• Anonym (fossing)

    Tips mot fula fötter

    Hej!

    Jag är väldigt mån om mina fötter, därför faller min blick ofta på andras fötter. Det är inte allt för sällan man ser riktigt "bortglömda fötter" under sommarhalvåret.

    Dina fötter är viktiga då du står och går på dem varje dag och de förtjänar lite extra omtanke lite då och då. Så jag tänkte dela med mig lite av mina fotvårdstips. Det behöver inte alls ta lång tid att behålla fötterna lena och fina.

    1 Pimpsten. Dra några varv med en pimpsten i samband med dusch eller helst ett varmt bad någon gång i veckan.

    2 Strumpor av ull. Under vinterhalvåret blir fötterna ofta torrare. Använd stumpor av ull istället för bomull så blir fötterna inte lika torra.

    3 Försvarets hussalva. Den fungerar perfekt som fotkräm under ett par sockar om natten och gör underverk för självsprickor.

    4 Nagelborste. Dra några varv med en nagelborste över tårna vid dusch eller bad. Det håller nagelbanden fina.

    5 Nagellack. Ett par välvårdade fötter blir extra fina med lack på naglarna. Välj färg efter smak, men glöm inte överlacket!

    Ps. Har du riktigt bevärliga fötter så rekomenderar jag såklart att du uppsöker en fotvårdare för råd innan du ger dig på fötterna själv.

  • Svar på tråden Tips mot fula fötter
  • Anonym (fossing)
    Fjärilslarv skrev 2014-10-24 19:06:49 följande:

    jaha....


    ?
  • Anonym (N)

    Bra tips, vill gärna ha fina och välvårdade fötter så bra med en påminnelse ibland :)

  • Anonym (fossing)
    Baktakt skrev 2014-10-24 19:57:14 följande:

    Bästa tipset: titta inte nedåt.


    Eller så lägger man 5 min på sina fötter i veckan
  • Anonym (fossing)
    Baktakt skrev 2014-10-24 20:05:02 följande:

    Jag lägger upp dem 5 min om dagen istället.


    Det är inte en dum ide faktiskt. Fötterna behöver vila och det är lätt att man samlar på sig vätska under dagen.
  • Fjärilslarv
    Anonym (fossing) skrev 2014-10-24 19:52:00 följande:
    ?
    Ja de där tipsen finns ju på massor med sidor på nätet osv. Inget nytt.
  • Anonym (fossing)
    Fjärilslarv skrev 2014-10-24 21:05:10 följande:
    Ja de där tipsen finns ju på massor med sidor på nätet osv. Inget nytt.
    Förlåt att jag gjorde dig besviken. Jag har tyvärr inget mirakulöst att erbjuda dig.
  • Fjärilslarv
    Anonym (fossing) skrev 2014-10-24 21:15:37 följande:
    Förlåt att jag gjorde dig besviken. Jag har tyvärr inget mirakulöst att erbjuda dig.
    okej, jag har redan fina fötter eftersom jag tar hand om dem.
  • Anonym (Fia)

    Men man kan ju ha fula fötter ändå, det handlar ju inte bara om fotens hudvård och måla på med nagellack. Tårna kan vara krokiga, man kan ha en sån där knöl vid stortåleden, de kan vara för stora, ha massa blåa ådror osv. Då blir det ju bara som att sätta en guldring i grisens tryne, dvs grisen är fortfarande en gris. Så....

  • Heranell

    Fast det lönar sig att ta hand om fötterna tycker jag. Jag är dock inte överdrivet nitisk, men efter duschen smörjer jag in med CCS Fotvårdssalva och sätter på strumpor. Förr hade jag ofta självsprickor på hälarna, det har jag inte numera.

  • Fjärilslarv
    Heranell skrev 2014-10-24 22:02:50 följande:

    Fast det lönar sig att ta hand om fötterna tycker jag. Jag är dock inte överdrivet nitisk, men efter duschen smörjer jag in med CCS Fotvårdssalva och sätter på strumpor. Förr hade jag ofta självsprickor på hälarna, det har jag inte numera.


    det är för att du återfuktar fossingarna då får man oftast inte sprickor =).
    Precis som att naglarna gillar nagelolja en gång om dagen (helst två) och händerna handkräm, så tycker fossingarna om fotkräm.
    ccs är bra, jag brukar ta en pedikyr och en manikyr i veckan, då filar jag fötterna, tvättar dem med fot- peeling, sedan fixar jag naglarna och sedan brukar min man ge mig fotmassagen =D.
  • Heranell
    Fjärilslarv skrev 2014-10-24 22:11:16 följande:
    det är för att du återfuktar fossingarna då får man oftast inte sprickor =).
    Precis som att naglarna gillar nagelolja en gång om dagen (helst två) och händerna handkräm, så tycker fossingarna om fotkräm.
    ccs är bra, jag brukar ta en pedikyr och en manikyr i veckan, då filar jag fötterna, tvättar dem med fot- peeling, sedan fixar jag naglarna och sedan brukar min man ge mig fotmassagen =D.
    Låter skönt med fotmassage!

    Visst beror det på smörjandet att jag numera slipper sprickorna. Men jag tänker ibland på att det är lätt att glömma bort fötterna; man smörjer kroppen, har krämer till ansiktet, men fötterna glömmer man bort. Syns tydligt under sandalsäsongen.
  • sextiotalist

    Jag behöver varken salvor, slipstenar eller något annat. Jag är 50+ och har aldrig haft en självspricka. Den enda anledningen till att jag tar fotbad är för att kunna klippa mina tånaglar som är förjävligt tjocka och fula, men jag smörjer inte fötterna, behövs inte

  • Heranell
    sextiotalist skrev 2014-10-25 09:10:57 följande:

    Jag behöver varken salvor, slipstenar eller något annat. Jag är 50+ och har aldrig haft en självspricka. Den enda anledningen till att jag tar fotbad är för att kunna klippa mina tånaglar som är förjävligt tjocka och fula, men jag smörjer inte fötterna, behövs inte


    Lyllos dig! Jag har i vuxen ålder alltid haft torra fötter med förhårdnader och sprickor, så att smörja är nödvändigt. Låter jag bli för länge ser fötterna hemska ut, plus att jag får onda sprickor.
Svar på tråden Tips mot fula fötter