• M30

    Får inte prata med mina barn!

    Hej! Skulle gärna behöva hjälp OMG ang mina barn. Det är så att efter 10 års förhållande så separerade vi oss för ca 8 månader sen och sen dess har det varit ett helvete mellan oss, hon har ensamvårdnad och leker med mig som hon vill, hon blandar in barnen så ja får varken prata eller träffa dom på nån vecka. Nu ska jag gå till tingsrätten med detta, men det tar nön vecka tills vi kommer till förhandlingen, och min fråga är nu: hur kan jag prata och träffa dom fram tills förhandlingen? Hon svarar inte på mail eller mobil och hon hotar mig med att ringa polisen om jag ringer henne igen, mina barn är 2 och 6 år, 6 åringen vill inget annat än att få prata med mig och träffa mig, och jag kan lova att hon gråter och mår dåligt av att inte höra ifrån mig IGEN :( tacksam för all tips ni kan ge så ja får åtmistånde prata med dom.

  • Svar på tråden Får inte prata med mina barn!
  • lilly

    Föreslår på att du yrkar på att domstolen genast utfärdar en interimistiskt beslut ang.ditt umgänge med barnen. Din ex-fru kommer dock att få säga sin åsikt om det. Ett interimistiskt beslut gäller tills dess att domen slutligen kommer men kan verkställas på samma sätt som en lagakraftvunnen dom. Får man fråga varför frun har ensam vårdnad, är detta något du gått med på eller har hon fått det genom domstol?

  • M30

    Hej Lilly! Det här interimistiskt, ska man bara ringa in till domstolen och kräva det? Jag har inte lämnat in ansökan om umgängesrätt än, men kommer att ske på tor eller fredag. Hon har vårdnaden pga jag ville ha det så pga en sak.

  • lilly

    Okej! Om du hade haft vårdnad och hon förbjudit dig att träffa barnen så hade hon gjort sig skyldig till brottet "egenmäktighet med barn", tyvärr är det inte tillämpligt när man inte är vårdnadshavare. Vill du inte ha gemensam vårdnad då? Du får ju mer insyn i barnets liv och du kan ansöka om det samtidigt. Du kan säga till domstolen i samband med att du skickar in ansökan eller när ni har en muntlig förberedelse att du vill att de meddelar ett interimistiskt beslut i frågan.

  • lilly

    Jag vill dock tillägga en sak! Du behöver inte beslut från rätten att du får umgås med dina barn, umgängesrätten finns nu med och den kan inte en domstol frånta barnen (det är barnets rätt att träffa föräldern, inte tvärt om!!). Det rätten kan göra är att säga "Måndag kl 12- Onsdag kl 12 ska barnen vistas hos fadern. Beslutet gäller tills dess att domstolen meddelar slutlig dom". Vägrar hon då att lämna ifrån sig barnen kan det bli aktuellt med vite, om du begär det samtidigt som du begär ett interimistiskt beslut. Det innebär att hon får betala pengar om hon inte lämnar ifrån sig barnen.

  • M30

    Jo jag vill ha deladv men tyvärr så går dom inte med på det i börjar, lagen är oftast på tjejens sida. Dom kommer nog att få låta mig att ha barnen visa dagar i månaden. Och ju mer jag kräver ju mer exet hotar mig med och håller på, som ja sa så har vi bråkat mkt under dom senaste 8 månaderna och det finns massa bevis via sms från båda sidorna, men tro på fan att dom tar henner parti, just nu vill jag bara prata och träffa mina barn tills vi var kommit fram till en lösning, men eftersom hon svarar inte på mina samtal och sms så kan jag inte prata med mina barn längre. Det är förjävligt och jag vet inte vad jag ska göra nu.

  • lilly
    M30 skrev 2014-10-21 22:14:53 följande:

    Jo jag vill ha deladv men tyvärr så går dom inte med på det i börjar, lagen är oftast på tjejens sida. Dom kommer nog att få låta mig att ha barnen visa dagar i månaden. Och ju mer jag kräver ju mer exet hotar mig med och håller på, som ja sa så har vi bråkat mkt under dom senaste 8 månaderna och det finns massa bevis via sms från båda sidorna, men tro på fan att dom tar henner parti, just nu vill jag bara prata och träffa mina barn tills vi var kommit fram till en lösning, men eftersom hon svarar inte på mina samtal och sms så kan jag inte prata med mina barn längre. Det är förjävligt och jag vet inte vad jag ska göra nu.


