• Anonym (Darkwing Duck)

    Inget förtroende för chefen

    Jag har jobbat på en avdelning i några månader som ställföreträdande chef. Jag har förstått att personalen inte har mycket förtroende för sin (och min) chef och jag insåg ganska snabbt varför.

    Jag kommer från en ledarskapskultur där chefen är med och leder verksamheten och utövar ledarskap på plats. Han är ute bland sin personal, känner dem på pulsen och kollar av hur de mår.

    Den här chefen vi har nu sitter mest och administrerar på sitt kontor och försöker leda arbetet genom mejl. De få gånger hon befattar sig med personalen är när det är allmän samling eller när någon gjort fel. Har hittills aldrig hört henne berömma någon eller bara ge ett stöttande ord på vägen.

    Jag själv är ute bland personalen varje dag och har också åkt med på olika uppdrag för att bilda mig en uppfattning om hur de jobbar. Vad jag förstått har hon inte gjort det en enda gång.

    Jag håller med deras åsikter om att hon ägnar alldeles för lite tid åt personalen. De känner sig helt enkelt förbisedda och att hon inte bryr sig om dem.

    Vet inte riktigt hur jag ska förhålla mig till detta. Har märkt att det jag säger får ganska stort genomslag men jag vill samtidigt inte köra över min chef, vilket jag nog skulle göra om jag inte tog ett steg bakåt ibland. Just nu känner jag inte att jag kan sticka ut hakan och ta upp det med henne. Dessutom är personalen ganska ovillig att ta upp saker till diskussion och varje APT slutar med att "allt bara är bra".

    Finns det nåt bra sätt att lösa detta? Känner inte att det kan fortgå såhär i all evighet om vi vill ha kvar folk.

  • Svar på tråden Inget förtroende för chefen
  • Anonym (suck)

    Oj, vad du skryter om dig själv o dina förmågor Självförtroendet har du inte fel på, skönt.

    Men om din chef är så hemsk som du beskriver kan han/hon inte förändra något om ingen öppnar munnen och säger nåt.

  • Anonym (Rio)

    Det viktigaste när det gäller chefsrollen, tycker jag, är att det är klart och tydligt kommunicerat utåt vad exakt den här chefen har för ansvar.
    I vissa organisationer är chefen en expert. Alltså i den dagliga driften. Stöter jag på problem så vänder jag mig till chefen.
    I vissa organisationer är chefen rent administrativt ansvarig. Hen kan ingenting om vad vi "på golvet" gör utan sköter helt andra saker.

    Krockar förväntningarna från medarbetarna och det chefsuppdrag som chefen faktiskt har fått, så blir det ofta problem. Så det är viktigt att klargöra tycker jag.
    Är det uttalat vad för typ av roll den här personen har? Eller förlitar hon sig på dig i det fallet, alltså att du ska vara närmare golvet och hon mer administrativt ansvarig?

Svar på tråden Inget förtroende för chefen