• Shila14

    Min man vill att jag ska acceptera att han ska börja syssla med det han en gång varit otroligt beroende/besatt av

    Jag vet att min text är lång men jag skull verkligen uppskatta all rådgivning och stöd som går.. jag mår verkligen inte bra och befinner mig på en väldigt mörk plats och har ingen att vända mig till i verkliga livet.. snälla hjälp....

    Jag vet inte riktigt vart jag ska börja.. Har inte tidigare haft modet att öppna mig eller berätta för någon om detta, ingen i min omgivning har någon aning. Jag är gift med en man som jag bryr mig om väldigt mycket och vi har ett litet barn på 3 månader tillsammans.. Från allra första då vi endast var vänner hade han en hel del problem. Han hade ingen utbildning, körkort, jobb, ingenting. Han gjorde en hel del dumma saker och var totalt besatt och beroende av att skapa musik. Han kunde sitta hela dagar inlåst i ett rum och skapa musik. Det var helt galet. 
    Trots detta hade han en hel del fina egenskaper, han var mycket kärleksfull, intellektuell och ville mycket i livet trots sin dåvarande livssituation. Han hade växt upp med en ganska psykiskt sjuk mamma vilket han påstod lett till en hel del av hans dåliga val. Då han började träffa mig vände han upp och ner på sitt liv. Det var som att han bara väntat på att någon ska knuffa honom i rätt riktigt. Han skaffade sig en bra ingenjörsutbildning, körkort och ett innan examen även ett bra och relevant arbete. Det var tufft på vägen. Vi har i vår relation bråkat väldigt mycket men samtidigt också älskat varandra väldigt mycket. 

    Efter mycket tjat och förklarande från min sida bröt han kontakten med sina "dåliga kompisar" som sysslade med allt från knark till annat.. han och dessa kompisar brukade göra och spela mycket musik tillsammans.. 

    Musiken var alltså en stor del av hans liv tidigare, dock var det så pass överdrivet att det övergick till besatthet och beroende. Han var totalt frånvarande när han sysslade med musiken. Alla hans tankar & all hans fokus låg på musik och han kunde inte ägna sig åt någonting annat vettigt. Därav att han innan han träffade mig inte hade åstadkommit någonting med sitt liv. Jag fick honom att förstå att det var helt onormalt och ohälsosamt det han sysslade med och att han skulle komma bort ifrån det. Han insåg själv att det inte var bra och lade sedan många år bort musiken.. Efter det har han kunnat lägga fokus på annat.

    Nu PLÖTSLIGT hör han av sig igår om att han är deprimerad och inte känner sig respekterad. Han vill börja med musiken igen och det är ingenting jag kan göra åt saken. Däremot vill han göra det i kontrollerad form, alltså ta tiden (någon timme i veckan). Jag blev helt vettskrämd pga hur det har varit tidigare. Jag orkar inte med mer beroende och frånvaro från hans sida, särskilt inte nu när vi har barn. Han påstår att han mognat nu och inte kommer låta det gå till överdrift utan göra det då det finns tid... Jag kan tillägga att han tidigare var så pass beroende att han satt och gjorde musik på föreläsningar, på praktik, på toaletten, varenda sekund som fanns över. Nu vill han återuppta detta beroende i "kontrollerad form" och jag är så rädd.. Otroligt rädd, men han förstår inte... Förstår ni mig?? Har jag rätt att vara rädd? Hade ni gått med på det?? Om ni vetat hur beroende han varit tidigre? Är så rädd att det ska övergå till överdrift och besatthet igen.. Jag orkar inte, jag orkar inte mer... har ingen mer ork för att få honom att förstå... har ett litet barn.. funderar seriöst på att kanske lämna honom, för jag orkar inte mer beroendeproblematik.. 

  • Svar på tråden Min man vill att jag ska acceptera att han ska börja syssla med det han en gång varit otroligt beroende/besatt av
  • Anonym (Ellie)

    Jag förstår er båda. Min man spelade enorma mängder tv-spel innan vi blev ihop. Han slutade nästan helt när vi blev tillsammans. Med åren har det kommit och gått. Nu spelar han varje kväll när barnen somnat. Det är något han själv bestämt. Eftersom han vill få tid med barnen och är dom vakna så vill han vara med dom.