    Hade jag varit domare i ett sånt fall hade jag ju förr gett dig vårdnad. De ska utgå ifrån "barnets bästa". För nuvarande utövar hon umgängessabotage, hon hotar dig att gå vidare i domstol (vilket kallas för övergrepp i rättssak om det är grövre hot). Det ska också se hur ni som föräldrar kan samarbeta och det verkar inte gå jättebra.. Du har tyvärr rätt i att många kvinnor tilldöms ensam vårdnad men det finns hopp! Rekommenderar dig i vart fall att i första hand yrka på att ni har gemensam vårdnad (om ni båda motsätter er det så får rätten inte döma till gemensam) och i andra hand att den ska tillfalla dig. Du bör också, som jag skrev, yrka på att rätten utfärdar ett interimistiskt beslut om umgänget,.
  • M30

    Jo ja ska låta henne ha vådnaden ett tag till, vill bara kunna träffa mina barn och vara medi deras liv och vill inte starta ett krig med henne, jag ska med tiden bevisa för rätten att jag är en bra pappa så dom kan ge mig deladv, tro inte att jag har så stor chans nu när barnen har levt med henne senaste 8 månaderna. Men jag ska kämpa och kommer aldrig att ge upp, det som är mest synd är att mina barn vill vara så mycket med mig men det kanske inte blir så, oftast så beslutar domen att man ska träffa barnen tors-må varanan vecka ellee nått sånt. Tack så mycket för dit tips. Ska ringa imorgon till tingsrätten.

  • lilly

    Jag tycker ändå att du ska prova att ansöka om vårdnad nu. Det värsta som kan hända är att de säger nej. Att de har bott där ett tag spelar roll då man inte ska rycka bort barnen från den miljön de är vana vid men att mamman för nuvarande försvårar kontakten bör tala för att du ändå har en chans. Det är ju dåligt för barnen. Önskar dig lycka till i alla fall!

  • Gizmo

    Det är så tragiskt att läsa att en del mammor gör allt för att barnen inte ska få träffa sin pappa. Gråter

  • Kjell2

    Har ni en domstolsförhanling inbokade i närtid så backa lite fram till dess.

    Exakt vad du ska yrka på, skriftligt!, kommer du fram till tillsammans med din advokat. Har du ingen så fixa nu!

    Det minsta du ska yrka på är ett interrmistisk beslut på regelbundet umgänge.
    Sen kan du ävern yrka på mera umgänge, vårdnad mm.

    Om det nu är väldigt mycket konflikter redan så var inte vek och ge efter för någon framtida diskussionslösning. Kräv fastställt umgängesschema.

  • Linnez

    Hur har det gått? Hatar att höra om föräldrar som använder barnen som vapen Kräks

  • M30

    Hej! Det har gått upp och mer hela tiden, jag var för feg för att gå till domen med detta, nu i decmber så hade jag och mamma till barnen bra kontakt med varandra. Men nu sen sista december så fick jag inte prata eller träffa barnen nått mera, har inte hört nått om dom på 2 veckor nu :( ja kan inte kontakta henne alls, hon vägrar svara, så att jag vet lnte vad hon är ute efter. Jag saknar mina barn så oerhört mycket :( kan inte förstå och kommer aldrig att kunna förstå hur en förelder kan göra vara så kall och förbjuda barnen att träffa den andre föreldern. Men iaf så har jag och min advokat lämna in stämningsansökan på fredag. Men det kommer att ta några veckor tills allt blir klart, finns det nått man kan göra så jag kan få träffa mina barn innan dess? Det käns jobbigt och tungt att vänta så länge :( tacksam för alla tips.

  • Kjell2
    M30 skrev 2015-01-12 22:05:12 följande:

    Hej! Det har gått upp och mer hela tiden, jag var för feg för att gå till domen med detta, nu i decmber så hade jag och mamma till barnen bra kontakt med varandra. Men nu sen sista december så fick jag inte prata eller träffa barnen nått mera, har inte hört nått om dom på 2 veckor nu :( ja kan inte kontakta henne alls, hon vägrar svara, så att jag vet lnte vad hon är ute efter. Jag saknar mina barn så oerhört mycket :( kan inte förstå och kommer aldrig att kunna förstå hur en förelder kan göra vara så kall och förbjuda barnen att träffa den andre föreldern. Men iaf så har jag och min advokat lämna in stämningsansökan på fredag. Men det kommer att ta några veckor tills allt blir klart, finns det nått man kan göra så jag kan få träffa mina barn innan dess? Det käns jobbigt och tungt att vänta så länge :( tacksam för alla tips.


