• cayote

    Vilket namn ska lillebror ha?

     


    Hej. Jag vet att det finns tusen liknande trådar av samma slag men startar en ändå.

    Jag och min sambo väntar en son till slutet på mars 2015. Storebror heter Adrian och vi vill gärna att lillebrors namn passar det namnet men vi kan inte komma överens alls. 


    Vet att namnet kommer när bebis väl är här hos oss, det var så vi kom fram till Adrian, men det är skönt att ha några alternativ att smaka på fram tills dess.


    Mina förslag är:
     Arvid
    Agaton
    Elvin
    Melvin
    Edvin
    Vilmer
    Isak

    Sambon har hittills nämnt Gabriel som ett förslag. Sen är det bara fåniga förslag han inte är seriös med alls.

    Jag gillar namn som innehåller I och/eller N. Det får gärna fungera internationellt och vill inte ha massa smeknamn som tilltalsnamn. Sen om det är ett namn som automatiskt blir till ett smeknamn spelar ingen roll.

    Förslag?

    Skulle vi fått en tjej var Amanda och Miranda på topp. 

  • Svar på tråden Vilket namn ska lillebror ha?
  • Masquerade

    Varför inte kompromissa med sambon och välja Gavin. :)

  • fluu

    Min första tanke är Alexander. Annars kanske:

    Manfred
    Fabian
    Alfred
    Benjamin
    Cornelis
    Emanuel
    Elian
    Filemon
    Hugo
    Henry
    Imre
    Julian/Julius
    Jona
    Jonatan
    Leon
    Louis
    Levi
    Marius
    Mattis
    Milton
    Nilas
    Noa
    Ossian
    Sebastian
    Vendel
    Viggo


    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Leonie88

    Vilmer och Adrian eller Edvin och Adrian är passande av dina förslag.

    Andra förslag : Noah, Isak, Elis, Otto, Ture, Tore, Sixten, Torsten, Valter, Måns, Henry, Ivar, Jens, Ola, Joel, John, Elias, Samuel, Benjamin, Henning, Hilding, Frans.

  • Abbe83

    Förslag:
    Alvin
    Anton
    Charlie
    David
    Elliot
    Erik
    Felix
    Filip
    Isidor
    Jack
    Jakob
    Johannes
    Karl
    Ludvig
    Lukas
    Maximilian
    Milo
    Noel
    Norton
    Oliver
    Oskar
    Silas
    Simon
    Teodor
    Vilhelm
    Vincent
    William

  • RamboMannen
    fluu skrev 2014-10-24 19:37:50 följande:

    Min första tanke är Alexander. Annars kanske:

    Manfred
    Fabian
    Alfred
    Benjamin
    Cornelis
    Emanuel
    Elian
    Filemon
    Hugo
    Henry
    Imre
    Julian/Julius
    Jona
    Jonatan
    Leon
    Louis
    Levi
    Marius
    Mattis
    Milton
    Nilas
    Noa
    Ossian
    Sebastian
    Vendel
    Viggo


    Inget illa menat fluu, men vad får du alla namnförslag du kommer med ifrån? Filemon? Vendel? Nilas? Finns det folk som heter så på riktigt?
  • RamboMannen

    Ge ungen ett normalt namn, av dina förslag är Isak bäst och Arvid sämst.

    Christian, Robert, Stefan, Mattias, Fredrik och såna namn kan vara bra att ge, i längden.

  • fluu
    RamboMannen skrev 2014-10-25 06:50:41 följande:
    Inget illa menat fluu, men vad får du alla namnförslag du kommer med ifrån? Filemon? Vendel? Nilas? Finns det folk som heter så på riktigt?
    Vendel har samma ursprung som Vilmer och innehåller n. Filemon har lite samma "ljud" som exempelvis Melvin och innehåller önskade bokstäver. Nilas har många bokstäver och bokstavskombos gemensamt med de andra namnen och kan dessutom ses som lite besläktat med Vilmer och Arvid.
    Det finns väldigt många som heter så här(speciellt om man ser världen över). På riktigt. Alla tre namnen är faktiskt, inom sin genre, något av klassiker. Det är allihopa gamla namn och kan dessutom härledas relativt långt bakåt i Sverige. Särskilt Nilas och Filemon då.
    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • RamboMannen
    fluu skrev 2014-10-25 12:35:36 följande:
    Vendel har samma ursprung som Vilmer och innehåller n. Filemon har lite samma "ljud" som exempelvis Melvin och innehåller önskade bokstäver. Nilas har många bokstäver och bokstavskombos gemensamt med de andra namnen och kan dessutom ses som lite besläktat med Vilmer och Arvid.
    Det finns väldigt många som heter så här(speciellt om man ser världen över). På riktigt. Alla tre namnen är faktiskt, inom sin genre, något av klassiker. Det är allihopa gamla namn och kan dessutom härledas relativt långt bakåt i Sverige. Särskilt Nilas och Filemon då.
    Det lustiga var att idag, efter att jag frågat dig det där, så såg jag en barnvagn med en regskylt "Nilas-13" stod det. Där ser man.. Man lär sig något nytt varje dag.
  • fluu
    RamboMannen skrev 2014-10-25 17:10:35 följande:
    Det lustiga var att idag, efter att jag frågat dig det där, så såg jag en barnvagn med en regskylt "Nilas-13" stod det. Där ser man.. Man lär sig något nytt varje dag.
    Haha!
    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • kawaii87

    Fina pojknamn ni funderar på! Här kommer fler tips: Albin, August, Alexander, Benjamin, Colin, Elias, Leon, Lucas, Matheo, Nelson, Nicholas, Noel, Teodor, Vincent.

  • Skumbollen
    RamboMannen skrev 2014-10-25 06:50:41 följande:
    Inget illa menat fluu, men vad får du alla namnförslag du kommer med ifrån? Filemon? Vendel? Nilas? Finns det folk som heter så på riktigt?
    Haha, Filemon har jag faktiskt en kollega som heter :)
Svar på tråden Vilket namn ska lillebror ha?