• Anonym (Koppel!)

    Lösa hundar som inte lyder

    Gah, jag blir vansinnig. Var ute och lekte med sonen för en stund sen och ser på håll två stora labradorer som sprang runt, och en matte som ilsket och förgäves försökte locka tillbaka dom för att kopplas, antar jag. Men näe, dom sket fullständigt i det. Den ena lyssnade efter en stund och gick dit, medan den andra fick syn på oss och rusade emot oss med en jävla fart.

    Nu har vi hund själva så jag såg på hunden att det var rent glädjesprång, men treårige sonen blev rädd, och man VET ju aldrig vad den kunde fått för sig. Matte ber taffligt om ursäkt, och gafflar ur sig "jaa först äter dom bajs sen springer dom till er och slickar på er!", vilket den gjorde, rätt i ansiktet på sonen utan att jag märkte det när jag försökte mota undan hunden till sin matte igen. SUCK!

    En fråga på det, kan sonen få nån smitta/bli sjuk av att bli slickad på näsan/munnen av en hund som eventuellt precis innan åt bajs från marken?!

    Summa summarum - Ha inte hundarna lösa om ni inte har pli på dom till 110 procent! Detta var i en pytteliten skog precis bredvid ett bostadsområde, så vi var inte ute i någon stor skog. Det hade lika gärna kunnat varit så att jag eller/och sonen var livrädda för hundar. Jag förstår inte hur man tänker!

  • Svar på tråden Lösa hundar som inte lyder
  • Anonym (Dagmatte)

    Jag förstår dig ts! Jag blir också skitförbannad när folk har sina hundar lösa där det finns andra människor. De flesta hundar är glada i allt och alla, men det finns en del hundar som inte är det.

    Har själv många hundar och de lyssnar oftast och kommer på inkallning, men ser de en hare eller en katt så skiter de fullständigt i mig. Så jag har inte mina hundar lösa där det kan finnas andra människor eller hundar. 

  • Aniiee

    Jag håller med. Antingen har man full och absolut pli på sina hundar, eller så är de kopplade, om man är på en plats där man riskerar möta någon eller något som inte vill ha hundarna på sig. 

    Mina hundar springer lösa. Men så är de inte intresserade av harar eller katter, eller människor de inte känner, och vi går på platser och tider där det inte direkt finns folk.


    The truth is, honey, I've enjoyed my life. I've had a hell of a good time
  • Fjärilslarv

    Är det inte koppeltvång annat än i rastgårdar?

  • Aniiee
    Fjärilslarv skrev 2014-10-23 18:36:04 följande:

    Är det inte koppeltvång annat än i rastgårdar?


    Nej. Det är en missuppfattning, det finns ingen rikslag om koppel. Däremot finns det kommunala förordningar och i viss mån allmängiltiga bestämmelser om hundar i naturreservat. Men något allmängiltig lag om koppeltvång finns INTE.
    The truth is, honey, I've enjoyed my life. I've had a hell of a good time
  • Koppkaka

    Hundar ska banne mig hållas i koppel om man inte är 110 procent säker på att inte möta någon annan, eller att man vet helt säkert att hunden lyder. Men hur ofta är det så

    Blir tokig på hundägare som släpper kopplen överallt och tror att hundarna lyder deras minsta vink... Det finns gott om hundrädda människor och dom ska inte behöva råka få en stor hund framför sig plötsligt när dom är ute och går.

  • Litet My

    Senast förra veckan började dottern gallskrika hysteriskt, då var det en hundjäv*** som rusat in till oss lös. Ägaren bad inte ens om ursäkt :/ är i övrigt sjukt trött på hundägare med lösa hundar och noll koll alt hundägare som släpper hunden rätt på barnen för att de tittar på eller som min yngsta vinkar eller pekar.

  • Miew

    Jag har 5 hundar, av dem har jag 3 lösa(bor dock på en ö med 4 hushåll). De två jag inte har lösa är 1: en drivande hund som vid första sniff av ett rådjur skiter fullständigt i mig och husse. 2: gammelhunden som tycker att hon borde få gå som hon vill vilket 50% av gångerna betyder att runt ett hörn så sticker hon och äter upp grannens kompost.
    De 3 jag har lösa är alla elithundar som lyder blint. De går fot och bryr sig inte om nån förrens jag gett ok för att hälsa.
    I stan har jag aldrig alla hundarna samtidigt och då har jag dem kopplade av respekt för andra människor. Min svärmors man är hundrädd, man måste som hundägare respektera och inse att alla älskar inte hundar(de kan vara rätt äckliga bl a när de äter bajs eller rullar sig i skit, hoppar och dyl). Jag förstår inte hur man kan se sind hunds rätt att springa av sig som större än andra människors rätt att slippa bli nedsprungna, attackerade eller helt enkelt störda på allmän mark. Det ger oss andra hundägare dåligt rykte. Då ska vi inte prata om vad jag tycker om folk som inte plockar upp efter hundarna, eller som slänger påsarna på marken.

  • Axo
    Miew skrev 2014-10-23 21:52:00 följande:

    Jag har 5 hundar, av dem har jag 3 lösa(bor dock på en ö med 4 hushåll). De två jag inte har lösa är 1: en drivande hund som vid första sniff av ett rådjur skiter fullständigt i mig och husse. 2: gammelhunden som tycker att hon borde få gå som hon vill vilket 50% av gångerna betyder att runt ett hörn så sticker hon och äter upp grannens kompost.

    De 3 jag har lösa är alla elithundar som lyder blint. De går fot och bryr sig inte om nån förrens jag gett ok för att hälsa.

    I stan har jag aldrig alla hundarna samtidigt och då har jag dem kopplade av respekt för andra människor. Min svärmors man är hundrädd, man måste som hundägare respektera och inse att alla älskar inte hundar(de kan vara rätt äckliga bl a när de äter bajs eller rullar sig i skit, hoppar och dyl). Jag förstår inte hur man kan se sind hunds rätt att springa av sig som större än andra människors rätt att slippa bli nedsprungna, attackerade eller helt enkelt störda på allmän mark. Det ger oss andra hundägare dåligt rykte. Då ska vi inte prata om vad jag tycker om folk som inte plockar upp efter hundarna, eller som slänger påsarna på marken.


    Om nu hundarna går fot hela tiden, varför har du inte ett koppel på då? Spelar ju ingen roll liksom. Min hund (också en elithundar) har jag sällan koppel på, men han springer ju runt och gör som han vill tills jag säger något annat.
Svar på tråden Lösa hundar som inte lyder