• FruRytterwall

    Varför Ekologiskt?

    Vi har blivit väldigt duktiga på att köpa ekologisk mat och dryck i Sverige. Man ser att det plockas in mer och mer ekoviner på Systembolaget och i de flesta matbutiker så ser man att utbudet har blivit större med ekologiska varor. Jag fullkomligt älskar det!

    Så varför ska man välja ekologiskt? Jo för att miljön mår bra av ekologiskt jordbruk!
    Forskare har tagit fram att de kemiska bekämpningsmedel som kommer ut i naturen skadar vår natur, våra växter får inte tillräckligt med näring, djuren får nedsatt fruktsamhet och försämrad fröbildning osv.

    Algblomningen i övergödda hav och sjöar är ett direkt resultat av att bönderna använder bekämpningsmedel och konstgödsel på sina åkrar, via diken så förs näringsrikt vatten med kväve ut till havet.

    För dig som äter kött och mejeriprodukter är det ännu vettigare att välja ekologiskt för djurens skull. Enligt KRAV:s regler får djuren gå utomhus, utöva sitt naturliga beteende och beta naturligt.

    Vår jord som vi lever på har kämpat i 4,6 miljarder år mot väder, utsläpp, katastrofer och kemiska krig. Det är dags för oss alla att ta ansvar och köpa rätt varor som är bra för miljön!

    Jag tycker dock att vi tänker alldeles för lite på vad vi har på oss, våra kläder. Där måste vi bli bättre och välja ekologiska kläder.

    Ekologiska kläder brukar vara gjorda på ekologisk bomull eller lin. Det finns även syntetiska material som kan räknas som ekologiskt om de har gjorts av återvunna material, något som är väldigt vanligt i friluftskläder.

    Var hittar man ekologiska kläder kanske ni undrar? Det är ju inte så att man bara ser på dem om de är ekologiskt gjorda. Det kan man faktiskt på vissa. =) Om vi tar Tshirtstore som exempel så har de en märkning som säger att det är gjort på ekologiskt material, en del är även Fairtrademärkta.

    Men om kläderna inte har någon märkning så finns det massor att läsa på internet om ekologiska kläder och var man kan köpa dessa. Annars kan ni bara fråga i butiken så hjälper de er nog gärna att peka ut vilka kläder som är gjorda på ekologiskt material.

    Jag brukar köpa barnkläder och saker till mina syskonbarn väldigt ofta och där har jag alltid tänkt att de ska få växa upp med bra kvalité! Jag brukar handla på Little Jalo som är ett ekologiskt märke som tillverkar höst/vinter saker till barn, jag kan rekommendera att kolla in på deras hemsida www.littlejalo.com. Nu när vädret är så kallt så är detta en utmärkt present till era barn. Kolla även in www.littlebloom.se/

    Jeans så kan jag rekommendera Nudie Jeans. En stor del av kläderna är tillverkade på ekologisk bomull!

    Handlar ni ekologiskt?  
  • Svar på tråden Varför Ekologiskt?
  • Flickan och kråkan

    Ibland, ibland inte. Om man verkligen vill värna miljön så ska man köpa second hand. Det är bra mycket mer miljövänligt än att köpa nytt ekologiskt.

  • Glad i hågen

    Ja, så mycket jag kan. Framförallt frukt, grönt och mjölk. Kött har vi eget så det är så ekologiskt det kan bli.

    Lite oroande däremot när man läser i Coops Mersmak att vår nye generaldirektör för Livsmedelsverket tycker att debatten har blivit skruvad när folk inte törs äta besprutade bananer som man ändå ska skala. Öh, vilken sten har han gömt sig bakom de senaste åren?

  • alynda

    Jag handlar mycket ekologiskt när det gäller mat. Ibland väljer jag bort det av prisskäl eller för att tex frukt o grönt inte inte ser fräscht ut, men jag köper t ex aldrig icke-ekologiska bananer eller vindruvor (av hälsoskäl). Även hygien och städprodukter väljer jag med miljöhänsyn, med vissa undantag om jag tycker att effekten är avsevärt sämre. Försöker också att minimera mängden jag använder.

