• Bret

    Fortsätta universitetskurs eller inte?

    Läser just nu en språkkurs som jag, p.g.a. tidigare olika förhinder, ligger efter i till så stor del att det är osäkert om jag kommer att klara av de kommande tentorna. Man skulle kunna säga att jag har gjort hälften så att det är ca 1 månads fördröjning.
    Den muntliga delen är nog den svåraste. De andra hade också bättre förkunskaper.
    Läraren för kursen säger att det finns några i klassen som fått underkänt och nu går om kursen den här terminen. Han anser att det är bättre att jag går kursen och satsar på en del och lär mig det i klassen och sedan läser om kursen igen än att hoppa av kursen och studera in det på egen hand hemma. Men jag är inte säker på om jag vill ha eller riskera ett - / ig i mitt LADOK-utdrag. CSN spelar ingen större roll. Vad hade ni gjort/rekommenderat?

  • Svar på tråden Fortsätta universitetskurs eller inte?
  • temporär

    Kan du inte gå kursen men skippa examinationsmomenten? Då borde det inte synas alls i ladok. Dessutom så försvinner väl IGt i ladok när du väl klarat tentan. Går du kursen nu borde du ändå ha ett litet försprång nästa gång du går, även om du inte klarar tentan. 

  • snedtak

    Spelar det någon roll om du har ett IG i Ladok? Tar man ut intyg brukar man kunna välja att bara se godkända kurser. Hos oss syns U (som det heter här) även om man klarar den senare, men jag har alltid valt att bara ta ut de moment som blivit godkända. På mitt universitet är det också ett krav på att man åtminstone ska försöka på examinationerna första terminen för att behålla sin plats, kolla så att inget liknande gäller dig. Det vore surt om man blir av med platsen.

  • Bret
    temporär skrev 2014-10-21 22:15:49 följande:

    Kan du inte gå kursen men skippa examinationsmomenten? Då borde det inte synas alls i ladok. Dessutom så försvinner väl IGt i ladok när du väl klarat tentan. Går du kursen nu borde du ändå ha ett litet försprång nästa gång du går, även om du inte klarar tentan. 


    Jo, har funderat på detta, men läraren sa att det syntes i Ladok om man hoppade över eximationer medan en annan sa att det inte syntes. Ser väl konstigt ut med en kurs som inte har något betyg eller ens något streck alls
    snedtak skrev 2014-10-21 23:27:45 följande:

    Spelar det någon roll om du har ett IG i Ladok? Tar man ut intyg brukar man kunna välja att bara se godkända kurser. Hos oss syns U (som det heter här) även om man klarar den senare, men jag har alltid valt att bara ta ut de moment som blivit godkända. På mitt universitet är det också ett krav på att man åtminstone ska försöka på examinationerna första terminen för att behålla sin plats, kolla så att inget liknande gäller dig. Det vore surt om man blir av med platsen.


    Vet du något om det jag skrev ovan, dvs. att inte gå på tentorna alls? Blir det ett streck då istället för U?
    Så det syns om man har gått på tentorna och inte klarat av dem och kursen även om man sedan läser om kursen och klarar av den?

    Arf, skulle nog ha valt att köra språkkursen på Medborgarskolan eller liknande istället för på universitet eftersom de inte verkar ha lika hög nivå eller åtminstone inte verkar vara lika stressigt där. I alla fall om man inte fräschat upp eller pluggat vidare språket efter ett år på gymnasiet.

  • snedtak
    Bret skrev 2014-10-22 12:33:22 följande:
    Vet du något om det jag skrev ovan, dvs. att inte gå på tentorna alls? Blir det ett streck då istället för U?
    Så det syns om man har gått på tentorna och inte klarat av dem och kursen även om man sedan läser om kursen och klarar av den?

    Arf, skulle nog ha valt att köra språkkursen på Medborgarskolan eller liknande istället för på universitet eftersom de inte verkar ha lika hög nivå eller åtminstone inte verkar vara lika stressigt där. I alla fall om man inte fräschat upp eller pluggat vidare språket efter ett år på gymnasiet.

    För oss så syns ingenting om man inte gått på tentan, men jag kan ju inte svära på att det är så överallt. Kursen syns inte alls i resultatlistan om man inte har gjort ett tentaförsök, utan bara i listan över registrerade kurser.

    Som jag sa finns det olika nivåer av synlighet i Ladok. Även om man klarar kursen när man läser om den syns alla tentaförsök i Ladok. När man däremot gör utdrag för att tex. söka jobb kan man välja (iaf hos oss) att bara ta med godkända moment och då syns inte de kuggade tentorna.
Svar på tråden Fortsätta universitetskurs eller inte?