• Flärpen

    Jag behöver benso

    Jag vet att det inte är någon långsiktig lösning och att det är skit om man fastnar i det osv. Men varför är läkare så ovilliga att skriva ut benso om det bara gäller några få tabletter? Jag behöver inte ta varje dag men vissa dagar mår jag så dåligt att jag inte vet var jag ska ta vägen, jag vill verkligen inget annat än att försvinna och då känner jag att jag verkligen behöver något som stillar ångesten. Atarax och liknande hjälper inte.
    Vad fan ska jag göra? 

  • Svar på tråden Jag behöver benso
  • Anonym (hej)

    Vad får du för annan hjälp för att må bättre? Jag tänker på antidepressiva.

    Och som du skriver är inte benso någon lånsiktig lösning och jag tror inte det är så lätt att få det utskrivet om man inte äter någon annan medicin för att må bättre och som hjälper på lång sikt.

  • Anonym (DDDD)

    Dom vill oftast inte skriva ut det för att dom inte fattar problemet själva, dom har aldrig haft den ångesten som du har. Dom har läst i böcker. Och när dom inte skriver ut benso så går folk och fixar det själva av den lokala langaren eller nåt eller går på bolaget och köper en flaska sprit som fungerar på liknande sätt.

    Så den här linjen som 80-90 % av läkarna kör med att nästan aldrig skriva ut benso och istället skriva ut skräpmediciner som zoloft och sånt är inget vidare.

    Jag har varit där du är och jag lider med dig. På grund av att läkarna inte ville skriva ut bensodiazepiner vid behov till mig så använde jag mig under många år av alkohol, olagliga bensodiazepiner och opiater. Det hade kunnat undvikas om jag bara hade fått stesolid eller xanor vid behov. Gör inte det misstaget jag gjorde utan försök att förklara för läkaren om och om igen hur skit du mår och om det inte går byt läkare!

    Lycka till!

  • Flärpen

    Tack för svar... 
    Ja jag kommer fixa på egen hand förr eller senare om jag inte får det utskrivet, antar att det inte finns något annat att göra.

    Antidepressiva har jag gått på länge men de gör inget för mig.

  • Anonym (erfarenhet)

    Anledningen till att många läkare inte vill skriva ut bensodiazepiner är att de träffat så många patienter som fått sona liv förstörda av de medicinerna. Bensodiazepiner går på samma receptorer som alkohol. Visst får man ångestlindring, men dagen efter kommer man inte må ett dugg bättre. På sikt blir man peronlighetsförändrad och korkad. Majoriteten av läkare är inte onda utan fattar att ångest är otrevligt. De vill bara inte förvärra situationen.

  • Anonym (DDDD)
    Anonym (erfarenhet) skrev 2014-10-24 13:34:26 följande:

    Anledningen till att många läkare inte vill skriva ut bensodiazepiner är att de träffat så många patienter som fått sona liv förstörda av de medicinerna. Bensodiazepiner går på samma receptorer som alkohol. Visst får man ångestlindring, men dagen efter kommer man inte må ett dugg bättre. På sikt blir man peronlighetsförändrad och korkad. Majoriteten av läkare är inte onda utan fattar att ångest är otrevligt. De vill bara inte förvärra situationen.


    Allas erfarenheter är olika. Klart det finns risker, som med det mesta. Men alla som får benso vid behov utskrivet blir inte automatiskt förstörd för livet.

    Och kan du gå och köpa en flaska sprit utan några som helst restriktioner så borde inte möjligheten till att få benso utskrivet vara så fruktansvärt restriktiva som dom har blivit.
  • Flärpen
    Anonym (...) skrev 2014-10-24 15:02:19 följande:
    skicka efter det från apotek utomlands då
    Hur gör man det?
Svar på tråden Jag behöver benso