    Nästan allt av 1-åringens kläder är ärvda eller köpta begagnat, men det är mycket svårare att hitta sånt i OK skick till 6-åringen. Vi har klädbytis i närheten 2ggr/år och då köper jag vad jag kan till honom där. Vissa saker funkar att handla på Tradera, som t ex vinterjacka, men han är så smal att de mesta behöver provas. Då blir det nytt och jag letar inte speciellt efter eko. Ekobomull är ju bra ur kemikaliesynpunkt, men det går åt extremt mkt vatten för att odla bomull, ngt som vanligen är en mkt begränsad resurs. Inte ens ekobomull är särskilt miljövänligt alltså. Många förordar ull, men jag är allergisk mot det och vill inte hantera det el riskera att mina eksembarns hud också reagerar.

    Mitt dåliga samvete är all mat vi slänger. Brist på tid, ork och att alla i familjen är extremt knussliga med vad de äter gör att vi får slänga en hel del. Brukar trösta mig med att vi inte flyger och sällan åker bil.

  • fluu

    Handlar eko, inte allt, men mycket av nya plagg.


    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Fredrikaa

    Jag försöker bli bättre på att välja ekologiska kläder, men jag har tyckt att det är svårt att veta som du skriver. Ska börja kolla upp mer vilka som säljer ekokläder, känns väldigt viktigt att vi alla drar vårt strå till stacken för att förbättra miljön. 

    Little Jalo har jag handlat barnprylar från förut och är jättenöjd, mycket bra kvalitét! 
    Tycker det är urbra att det görs så mycket barnkläder i ekologiskt material. Det är lite sämre på vuxenkläder tycker jag!

  • Zuzanne

    Köper eko ibland. Tyvärr är gmo inte lagligt i Sverige, för kombinationen eko + gmo på våra grödor torde vara ett lyckat koncept.

  • GretaF

    Jag tycker det är tråkigt och skamligt att folk fortfarande påstår att det är så himla dyrt med ekologiskt. Det är det ju verkligen inte längre, speciellt inte när man ger tillbaka till naturen och bönderna. Om alla bara börjar köpa mer ekologiskt så kommer efterfrågan att öka och priserna stabiliseras ännu mer. 

    Jag tycker det är en riktigt bra idé att redan nu lära sina barn att köpa och tänka mer ekologiskt. De är framtiden!

  • FruRytterwall
    alynda skrev 2014-10-23 11:17:51 följande:

    Jag handlar mycket ekologiskt när det gäller mat. Ibland väljer jag bort det av prisskäl eller för att tex frukt o grönt inte inte ser fräscht ut, men jag köper t ex aldrig icke-ekologiska bananer eller vindruvor (av hälsoskäl). Även hygien och städprodukter väljer jag med miljöhänsyn, med vissa undantag om jag tycker att effekten är avsevärt sämre. Försöker också att minimera mängden jag använder.

    Nästan allt av 1-åringens kläder är ärvda eller köpta begagnat, men det är mycket svårare att hitta sånt i OK skick till 6-åringen. Vi har klädbytis i närheten 2ggr/år och då köper jag vad jag kan till honom där. Vissa saker funkar att handla på Tradera, som t ex vinterjacka, men han är så smal att de mesta behöver provas. Då blir det nytt och jag letar inte speciellt efter eko. Ekobomull är ju bra ur kemikaliesynpunkt, men det går åt extremt mkt vatten för att odla bomull, ngt som vanligen är en mkt begränsad resurs. Inte ens ekobomull är särskilt miljövänligt alltså. Många förordar ull, men jag är allergisk mot det och vill inte hantera det el riskera att mina eksembarns hud också reagerar.

    Mitt dåliga samvete är all mat vi slänger. Brist på tid, ork och att alla i familjen är extremt knussliga med vad de äter gör att vi får slänga en hel del. Brukar trösta mig med att vi inte flyger och sällan åker bil.


    Låter klokt, man kan inte göra allt! Tycker att du gör jättebra som försöker hitta så mycket begagnat och tänker på miljön. Det där med att vi slänger mycket mat är något som bekymrar mig med, jag önskar att jag var duktigare på att planera ibland. Men det går inte alltid när man är stressad och alla är hungriga. 
Svar på tråden Varför Ekologiskt?