• Åcleo

    Plastmamma till son jag aldrig träffat

    Behöver hjälp och råd angående vårdnadstvist som berör min sambo, hans X men framförallt deras gemensamma son.
    Min sambo har egentligen all rätt att träffa sin son som är 3 år varannan helg men mamman väljer att "försvinna" och helt enkelt inte var hemma när han kommer. Det kulminerade i en "träff" mellan min sambo ,Xet och hennes nye man där de övertygade min sambo om vilken förfärlig människa han är och att han inte förtjänar att träffa sin son. Efter denna träff fick jag hem min sambo i spillror, så sorgsen och deprimerad helt nere på botten. Nu har han inte fått träffa sin son på 1 år!
    Som ni säkert förstår har min sambo ett bagage, partydroger och skulder, men är sedan 2 år helt ren, och avbetalar månadsvis till både fogde och underhåll till sin son. Han dömdes också för misshandel på Xets nya pojkvän, han slog in dörren när han kom på dem,de hade en affär, men slog aldrig någon person. Detta straff har han tagit.Hon anmälde honom också för skadegörelse för att han hällde schampo på hennes fina dyra märkeskläder och parfymer och samtidigt skrämdes hon så så hon begärde 80000 i skadestånd. Hon fick ingeting eftersom försäkringen täckt detta redan,men han blev dömd att betala 2000 kr för rättskostnader och 500 kr till brottsofferjouren.
    Jag är inte ett dugg rädd för min sambo,vi har levt ihop i endast ett och ett halvt år men aldrig att jag skulle bli rädd för honom.Mina två barn älskar honom och jag litar på att han vill vårt bästa.
    Soc har nu inlett en undersökning, rejält drogtest som var helt rent och de skall komma hem till oss och hälsa på. 2 gånger nu har vi tagit ledigt från jobb och  stått redo att ta emot dem då de avbokat två timmar innan mötet pga sjukdom!! De säger att han har all rätt att hälsa på sin son men att för pojkens skull ska de börja försiktigt, vi vill inte heller att han ska komma och bo hos oss han känner inte sin pappa. Nu låter det som att de ska vara med två personer vid mötena för att sedan låta sambon och sonen sjäva umgås. 
    Själv är jag mest i chock över hur vårt system fungerar, jag anser att det egentligen inte spelar någon som helst roll vad du tidigare gjort i livet ,ett barn har alltid rätt till båda sina föräldrar! Givetvis om det finns risk för att barnet skall komma till skada så ska de inte ses! Tom interner på fängelser får ju hjälp att träffa sina barn,varför får då inte min sambo det?! Vi har varit så glada över att de ska komma hem till oss men så ställer de in och bokar om och ska kika på ny tid, och under tiden rinner det iväg ännu fler timmar från min sambo och hans son och våra liv går på HOLD, vi kan ju inte komma vidare så länge detta inte får en lösning. Snälla ni som har erfarenhet, vad kan jag göra för att skynda på processen? Advokater som vi ska betala är tyvärr inget alternativ!
    Alla synpunkter tas tacksamt emot.

  • Svar på tråden Plastmamma till son jag aldrig träffat
  • Lorelei83

    Din man har en hel del att bevisa för den mamman och bonuspappan. Det är bra att det tar lång tid så får alla i situationen tid att smälta det hela.

    Jag tycker du tar lite för lätt på mammans känslor. Att han är go och snäll mot dig betyder inte att han var det mot henne. Hon har rätt till sina känslor och sin oro, Och det är självklart att bonuspappan backar upp sin sambo.

    Låt det ta tid. Det är bra att pappan sköter sig nu, men det tar tid att läka sår och bevisa att man är en bra pappa nu.

  • Anonym (Ha is i magen)

    Det är ingen idé att sörja över spilld mjölk.

    Försök tänka på vägen framåt. Det är lätt att känna som att personerna från Soc är övervakare, men nuförtiden brukar man kalla det kontaktstöd. Tänk att de kan bli hans bästa vittnen på att umgänget fungerar.

    Att det tar tid är ett helvete, men det som står i centrum för ert liv är för byråkraterna på Soc bara en del av deras dagliga arbete, och bara ett i en lång rad av fall som alla är viktiga. Det är inte av illvilja som det tar tid.

    Det ordnar sig förhoppningsvis till det bästa för alla

  • Åcleo

    Jag tar inte alls lätt på x-ets känslor,försöker nog bara att skriva så objektivt som möjligt utan att låta dömande, det finns en rad omständigheter i det här fallet som på verkar trovärdigheten i hela storyn men det vill jag inte ta upp här och försöker också att inte döma själv här. Jag ser ju bara en sida av detta,min sambos.

    Jag är själv mamma och har jobbat inom barnomsorgen i många år och det är inte så att jag bara köper sambons historia rätt upp och ner! Däremot ser jag ju hur tiden bara rinner iväg utan att de får ses. I dagsläget är det ju bara rätten till att få ses ett par timmar varannan helg som vi strider för.HAn har inte blivit fråntagen denna rätt. Jag förstår att soc har mycket att göra men det känns så hopplöst.

  • Anonym (lala)

    Dwt är klart han har rätt att träffa sin son! Har han vårdnad om pojken? Har han det så kan mamman gör sig skyldig till egenmäktighet med barn om hon mystiskt försvinner varje gång de ska ses. Har han inte försökt att få umgänge fastställt i domstol? Det hade jag krävt om jag var han för mamman verkar inte lämna ifrån sig barnet. Umgängesrätten är en rätt för barnet att träffa föräldern och en treåring vet såklart inte vad som är bäst för denne därför bör mamman verka för att pojken faktiskt får träffa sin far! Risken finns annars att pojken ser bonuspappan som pappa och din sambo blir 'den andra'. Det är kanske det mamman vill? Alldeles för många föräldrar tar tyvärr ut sitt hat mot den andra genom barnen, det är dom som får lida.

    Sen en annan sak jag undrar över.. du skriver att sambon är dömd för misshandel 'men slog ingen'. Detta låter fel, inte en chans att man döms för misshandel om man skadat enbart en dörr. Och om de är så borde domaren gå om sin juristutbildning. Så tyvärr tror jag inte sambon vart helt ärlig där.. det var bara en liten extranotis. Visa ert bästa för soc när de väl kommer och önskar er lycka till!

  • Anonym (tveksam)

    Soc kan inte mot mammas vilja se till att umgänget blir av. Den makten äger bara domstol!
    1. Det skall finnas ett godkänt avtal eller en dom om umgängets omfattning.

    2. Med stöd av det avtalet/domen skall pappa begära verkställighet i domstol. Då kan det beslutas om och hur man skall tvinga mamma till att efterleva det som bestämts.

  • Anonym (jordgubbar)

    Jag tror inte heller man kan bli dömd för misshandel om man inte har slagit någon på riktigt. Slå in en dörr är snarare olaga hot.

Svar på tråden Plastmamma till son jag aldrig träffat