    Jag märker snabbt av att han inte mår bra när han inte får spela. Det är hans sätt att slappna av.

    Gör en kompromiss. Din kille få göra vad han vill efter visst klockslag typ 20.00. Var tydlig med att han förlorar dig om han inte kan kontrollera sin hobby. För det är det som musiken måste vara nu.

  • pellepelle

    Beroendet är ju inte skadligt isig (som droger) och att skapa något kreativt kan vara bra för människan. Jag tror du gör honom en otjänst om du hindrar honom. Det kommer sluta med att ni bryter upp. Han måste välja mellan två passioner.

    Jag tycker det verkar vettigt att köra igång i kontrollerad form så han får utlopp för sin kreativitet och sitt intresse, samtidigt som han sköter sitt övriga liv. Ni får göra upp regler kring tider osv  och så får du väl hålla koll. Men det handlar inte om att vara polis och förbjuda honom, utan mer om att om han bryter mot reglerna förklara att han behövs för dig och ert barn också.

    jag tycker du ska ge honom en chans, anars kommer han bli olycklig och det kommer sluta med att du också blir det..

  • Anonym (mumin)

    när jag var beroende av internet surfade jag 24 timmar om dygnet men sen stängde jag ner allt i en måndad och nu surfar jag mer normalt

    så jag tycker han ska få börja med sin musik blir det som innan finns det ju hjälp att få terpi med mera

  • Anonym (BeenThereDoneThat)
    Shila14 skrev 2014-10-22 08:11:35 följande:

    Nu PLÖTSLIGT hör han av sig igår om att han är deprimerad och inte känner sig respekterad.


    Hans
  • Anonym (BeenThereDoneThat)
    Shila14 skrev 2014-10-22 08:11:35 följande:

    Nu PLÖTSLIGT hör han av sig igår om att han är deprimerad och inte känner sig respekterad.


    Hans musicerande är kanske symtom på något annat. Depression t.ex. Att få barn kan sätta igång mycket, som legat latent. 
    Kanske bättre med ett läkarbesök, än att börja sätta upp regler om hur mycket han får syssla med en hobby. Behandla sjukdomen, inte symtomen.
  • Shila14
    Anonym (BeenThereDoneThat) skrev 2014-10-22 11:15:57 följande:
    Hans musicerande är kanske symtom på något annat. Depression t.ex. Att få barn kan sätta igång mycket, som legat latent. 
    Kanske bättre med ett läkarbesök, än att börja sätta upp regler om hur mycket han får syssla med en hobby. Behandla sjukdomen, inte symtomen.
    Nja, han har mått bra av att ha fått barn. Han är väldigt lyckligt för det. Han har nog hela vägen velat starta upp musicerandet igen men inte riktigt vågat öppna upp sig pga av tidigare problematik....
  • Shila14
    pellepelle skrev 2014-10-22 09:43:59 följande:

    Beroendet är ju inte skadligt isig (som droger) och att skapa något kreativt kan vara bra för människan. Jag tror du gör honom en otjänst om du hindrar honom. Det kommer sluta med att ni bryter upp. Han måste välja mellan två passioner.

    Jag tycker det verkar vettigt att köra igång i kontrollerad form så han får utlopp för sin kreativitet och sitt intresse, samtidigt som han sköter sitt övriga liv. Ni får göra upp regler kring tider osv  och så får du väl hålla koll. Men det handlar inte om att vara polis och förbjuda honom, utan mer om att om han bryter mot reglerna förklara att han behövs för dig och ert barn också.

    jag tycker du ska ge honom en chans, anars kommer han bli olycklig och det kommer sluta med att du också blir det..


    Du har nog helt rätt i det du skriver. Dock så är jag ändå orolig och orkar inte att det hela ska bli ett beroende igen... Själv påstår han sig ha mognat och vet vad som måste göras utöver musiken. Jag är bara rädd att han ska bli helt frånvarande igen & ha sina tankar på det hela tiden även om han kör igång i kontrollerad form...
  • Shila14

    Dessutom så har vi knappt tid med varandra som det är. Han jobbar alltid sent, ska hinna gymma varje dag.. ska han ta upp detta också så hinner han inte träffa sin familj särskilt mycket alls.. =(

Svar på tråden Min man vill att jag ska acceptera att han ska börja syssla med det han en gång varit otroligt beroende/besatt av