• Anonym (undrande)

    Min 2 åring sa fitta!

    Hm.. idag när jag bytte blöja på min son så pekade han på sin snopp och sa snopp, så sa jag ja precis din snopp där ja. Så pekade han ner mot mitt underliv och sa mammas snopp. Så sa jag nej, mamma har ingen snopp, vad har mamma? Och då sa han fitta! Klart och tydligt och med självklart röst. Alltså kunde inte hålla mig för skratt fast rättade och sa att det heter snippa. Men förstår inte vart han fått fitta ifrån? Varken jag eller hans pappa pratar så inför honom, vi har alltid sagt snippa. Förklarade dessutom i samma veva att pojkar har snopp och flickor har snippa, då sa han igen, nej fitta! Wtf...?

  • Svar på tråden Min 2 åring sa fitta!
  • Anonym (undrande)

    Ja det kan vara från förskolan men tyckte ändå det var lite skumt.


    Ja det kändes rätt konstigt att han sa fitta. Men mest roligt. Undrar mest vart han fått det ifrån.

  • Anonym (rätt)

    Går han på förskola är det sannolikt därifrån. Du kan ju fråga personalen vad de använder för ord. Fitta är ju inte mer fel än snippa egentligen, bara vad man bestämt sig för att använda.
    Jag tycker det blir lite konstigt när du säger till honom att fitta är fel. Det är ju inte fel, men kanske inte det ord du själv vill använda.

  • fjanten

    Fast jag kan ju personligen tycka att fitta är lite mer "knullord" än "barnord" eller vad man ska säga. Hade nog tyckt det kändes lite märkligt att höra någon så liten benämna den så! Antingen det officiella ordet "vagina" eller typ "snippa/murra/kisse" eller vad barn nu kan tänkas säga :)

  • Anonym (A)

    Han är två, kan han uttala ordet snippa? Har du hört honom uttala ordet snippa korrekt förut? Snippa skulle lätt kunna bli fitta för ett så litet barn. Min dotter är 4, och pratar nästintill perfekt, men vissa ord är svåra att uttala och därför kan jag ibland uppfatta att hon säger ett ord, när hon egentligen säger ett helt annat men dom låter lika. Häromdagen frågade hon mig vad störd betyder, hon menade stöd. Men det lät precis som störd..

  • Anonym (bastuba)

    Underligt med barn..
    Det räcker att de hör en svordom eller fult ord en gång, sen sitter det klockrent..
    Men lära dem bokhylla eller annat.. Då ska det övas..

    Nä ungar är magneter för fel ord..

  • Anonym (bastuba)
    Anonym (A) skrev 2014-10-24 23:01:39 följande:

    Han är två, kan han uttala ordet snippa? Har du hört honom uttala ordet snippa korrekt förut? Snippa skulle lätt kunna bli fitta för ett så litet barn. Min dotter är 4, och pratar nästintill perfekt, men vissa ord är svåra att uttala och därför kan jag ibland uppfatta att hon säger ett ord, när hon egentligen säger ett helt annat men dom låter lika. Häromdagen frågade hon mig vad störd betyder, hon menade stöd. Men det lät precis som störd..


    Så kan det också vara haha
    Själv fick jag höra av min dotter som satt i cykelsadeln och sa till mig!
    Pappa du är förtaskig... Stannade och undrade... Det visade sig att hon sa!!
    "pappa du är fantastisk"Skrattande det kostade en glass det hahaSkäms
  • Anonym (******)
    Anonym (bastuba) skrev 2014-10-24 23:50:45 följande:

    Underligt med barn..
    Det räcker att de hör en svordom eller fult ord en gång, sen sitter det klockrent..
    Men lära dem bokhylla eller annat.. Då ska det övas..

    Nä ungar är magneter för fel ord..


    De beror nog på hur de vuxna reagerar. Om de säger ett ord som de vuxna hajar till på så blir det mycket roligare att säga det, och så får de extra mycket uppmärksamhet för stunden. Jag tror att barnen inte skulle snappa upp fula ord på samma sätt om de vuxna är kolugna och bara rättar dom som om de hade böjt ett acceptabelt ord fel som t.ex gåade = gick
  • Anonym (uttal)

    Min dotter uttalade ordet "ficka" som "fitta" i en viss ålder, det var lite jobbigt. Hon använde rätt ord men kunde inte uttala det rätt. Det hjälpte inte att försöka rätta henne, så det var bara att inte låtsas om det.
    Testa själv att byta ut ordet "ficka" mot "fitta" i några meningar så förstår ni hur tokigt det lät.

  • Hearts76

    Jag har inspelat på film när min tvååriga dotter sa samma sak, hon menade snippa men kunde inte säga det, utan det blev fitta istället :D Måste vara en vanlig felsägning kanske? "Kan du säga pappa?" frågar jag, det kan hon. "Kan du säga hoppa?", ja det går bra. "Kan du säga snippa?", och då svarar hon fitta (vi visste det men ville fånga det på film). Sjukt grovt men kul.

  • Anonym (undrande)
    Anonym (A) skrev 2014-10-24 23:01:39 följande:
    Han är två, kan han uttala ordet snippa? Har du hört honom uttala ordet snippa korrekt förut? Snippa skulle lätt kunna bli fitta för ett så litet barn. Min dotter är 4, och pratar nästintill perfekt, men vissa ord är svåra att uttala och därför kan jag ibland uppfatta att hon säger ett ord, när hon egentligen säger ett helt annat men dom låter lika. Häromdagen frågade hon mig vad störd betyder, hon menade stöd. Men det lät precis som störd..

    Så kan det mycket väl vara. Som sagt är inte "orolig" eller något, var mest roligt och blev lite paff! :D


     


    Hearts76 skrev 2014-10-25 01:44:09 följande:
    Jag har inspelat på film när min tvååriga dotter sa samma sak, hon menade snippa men kunde inte säga det, utan det blev fitta istället :D Måste vara en vanlig felsägning kanske? "Kan du säga pappa?" frågar jag, det kan hon. "Kan du säga hoppa?", ja det går bra. "Kan du säga snippa?", och då svarar hon fitta (vi visste det men ville fånga det på film). Sjukt grovt men kul.

    Haha ja, det kan faktiskt vara så att han bara inte kan uttala snippa, kul lät det i alla fall.

Svar på tråden Min 2 åring sa fitta!