• Anonym (Man)

    Jobb som inte är kvinnodominerade?

    Vilka är de typiskt kvinnodominerade jobben? Skyr nämligen dessa likt pesten.

    Blir matt på det ständiga käbblet. Varje gång någon börjar glappa om linfröbröd vill jag täppa igen deras munnar med deg. Tips?

  • Svar på tråden Jobb som inte är kvinnodominerade?
  • Alexandre Nayle
    Anonym (Man) skrev 2014-10-23 20:56:07 följande:

    Vilka är de typiskt kvinnodominerade jobben? Skyr nämligen dessa likt pesten.

    Blir matt på det ständiga käbblet. Varje gång någon börjar glappa om linfröbröd vill jag täppa igen deras munnar med deg. Tips?


    Ok, två exempel.

    Kvinnodominerade: vårdjobb.

    Mansdominerde: byggjobb.
  • Anonym (både och?)

    I rubriken vill du ha jobb som inte är kvinnodominerade?

    I ts vill du veta de allra mest kvinnodominerade yrkena?

    Och detta gör du på ett kvinnodominerat forum?

    För att?

    Provocera?

    Testa?

  • Anonym (Enkelt)

    Om du är man starta eget med bara dig eller andra män som anställda så slipper du "käbblet". I alla yrken "riskerar" du träffa på kvinnor nämligen.

  • Anonym (Man)

    Jag är mer orolig för de interna konflikter som frodas där kvinnor finns.

  • Anonym (Tja)
    Anonym (Enkelt) skrev 2014-10-23 21:05:09 följande:

    Om du är man starta eget med bara dig eller andra män som anställda så slipper du "käbblet". I alla yrken "riskerar" du träffa på kvinnor nämligen.


    På min första arbetsplats var det en majoritet män (2 kvinnor och 15 män) och maken till käbbel får man leta efter. Dessa män höll på med konstiga maktspel sinsemellan och skvallrade både om kollegor och "vänner".

    De bästa arbetsplatserna jag varit på har varit blandade - 50-50 eller 40-60 åt något håll.
  • Stårschan

    Det bästa sättet att slippa käbbel tror jag är om du söker dig till ett hantverksyrke där du jobbar ensam. Någon sorts servicetekniker, kanske? Och så ser du till att sköta ditt jobb riktigt bra, så slipper du käbbel även från chefen.

    Din TS är uppkäftig, men jag håller med dig. Vissa ställen kan vara som ett evigt föräldramöte på dagis.

  • forfucksake

    Uppenbarligen är trådstarten inte seriös, eftersom TS inte ens nämner vad han är intresserad av att jobba med. Vilket i slutändan borde vara det viktigaste.

    Bli egenföretagare TS. För på arbetsplatser med många anställda finns alltid risk för "käbbel" eller andra konflikter. Männen försöker tuppa sig, kvinnorna snackar skit bakom ryggen. (Grovt förenklat). Jag har upplevt båda, det är verkligen inte bara kvinnor som beter sig illa. Men även min erfarenhet är att blandade arbetsplatser är bäst. Eller - som sagt - jobba ensam.

  • Anonym (Olja)

    Jag jobbar som ingenjör i oljebranschen. Visst är vi en del kvinnor, men inget käbbel a la skolan eller vården. Rekommenderas!

  • sextiotalist

    Jag arbetar inom en mansdominerad bransch (vi är endast 10% kvinnor där jag arbetar)
    Med männen är lika bra på att prata matlagning och recept som kvinnor, så här kan du säkert få höra ordet linfrö.
    Men käbbel är det inte, det är en väldigt bra arbetsplats med högt till tak och nästan inget skitsnack

  • Anonym (...)
    Anonym (Man) skrev 2014-10-23 22:04:31 följande:

    Jag är mer orolig för de interna konflikter som frodas där kvinnor finns.


    Man kommer inte undan det ändå. Min man jobbar inom byggbranschen. Det är enbart män och herregud vilka konflikter! Jag blir alldeles matt av att lyssna på honom.. 

    Jag jobbar där det är liten övervikt av kvinnor och vi har inte samma problem. Inte pratar vi om linfröbröd heller. Det är alltså olika från arbetsplats till arbetsplats och hänger inte på vilket kön som jobbar där. 
  • Anonym (Man)
    Anonym (...) skrev 2014-10-24 09:30:20 följande:
    Man kommer inte undan det ändå. Min man jobbar inom byggbranschen. Det är enbart män och herregud vilka konflikter! Jag blir alldeles matt av att lyssna på honom.. 

    Jag jobbar där det är liten övervikt av kvinnor och vi har inte samma problem. Inte pratar vi om linfröbröd heller. Det är alltså olika från arbetsplats till arbetsplats och hänger inte på vilket kön som jobbar där. 
    Jag har övervärt ett arbete där man jobbar helt ensam utan människor.


Svar på tråden Jobb som inte är kvinnodominerade?