• Anonym (Ljudlös)

    Körtelfeber eller halsfluss?

    För 3 månader svullnade mina halsmandlar upp så de nästan täckte hela svalget. Jag kunde knappt andas, inte äta och prata var omöjligt. Gick till läkaren som trodde det var halsfluss trots att streptest visade negativt (jag hade det för några år sedan och tyckte det kändes likadant) Fick utskrivet en antibiotikakur på 10 dagar. Det började bli bättre efter tre-fyra dagar så jag kunde äta utan att det kändes som knivar i svalg/hals och efter 10 dagar var det OK igen. Halsmandlarna var inte helt återställda så jag gick till läkaren för att kolla. Men eftersom jag inte längre hade ont och streptest återigen var negativt så kunde han inget göra.

    Två månader senare händer samma sak igen. Denna gång får jag även feber, oerhörd huvudvärk och ont i kroppen. Går till läkaren, igen och det första testet visar samma sak, neg för strep. Tar då även blodprov och vad jag tror, ett test för körtelfeber (om det går?). Läkaren kan trots detta inte säga vad det är jag har, vad som orsakar min "halsinfektion" och eftersom mitt tillstånd är långtifrån OK blir jag tillskriven en antibiotikakur igen. Den hjälper någorlunda och efter 10 dagar är den gråvita beläggningen borta (som varit där båda omgångarna) och mandlarna har krympt igen.

    Nu tar det inte mer än fyra dagar efter avslutad antibiotikakur som halsmandlarna återigen svullnar upp, det börjar bildas beläggning och jag får svårt att andas. Vad gör läkaren? Jo skriver ut ytterligare en antibiotikakur....? Jag frågar honom, vad ska jag göra om denna tredje omgången inte hjälper? Skämtsamt/ironiskt säger han: byt läkare...!

    Hur länge ska jag behöva gå såhär? Jag känner mig handfallen, ingen kan tala om för mig vad som är fel. Är det halsfluss eller körtelfeber eller något annat? Om det var körtelfeber borde jag väl inte fått antibiotika, det är ju ett virus? Samtidigt så "hjälper" ju antibiotikan, i allafall ett tag.

    Kan tilläggas att jag är en 20-något kvinna och vet inte om jag haft körtelfeber som barn. Samtidigt så trodde jag att man bara hade det en gång och sedan "bara" kunde bli bärare av viruset? Jag menar om den första infektionen för tre månader sedan också var körtelfeber så kan jag ju inte ha det nu igen.

  • Svar på tråden Körtelfeber eller halsfluss?
  • Anonym (Ej expert men..)

    Jag fick körtfelfeber som 17 åring, och fick dessutom en slags halsfluss som berodde på själva körtelfebern. Allt som allt var jag riktigt jävla sjuk i ungefär 6 månader. Delvis hade jag både och samtidigt, så det kanske är så det ligger till för dig..?

    Nu är jag 20 och körtelfebern ligger ju alltid latent i kroppen, vilket innebär att alla "vanliga" förkylningarna som man råkar ut för blir myyyyycket värre än dom annars skulle ha blivit :/ Så får bara hoppas att det inte är körtelfeber du råkat ut för..

  • Fjärilslarv
    Körtelfeber tar ju en månad att läka ut oftast.
    Varför skriver läkaren ut antibiotika om det inte är bakterier????, körtelfeber är ju virus och antibiotika biter inte på virus.

    Varför ligger denna tråd under könssjukdomar?
  • Fjärilslarv
    Anonym (Ej expert men..) skrev 2014-10-24 19:01:50 följande:

    Jag fick körtfelfeber som 17 åring, och fick dessutom en slags halsfluss som berodde på själva körtelfebern. Allt som allt var jag riktigt jävla sjuk i ungefär 6 månader. Delvis hade jag både och samtidigt, så det kanske är så det ligger till för dig..?

    Nu är jag 20 och körtelfebern ligger ju alltid latent i kroppen, vilket innebär att alla "vanliga" förkylningarna som man råkar ut för blir myyyyycket värre än dom annars skulle ha blivit :/ Så får bara hoppas att det inte är körtelfeber du råkat ut för..


    Körtelfeber är virus, vilket gör att kroppen skapar antikroppar mot det. tyvärr så finns det många virus som orsakar körtelfeber precis som förkylningar.
  • Mascaraklumpar

    Låter inte alls som körtelfeber utan mer som halsfluss eller kanske en halsböld. Har du fått samma antibiotika varje gång? 

  • Mascaraklumpar
    Fjärilslarv skrev 2014-10-24 19:03:38 följande:
    Körtelfeber är virus, vilket gör att kroppen skapar antikroppar mot det. tyvärr så finns det många virus som orsakar körtelfeber precis som förkylningar.
    Njae, Epstein-Barr är det virus som orsakar körtelfeber, sedan finns det ett annat virus (CMV) som ger en liknande infektion som ibland kallas körtelfeber. Riktig körtelfeber kan man dock bara få en gång.
  • Anonym (Ljudlös)
    Mascaraklumpar skrev 2014-10-24 19:19:20 följande:

    Låter inte alls som körtelfeber utan mer som halsfluss eller kanske en halsböld. Har du fått samma antibiotika varje gång? 


    Tyvärr inte, första kuren fick jag utomlands, kommer inte ihåg namnet. Andra gången fick jag tikacillin och nu tredje gången kåvepenin (som jag skulle fått andra gången också om Apoteket hade haft det) Så tre olika antibiotika...
  • Mascaraklumpar
    Anonym (Ljudlös) skrev 2014-10-24 19:24:14 följande:
    Tyvärr inte, första kuren fick jag utomlands, kommer inte ihåg namnet. Andra gången fick jag tikacillin och nu tredje gången kåvepenin (som jag skulle fått andra gången också om Apoteket hade haft det) Så tre olika antibiotika...
    Tikacillin och kåvepenin är olika "märken" men innehåller samma substans. Många läkare brukar byta till ett lite starkare antibiotika andra gången.

    I vissa (vet inte om det är samma i alla?) landsting kan man kontakta en öron-näsa-hals-mottagning direkt utan remiss. Jag tycker du ska fortsätta med kuren men försöka höra av dig dit istället om det kommer tillbaka igen.
  • Anonym (MP)

    Min 2,5 åring ligger hemma med körtelfeber och visade pos på streptokockertest.

    Barn i den åldern brukar inte bli så här dåliga som han är utan brukar bara bli "förkyldA"

    Hans hals är nästan helt igentäppt och röda prickar i hela gomen. Han har haft feber hela veckan :(

    Spenderade natten på sjukhuset för att han inte andas bra när han ligger ned.

    Han är riktigt jävla sjuk

    Jag tror mkt väl det kan veta körtelfeber du har eftersom halsproverna visar neg ..

  • Fjärilslarv
    Mascaraklumpar skrev 2014-10-24 19:22:46 följande:
    Njae, Epstein-Barr är det virus som orsakar körtelfeber, sedan finns det ett annat virus (CMV) som ger en liknande infektion som ibland kallas körtelfeber. Riktig körtelfeber kan man dock bara få en gång.
    aha my bad =).
Svar på tråden Körtelfeber eller halsfluss?