• Busungarna

    2 veckor gamal bebis kräks MASSOR! Orolig!!

    Jag försöker få tag på BVC, men vi måste ringa genom VC för tillfället och sen alla dessa telefonköer och väntetider. Jag blev orolig när jag läste på 1177 att alla bebisar kräks mer eller mindre men om det sprutar ur munnen och det kommer mycket kräks (så kallad kaskadkräkning) så bör det kollas upp direkt. Det är just såna här kaskadkräkningar våran bebis har sen han va knappt en vecka gammal. Han får det om han får äta sig mätt (just nu 100ml). Så för att undvika dessa kräkningar har vi gett honom bara 60ml per mål men oftare då istället. Trodde inte att det var något fel med det men nu blev jag orolig.

    Vill ju vi att han ska kunna äta sig mätt, antar att han är småhungrig hela tiden annars stackarn? Det var annledningen till att jag började googla och stötte på det där på 1177. Kan tillägga att han får endast ersättning, vi kör med Semper.

  • Svar på tråden 2 veckor gamal bebis kräks MASSOR! Orolig!!
  • Lovisblomman

    Så gjorde min tös när hon var liten o. Om det vart för mkt i magen. Verkligen kaskadsoydde ut allt! Hon var en kräkis i flera mån. Men för det mesta var det bara lite som kom upp. Tror inte du behöver vara orolig!

  • Jolita

    Min lillebror hade det precis likadant. Hans kräkningar berodde på att magmunnen var "för stark". Opererades för detta två veckor gammal, vilket gick bra. Idag är han 16 och har inte haft några vidare problem efter detta :)

    Hoppas det löser sig Ts! Kram på er.


    Man vet aldrig när man kan behöva ett schysst järnrör
  • BjörkW

    Vår son är 4 veckor och har spytt på det viset sen bb. Jag helammar men han kräks både under och emellan matstunderna. På vår bvc säger både bm och läkare att det är helt okej sålänge dom går upp i vikt som dom ska, och det har vår son gjort :) Anledningen tror dom är att han inte lärt sig att sluta äta när han är mätt och då kommer det överflödiga upp. Svårt att veta exakt hur mycket han äter men dom tycker han ska få äta tills han säger ifrån själv. Kanske annat med ersättning?

    Lycka till!

  • Limaliie

    Min snart 12 veckor gamla tjej har vart sån hela tiden. Dock tål hon antagligen inte mjölkprotein men det har jag undvikit i nästan 10 veckor o hon kaskadspyr fortfarande ibland. Dock inte lika ofta som i början.

  • Yonndax

    Mjölkprotein allergi visar sig inte genom kräkningar utan att barnet från ont i magen och är gasgt. Vår son kräktes oxå väldigt mycket men så länge han gick upp i vikt var det ingen fara. Han höll på med det fram tills han var 10 månader. Då fick ha speciellt ersättning utskriven som minskade det hela och vid 14 månader hade han i princip slutat att kräkas helt. Tror inte det är nått du behöver söka akut för om ditt barn går upp i vikt men prata med BVC om det. Prova att mäta mängden som kommer upp. Vill du ha en noggrannare utredning så får då nog stå på dig då BVC tycker att allt kräkande är normalt. Kämpade från sonen var ca 8 månader då man såg på honom att han tyckte det var obehagligt att käka och inte ville ligga på mage. Han kräktes ca 10-12 ggr/ timme i 1 timme efter att han hade ätit. Fick ofta byta kläder på honom häften av gångerna han kräktes så det blev en del klädbyten. 

  • Limaliie

    Yoondax: Nja barnläkaren jag var hos sa att de kan kaskadspy och i en grupp jag är med i på fb för de som har barn med mjölkproteinallergi är det många vars barn spytt mycket. Det kan visst vara ett av symtomen men oftast har de andra med då. Ett vanligt är blod i avföringen vilket vår dotter hade, därför de är rätt säkra på allergi/överkänslighet hos henne men de vill inte ta tester då de oftast visar fel så här tidigt.

  • minerva123
    Yonndax skrev 2014-10-24 19:07:54 följande:

    Mjölkprotein allergi visar sig inte genom kräkningar utan att barnet från ont i magen och är gasgt. n. 


    Vår son som är konstarerat mjölkproteinallergiker (positivt blodprov) hade två symtom som spädbarn: kräktes massor och sov extremt dåligt. När jag slutade med mjölkprodukter (helammade) slutade han i princip att kräkas efter en vecka. När jag provbörjade med mjölk kom kräkningarna tillbaka nästan direkt. Så bebisar kan absolut kräkas pga allergi!
  • Yonndax
    Limaliie skrev 2014-10-24 20:34:54 följande:

    Yoondax: Nja barnläkaren jag var hos sa att de kan kaskadspy och i en grupp jag är med i på fb för de som har barn med mjölkproteinallergi är det många vars barn spytt mycket. Det kan visst vara ett av symtomen men oftast har de andra med då. Ett vanligt är blod i avföringen vilket vår dotter hade, därför de är rätt säkra på allergi/överkänslighet hos henne men de vill inte ta tester då de oftast visar fel så här tidigt.


