• Anonym (Orolig mamma)

    sjukvårdskunniga eller erfarna föräldrar som kan något om barns lymfkörtlar!!

    Hjälp jag är så orolig så jag snart kreverar, håller på att googla sönder nätet här..

    Man kan känna lymfkörtlarna i bägge ljumskarna på mitt barn (20 månader gammal). Jag upptäckte det första gången för nästan ett år sedan. De flesta känns som hårda små ärtor (dock något mindre än en riktig ärta) men några är alltså ca 1-1,5 cm stora.

    Kan det vara normalt hos ett så litet barn?! Jag bara hittar info om cancer och cancer och cancer... Får sådan ångest!!!

    Kände i helgen att de var sådär riktigt stora igen (den största närmare 1,5 cm), då var hon förkyld och rejält risig, hade över 40 graders feber. Kan verkligen körtlarna i LJUMSKARNA svälla av en förkylning..?! På halsen fattar man ju, men i ljumskarna..? En annan gång de svällde såhär hade hon rejäla blöjexem i rumpan, men det känns ju mer logiskt...då är ju ljumskarna närmaste körtelstation eller vad man ska säga..

    Jag är så himla rädd, finns det NÅGON som känner till något om detta?

    Eller någon som också kan känna sådana här knutor i ljumskarna på sina barn?

  • Svar på tråden sjukvårdskunniga eller erfarna föräldrar som kan något om barns lymfkörtlar!!
  • Dripknot

    Ring 1177 och prata med en sjuksköterska. Alt om du har Skandia barnförsäkring så har du ju en egen dygnet-runt-sköterska. Men starkaste rådet är 1177.

    Minns en gång när min dotter börjat krypa. Hon åkte ner från sängen och landade i golvet på pannan. Jag dit på två röda och trösta en stortjutande bebis. Sen ringde jag 1177 direkt. Jag satte mig inte och googlade eller logga in på FL där alla amatörläkare sitter.

    Ring 1177 i första hand. BVC i 2:a hand. Google i 3:e hand. FL + spekulationsligan i 4:e och sista hand.


    Det krävs inte mycket av en kille för att bli pappa, men det krävs en riktig man för att vara en far.
  • Anonym (Orolig mamma)
    Dripknot skrev 2014-10-22 20:08:40 följande:

    Ring 1177 och prata med en sjuksköterska. Alt om du har Skandia barnförsäkring så har du ju en egen dygnet-runt-sköterska. Men starkaste rådet är 1177.

    Minns en gång när min dotter börjat krypa. Hon åkte ner från sängen och landade i golvet på pannan. Jag dit på två röda och trösta en stortjutande bebis. Sen ringde jag 1177 direkt. Jag satte mig inte och googlade eller logga in på FL där alla amatörläkare sitter.

    Ring 1177 i första hand. BVC i 2:a hand. Google i 3:e hand. FL + spekulationsligan i 4:e och sista hand.


    Det krävs inte mycket av en kille för att bli pappa, men det krävs en riktig man för att vara en far.
    Grejen är att jag har frågat BVC-läkaren om det här en gång, då var de dock inte fullt så stora utan mer vilande (hon hade inte haft någon sjuka/infektion/blöjrodnad på ett tag..

    DÅ sade han typ "de där tycker jag inte var så stora, då har jag allt känt större, haha!"

    Liksom...jaha..
  • Dripknot

    Du kan ju alltid åka in till barnakuten och träffa en barnläkare på eget bevåg utan remiss om det skulle stilla din oro lite. Dock kan väntetiderna vara bortom hiskeligt långa. Börjar med 1177 och försök få dem att skicka en remiss upp. Tryck på att du känner dig väldigt orolig.


    Det krävs inte mycket av en kille för att bli pappa, men det krävs en riktig man för att vara en far.
  • Anonym (Orolig mamma)
    pgw skrev 2014-10-22 20:24:38 följande:

    Mitt barn hade också knölar i ljumskarna. Det var ingenting farligt.


    "Hade"? Försvann de sedan?

