• pingvin88

    Vilda blommor i maj?

    Vi funderar på att gifta oss i  början på maj månad 2015 och jag tänkte plocka min egen brudbukett.


    Men går det? Vad finns det för blommor då i södra Sverige? GBG, Borås och de trakterna. Nån som vet?

  • Svar på tråden Vilda blommor i maj?
  • Pimpinellan

    Googla på vårblommor så vet du,men jag tvivlar att du får ihop en vettig bukett. De flesta vårblommor har korta stammar,undantag tulpaner som inte växer vilt.

  • pingvin88
    Pimpinellan skrev 2014-10-24 18:01:51 följande:

    Googla på vårblommor så vet du,men jag tvivlar att du får ihop en vettig bukett. De flesta vårblommor har korta stammar,undantag tulpaner som inte växer vilt.


    Ja, jag är rädd för det, att de flesta är alldeles för korta för att göra en bukett av.
    Pimpinellan skrev 2014-10-24 18:22:01 följande:
    http://www.nrm.se/faktaomnaturenochrymden/vaxter/frovaxterfanerogamer/vaxterpaforsommaren.6343.html

    Några exempel,en del dock mycket ovanliga och vissa fridlysta.
    Jag kollade där innan jag startade tråden och hoppades att det skulle finnas fler blommor som kanske ni visste om. 

    Hundkex, lupiner och gullvivor finns inte omkring valborg eller? Har ni koll?
  • Pimpinellan
    pingvin88 skrev 2014-10-24 19:32:11 följande:
    Hundkex, lupiner och gullvivor finns inte omkring valborg eller? Har ni koll?

    Nej,de kommer senare. Vi bor åt hållet du ska gifta dig,men har inga gullvivor alls.
  • pingvin88
    Pimpinellan skrev 2014-10-26 18:46:46 följande:

    Nej,de kommer senare. Vi bor åt hållet du ska gifta dig,men har inga gullvivor alls.
    Okej. Tack för hjälpen allesammans.
Svar på tråden Vilda blommor i maj?