inga problem med det alls, dock nyfiken på hur det skall fungera i den praktiska vardagen.

  • enmamma

    Klart de ska gå i skolan. 
    Att låta ytterligare en generation väva upp utan ordnad skolgång
    ökar bara utanförskapet.
    Vilken nivå och vem som ska betala och undervisa är en annan fråga.

  • a44

    Rätta mig om jag har fel, men alla inom eu får väl plugga i vilket eu-land som helst? det gäller förstås att man kan visa att man kommer från ett eu-land.

  • FiaMedFunkk
    enmamma skrev 2014-10-21 12:26:22 följande:

    Klart de ska gå i skolan. 
    Att låta ytterligare en generation väva upp utan ordnad skolgång
    ökar bara utanförskapet.
    Vilken nivå och vem som ska betala och undervisa är en annan fråga.


    Jag ser följd och kringfrågorna som mer intressanta per se än huruvida de ska få rätt att gå i skolan. Hur fasiken skulle detta kunna lösas med Skolplikt, 90 dagarsregeln, boende osv?
  • Pentagram

    Jag tycker vi är skyldig mänskligheten i stort, oss själva, att tillse att vi alla är bildade. Det är ju ett uppenbart problem att 13-åringar är analfabeter men vi måste ju inte låta problemet förvärras.

  • FiaMedFunkk
    "Som EU-medborgare har dina barn rätt att gå i skolan i vilket EU-land som helst på samma villkor som landets invånare.
    De har rätt att gå i en klass med jämnåriga och på samma nivå som de gjorde i sitt hemland - oavsett språkkunskaper. Om du är en EU-medborgare som flyttar till ett annat EU-land för att arbeta har dina barn lagstadgad rätt till gratis språkundervisning i ert nya hemland så att de lättare ska kunna anpassa sig till det nya skolsystemet."

    europa.eu/youreurope/citizens/education/school/enrol/index_sv.htm

    "Det enda man behöver tänka på är att om utlandsstudierna varar längre än tre månader så kan värdlandet kräva att man registrerar sig hos landets myndigheter. Man har rätt att stanna i värdlandet under hela studietiden, under förutsättning att man kan försörja sig och att man har en sjukförsäkring. Dessutom ska den utbildning man går vara godkänd av värdlandets myndigheter.

    Man kan vistas och söka arbete i ett EES-land under tre månader utan att vara registrerad. Efter det kan värdlandet kräva att man registrerar sig hos landets myndigheter. Vid registreringen ska man kunna visa upp en giltig id-handling och ett anställningsintyg eller ett intyg som styrker att man söker arbete."

    www.dokumaten.se/Publication/europa-for-studie-och-yrkesvagledare/Chapter/3

    Stöd verkar det finnas för att de ska ha rätt till utbildning. Frågan är hur 90-dagarsregeln och kraav på arbete samt sjukförsäkring ska tillämpas.
Svar på tråden SR vill att Romers barn ska få rätt till skola