• mammatill3underbara

    Arg!!!

    Jag behöver hjälp tjejer! Det är barnens pappas helg men han anser att hans jobb är viktigare så han kommer inte ta dem denna helgen heller.... Hur kan jag få honom att ta sina barn utan att vidta rättsliga åtgärder? Känns som om han bara vill träffa dem när det passar honom.... Och aldrig när det är "hans tur" Jag vet inte vad jag ska göra längre  Har ringt familjerätten och väntar på att dom ska höra av sig men det känns som om det inte kommer hjälpa... Snälla ge mig råd på vad jag kan göra för jag orkar inte med detta längre 

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-10-23 15:17
    Och självklart killar med
  • Svar på tråden Arg!!!
  • Nenne666

    Jag tror att har du försökt såhär långt utan resultat så är nog familjerätten det enda som du kan göra. Där gör ni upp helger, lov och semestrar, vilket också är juridiskt bindande för er båda. Funkar då inte detta så får du kontakta en advokat. Förhoppningsvis räcker det med en spark i röven, vilket familjerätten ibland kan vara.

  • SupersurasunkSara

    Det finns inget som kan tvinga en förälder att ha sina barn ens om det finns ett skriftligt umgängesavtal.

    Det enda du kan göra är att skriva upp varje gång pappan sviker och ta upp det om du vill ha enskild vårdnad sen. Fast vårdnaden har inget med umgänget att göra så det gör ingen större skillnad för din del om du inte vill flytta.

  • mammatill3underbara
    Nenne666 skrev 2014-10-23 15:20:55 följande:

    Jag tror att har du försökt såhär långt utan resultat så är nog familjerätten det enda som du kan göra. Där gör ni upp helger, lov och semestrar, vilket också är juridiskt bindande för er båda. Funkar då inte detta så får du kontakta en advokat. Förhoppningsvis räcker det med en spark i röven, vilket familjerätten ibland kan vara.


    Jag har varit i familjerätten en gång redan med detta och det höll i två veckor och sen sket han i det igen.... Jag vet att jag aldrig kan tvinga honom att ta sina barn men har man varit med och skapat dem så kan man vara med och ta hand om dem med!
  • Miss P

    Hejsan TS!!
    Hade jag varit som dig hade jag inte sagt något till barnen hädanefter när pappan ska ha dem. Då det visar sig att han allt för ofta ställer inDemon. Har jag något planerat den helgen som är pappa helgen så hade jag haft ett back up plan så att någon annan kunde passa barnen om det är så att du har blivit bjuden på fest eller ska träffa någon.

  • Minime01

    Du skriver inget om hans jobb, kanske hans chef kräver att han ska jobba i helgen för de har mycket och göra och har även en deadline att passa?
    Eller tar pappan extra skift för att just slippa barnen?
    Beror ju helt på grunderna till pappans beslut om det är fel eller rätt för honom att prioritera jobbet..

  • mammatill3underbara
    Minime01 skrev 2014-10-23 15:23:48 följande:

    Du skriver inget om hans jobb, kanske hans chef kräver att han ska jobba i helgen för de har mycket och göra och har även en deadline att passa?
    Eller tar pappan extra skift för att just slippa barnen?
    Beror ju helt på grunderna till pappans beslut om det är fel eller rätt för honom att prioritera jobbet..


    Han skyller på att dom inte har folk nog så att han kan vara ledig! Han sätter sitt jobb före sina barn och det har han gjort hela tiden! Men sen vi separerade ordentligt så har han tagit barnen 1 enda gång själv för annars ska jag vara med hela tiden om han ska ta dem!
  • nr51

    Jag tror att trådar som dessa, enbart är slöseri med tid...


    Håller ni inte med
  • Nenne666
    mammatill3underbara skrev 2014-10-23 15:23:14 följande:

    Jag har varit i familjerätten en gång redan med detta och det höll i två veckor och sen sket han i det igen.... Jag vet att jag aldrig kan tvinga honom att ta sina barn men har man varit med och skapat dem så kan man vara med och ta hand om dem med!


    Då får du stämma honom på enskild vårdnad så du slipper vara beroende av honom i andra frågor som i godkännande av flytt, bankkonto, underskrifter vid vaccinationer , pass osv. Vill han inte så kanske han tom kan tänka dig att skriva över ert barn på dig så slipper ni en ev rättegång.
  • Kjell2
    mammatill3underbara skrev 2014-10-23 15:25:54 följande:
    Han skyller på att dom inte har folk nog så att han kan vara ledig! Han sätter sitt jobb före sina barn och det har han gjort hela tiden! Men sen vi separerade ordentligt så har han tagit barnen 1 enda gång själv för annars ska jag vara med hela tiden om han ska ta dem!
    Är det ofta så ta upp nytt umgängesavtal där han får mindre tid. Då vet du i alla fall när det är din tid.
  • mammatill3underbara
    Nenne666 skrev 2014-10-23 15:41:37 följande:
    Då får du stämma honom på enskild vårdnad så du slipper vara beroende av honom i andra frågor som i godkännande av flytt, bankkonto, underskrifter vid vaccinationer , pass osv. Vill han inte så kanske han tom kan tänka dig att skriva över ert barn på dig så slipper ni en ev rättegång.
    Ja jag får väl göra det! Kommer garanterat att vinna med för han har inget boende och han jobbar så otroligt mkt att han aldrig kommer kunna ta barnen iaf!
  • Brumma
    mammatill3underbara skrev 2014-10-23 15:51:07 följande:

    Ja jag får väl göra det! Kommer garanterat att vinna med för han har inget boende och han jobbar så otroligt mkt att han aldrig kommer kunna ta barnen iaf!


    Jag tror tvärtom att du inte vinner en vårdnadstvist. .Vårdnad har nämligen inget med umgänge att göra, och för att förlora den får man ha grava samarbetsproblem, misshandla barnen eller vara typ narkoman... att han inte tar barnen på umgänge räknas knappast in där.

    Du kan aldrig tvinga honom att ha barnen. Vad du där it kan göra är att meddela att antingen skärper han sig och tar barnen som överenskommet eller så slutar ni helt gå efter umgängesschemat och det är framförhållning som gäller. Inte komma bara ngn dag innan o meddela att han vill ha barnen. Inte dyka upp som gubben i lådan.
Svar på tråden Arg!!!