    Sökte ni för det?
  • Anonym (Orolig mamma)
    Tines skrev 2014-10-22 20:46:22 följande:

    Alla körtlar svullnar vid infektion, helt normalt!


    Inte mina. Om jag är förkyld svullnar de absolut på halsen och därikring men jag tror aldrig någonsin jag upplevt det i ljumskarna..

    Gör dina det?
  • pgw
    Anonym (Orolig mamma) skrev 2014-10-22 20:33:33 följande:
    "Hade"? Försvann de sedan?

    Sökte ni för det?
    Vi kände plötsligt att han hade små knölar i ljumskarna. Jag skrev och frågade om dem, och fick till svar att jag skulle ta kontakt om de var kvar efter tre veckor.

    Tre veckor senare skrev jag så här:

    "Nu har det gått tre veckor, och knölarna är fortfarande kvar. De är flera stycken och olika i storlek. De verkar inte vara ömma. Han har visserligen varit lite förkyld nu igen, men inte så att han skulle ha haft feber. Han verkar inte sjuk på något sätt annars. Ska vi fortfarande vänta och se eller komma och visa upp dem?"

    Då fick vi en tid. En läkare kände på dem och menade att de var ofarliga. Efter det kommer jag inte ihåg hur det gick med knölarna. Det här var för över 2 år sedan.


  • Anonym (Orolig mamma)
    pgw skrev 2014-10-22 23:26:11 följande:
    Vi kände plötsligt att han hade små knölar i ljumskarna. Jag skrev och frågade om dem, och fick till svar att jag skulle ta kontakt om de var kvar efter tre veckor.

    Tre veckor senare skrev jag så här:

    "Nu har det gått tre veckor, och knölarna är fortfarande kvar. De är flera stycken och olika i storlek. De verkar inte vara ömma. Han har visserligen varit lite förkyld nu igen, men inte så att han skulle ha haft feber. Han verkar inte sjuk på något sätt annars. Ska vi fortfarande vänta och se eller komma och visa upp dem?"

    Då fick vi en tid. En läkare kände på dem och menade att de var ofarliga. Efter det kommer jag inte ihåg hur det gick med knölarna. Det här var för över 2 år sedan.


    Låter som de mitt barn har.. De är också i lite olika storlek, och verkar inte ömma eller störande..

    De mindre är jag inte så brydd över, allt googlande gör ju gällande att barns lymfkörtlar i regel ÄR väldigt lätta att känna..det är de där som är 1-1,5 cm som jag nojar upp mig över!
  • pgw
    Anonym (Orolig mamma) skrev 2014-10-23 11:23:02 följande:

    Låter som de mitt barn har.. De är också i lite olika storlek, och verkar inte ömma eller störande..

    De mindre är jag inte så brydd över, allt googlande gör ju gällande att barns lymfkörtlar i regel ÄR väldigt lätta att känna..det är de där som är 1-1,5 cm som jag nojar upp mig över!


    En sida jag hittade sade att när knölarna är över 1,5 cm, då ska man visa upp dem.

    Gå och visa upp dem! Om de är ofarliga, så slipper du vara orolig, och om de är farliga, så var det ju bra att du inte väntade. Så resonerar jag, om det är något jag är orolig över.
  • Anonym (Orolig mamma)
    pgw skrev 2014-10-23 16:25:45 följande:
    En sida jag hittade sade att när knölarna är över 1,5 cm, då ska man visa upp dem.

    Gå och visa upp dem! Om de är ofarliga, så slipper du vara orolig, och om de är farliga, så var det ju bra att du inte väntade. Så resonerar jag, om det är något jag är orolig över.
    Hm, det är nog ingen som är över 1,5 cm.. Den allra största är väl knappt 1,5 cm, någonstans mellan 1 och 1,5 typ..

    Men du har rätt. Jag kommer inte kunna släppa det här så det är lika bra att be någon titta på det en gång för alla.
Svar på tråden sjukvårdskunniga eller erfarna föräldrar som kan något om barns lymfkörtlar!!