    Så länge det inte finns ett fastställt umgängesschema och du inte har vårdnaden kommer du få dansa efter ditt ex pipa. Hon kommer använda dina barn som ett maktmedel mot dig. När du gör som hon vill eller hon behöver avlastning kommer du få träffa barnen. När du på något sätt retar henne kommer hon straffa dig genom barnen.

    Det är stor risk nu att när du har stämmt kommer hon bli snäll och låta dig träffa baren och sen övertalar hon dig att dra tillbaka stämningen . Sen sitter du fast igen.


  • M30

    Håller med dig Kjell, det är precis vad hon har gjort mot mig under ett års tid, ja har inte varit det snällaste heller, men när hon förbjuder mig att träffa barnen så tappar man kontollen helt och håller. Allt jag vill nu är att få vara med i mina barns liv och undvika ha kontakt med henne så mkycket det går. Familjerätten är på hennes sida så dom förlitar jag mig inte på. Ja vågar inte kriga mot henne för att hon kan ställa med så mycket, hon spelar så dum när hon pratar med familjerätten och hon har ringt dom ett antal ggr, känner så maktlös när alla är på tjejenas sida. Men vart står det skrivet att en mamma är alltid bra? Men jag kommer aldrig att ge upp, det är mina barn det handlar om. Och tack för tipset kjell, ja ska inte ta bort umgängesrätt ifall hon vill det längre fram.

  • Kjell2
    M30 skrev 2015-01-13 21:59:03 följande:

    Håller med dig Kjell, det är precis vad hon har gjort mot mig under ett års tid, ja har inte varit det snällaste heller, men när hon förbjuder mig att träffa barnen så tappar man kontollen helt och håller. Allt jag vill nu är att få vara med i mina barns liv och undvika ha kontakt med henne så mkycket det går. Familjerätten är på hennes sida så dom förlitar jag mig inte på. Ja vågar inte kriga mot henne för att hon kan ställa med så mycket, hon spelar så dum när hon pratar med familjerätten och hon har ringt dom ett antal ggr, känner så maktlös när alla är på tjejenas sida. Men vart står det skrivet att en mamma är alltid bra? Men jag kommer aldrig att ge upp, det är mina barn det handlar om. Och tack för tipset kjell, ja ska inte ta bort umgängesrätt ifall hon vill det längre fram.


    Tänker du stämma får du nog lära dig hanter familjerätten. De kommer bli inblandade och vilja prata med dig. Vad de säger kommer väga tungt vid huvusförhandlingen.

    Sen nog bra om du slutar tappa kontrollen helt och hållet.


  • Anonym (bä)
    M30 skrev 2015-01-13 21:59:03 följande:

    Håller med dig Kjell, det är precis vad hon har gjort mot mig under ett års tid, ja har inte varit det snällaste heller, men när hon förbjuder mig att träffa barnen så tappar man kontollen helt och håller. Allt jag vill nu är att få vara med i mina barns liv och undvika ha kontakt med henne så mkycket det går. Familjerätten är på hennes sida så dom förlitar jag mig inte på. Ja vågar inte kriga mot henne för att hon kan ställa med så mycket, hon spelar så dum när hon pratar med familjerätten och hon har ringt dom ett antal ggr, känner så maktlös när alla är på tjejenas sida. Men vart står det skrivet att en mamma är alltid bra? Men jag kommer aldrig att ge upp, det är mina barn det handlar om. Och tack för tipset kjell, ja ska inte ta bort umgängesrätt ifall hon vill det längre fram.


    Är du en lika stor kålsupare som ditt ex? Klarar du inte heller av att separera på ett vuxet och respektfullt sätt.

    Inser du inte att alla konflikter mellan er två föräldrar försvårar era barns relation till BÅDA föräldrarna? Ni har inte rätt att leka med era barns liv. Inse det.

    Du kan inte styra hur ditt ex beter sig men du kan banne mig styra dig själv. Om du absolut inte klarar av att bete dig schysst mot henne är det bäst om du i värsta fall klipper kontakten helt för ett tag framåt. För har ni ingen kontakt är det omöjligt för dig att vara respektlös mot henne.

    Ta dig själv i kragen och var en ordentlig och bra pappa. Undvik konflikt och ta allting i domstolen istället. Begär regelbundet och generöst umgänge i första hand och gemensam vårdnad i andra hand.
Svar på tråden Får inte prata med mina barn!