    Sonen hade oxå mjölkprotein allergi. Läkaren som diagnostiserade honom sa att de får ont i magen och blir gasiga. Inte spyr eftersom vi tyckte att han kräktes för mycket. Jag fick inte äta mjölk när jag ammade och sen fick ha special ersättning utskriven på recept. Han fick diagnosen när han var ca 2 vecka på Neo. Allergin växte bort tills han var ca 1 år.
  • minerva123
    Yonndax skrev 2014-10-25 17:28:47 följande:

    Sonen hade oxå mjölkprotein allergi. Läkaren som diagnostiserade honom sa att de får ont i magen och blir gasiga. Inte spyr eftersom vi tyckte att han kräktes för mycket. Jag fick inte äta mjölk när jag ammade och sen fick ha special ersättning utskriven på recept. Han fick diagnosen när han var ca 2 vecka på Neo. Allergin växte bort tills han var ca 1 år.


    Okej. Barnläkaren (allergolog) som vi går hos säger att kräkningar absolut kan vara ett symtom på födoämnesallergi hos spädbarn.
  • Yonndax
    minerva123 skrev 2014-10-25 17:42:17 följande:
    Okej. Barnläkaren (allergolog) som vi går hos säger att kräkningar absolut kan vara ett symtom på födoämnesallergi hos spädbarn.
    Fick ni remis till allergolog eller fick ni be om det? Nu är det 4 år sedan sonen vad nyfödd så det kan ju ha ändrats sedan dess vad de anser är symptom på allergi.
  • GrönaDruvan

    Tror inte du behöver vara orolig. Min första son hade sådana kräkningar. Medans andra gick runt med små söta kräklappar på axeln fick jag ha stora handdukar och fånga upp kräket med. Varje gång han ätit flög det ut kräk, blev gigantiska pölar på golvet. Vi började använda en grej som tyvärr inte finns mer, men det var ett pulver man hällde i ersättningen som gjorde den tjockare. På så sätt fick han inte upp det lika lätt. Det hjälpte väldigt mycket.

    Han var också mjölkallergiker, så han kräktes nutramigen. För er som vet hur det luktar så förstår ni den här ständiga stanken man hade på sina kläder.

    Vad jag hört är det här ett vanligare problem hos pojkar.

  • minerva123
    Yonndax skrev 2014-10-25 17:46:15 följande:

    Fick ni remis till allergolog eller fick ni be om det? Nu är det 4 år sedan sonen vad nyfödd så det kan ju ha ändrats sedan dess vad de anser är symptom på allergi.


    Vi fick remiss via läkaren på BVC!
  • Yonndax
    minerva123 skrev 2014-10-25 17:53:47 följande:
    Vi fick remiss via läkaren på BVC!
    Ok. Hade varit trevligt att träffa en när sonen var lite. Vi fick inte träffa nån och alla sa att det är normalt att kräka mycket och berodde inte på allergi. Ska stå på mig bättre om nästa visa samma symptom.
  • Skumbollen

    Vi har legat på sjukhus i månader med vår son av andra orsaker, men är det något man lärt sig så är det att allt kontrolleras... Vikt på kiss, mängd mat, bajs etc.

    På sjukhuset sa sköterskorna alltid att kräks ser mer ut än vad det är oftast. Så mitt tips är att väga några sådana där små frottéhanddukar från Ikea etc när de är torra, ha den som haklappar när han skall äta och fånga upp/torka upp spyan i handduken. Väg handduken igen, ersättning har ungefär samma densitet som vatten så ett gram spya=1 ml ersättning. Förhoppningsvis är det inte så stora mängder som man tror.

    Lycka till

  • BjörkW
    GrönaDruvan skrev 2014-10-25 17:51:33 följande:

    Tror inte du behöver vara orolig. Min första son hade sådana kräkningar. Medans andra gick runt med små söta kräklappar på axeln fick jag ha stora handdukar och fånga upp kräket med. Varje gång han ätit flög det ut kräk, blev gigantiska pölar på golvet. Vi började använda en grej som tyvärr inte finns mer, men det var ett pulver man hällde i ersättningen som gjorde den tjockare. På så sätt fick han inte upp det lika lätt. Det hjälpte väldigt mycket.

    Han var också mjölkallergiker, så han kräktes nutramigen. För er som vet hur det luktar så förstår ni den här ständiga stanken man hade på sina kläder.

    Vad jag hört är det här ett vanligare problem hos pojkar.


    Exakt som du beskriver kräket har vi det nu! Det säger spläääsch så är det en halv sjö på golvet. Vi har handdukar överallt för att alltid vara redo, och ammar helst utan kläder för dom blir oftast bara nerspydda ;)
  • Busungarna

    Vi bytte ersättning från semper till nan och sen dess har han inte kräkts sådär mycket en enda gång. Bara lite grann, som dregel, om han blivit för mätt.

Svar på tråden 2 veckor gamal bebis kräks MASSOR! Orolig!!