• Texas123

    Ekonomi, Teknik eller Naturprogrammet?

    Hej, ska välja gymnasium och program nu till årskiftet. Jag känner mig osäker över mitt val då jag tycker om alla SO-ämnen och har väldigt lätt för SO (har B i alla) och kommer säkert att höja mig. Därför känns ekonomi som ett bra val. I alla NO-ämnen har jag C och tycker väl inte att det är jätte kul. Jag har lätt för matte och tycker även att det är kul så då känns natur som ett bra val. Jag vill ha bra möjligheter efter gymnasiet och natur är då det bästa valet. Teknik ska vara något mellanting så jag har även börjat fundera på det.

    Vad tycker ni att jag ska välja?

  • Svar på tråden Ekonomi, Teknik eller Naturprogrammet?
  • Grande Rock

    Har du lätt för matte tycker jag definitivt du ska läsa naturvetenskap. Det kommer inte hindra dig från att kunna söka till samhällsorienterade utbildningar på eftergymnasial nivå.


    Assumption is the mother of all Fuck-ups
  • sportpappa

    Jag hade utgått från vad jag vill arbeta med sen eller vilken utbildning jag skulle söka efter gymnasiet. Om det sen blir så som man tänkt sig kan man aldrig veta. Det viktigaste är att du väljer något du känner för som känns meningsfullt nu.

    Jag hade frågat mig om jag kände mest för ekonomi/juridik eller teknik.

  • Barbamama08

    Du står på en väldigt bra grund om du väljer det naturvetenskapliga programmet. Du har som sagt ändå behörighet till många andra utbildningar, och kommer kunna träna upp en bra studieteknik som du har med dig sedan efter gymnasiet.

  • Annelie 76

    Jag valde natur för att kunna välja fritt på högskolan sen vilket var tur för efter en massa funderande blev det ingenjör. Med natur i botten har man all behörighet och får man inte jättebra betyg kan man göra högskoleprov att söka in på.

  • Texas123

    Har funderat lite på civilingenjör eller civilekonom, väljer jag natur kan jag ju välja den jag känner mest för när jag gått ut medan jag låser mig om jag väljer teknik eller ekonom, tack för alla svaren!

    En fråga till, om jag väljer ekonomi och går ut med väldigt höga betyg, blir det lättare att komma in på t.ex civilekonom än om jag går ut med hyfsade betyg på natur?

  • sextiotalist

    Jag går lite mot strömmen. Jag gick själv natur, min tonåring går natur, min systerdotter går natur.

    Det nya gymnasieprogrammet har höjt nivån på natur, så nu är den tuff

    Om du inte gillar NO så är natur inte rätt linje. Både tonåringen och min systerdotter hade A i fysik och matte och de får jobba med ämnena. Och det är tur att de gillar ämnena.

    Enligt min sons mentor så är det mycket tuffare krav än vad det för några år sedan

  • snedtak

    Mitt råd är att välja det du tycker är roligt. Både natur, teknik och samhäll är studieförberedande linjer så utfallet blir ganska likt. Visserligen måste du kanske komplettera med några ämnen om du väljer samhäll men vill läsa tex. ingenjör eller läkare på högskolan. Å andra sidan är det tufft att inte läsa något man tycker är roligt.

    Sedan är det klart att man ska tänka på framtidsutsikterna, men det verkar du ha gjort.

  • sextiotalist
    munk skrev 2014-10-24 22:44:00 följande:

    Gå natur. Det fixar du. Gymnasiet är inte särskilt svårt.


    då var det inte svårt. Nu är det mycket tuffare krav
  • sextiotalist
    Texas123 skrev 2014-10-25 10:55:08 följande:

    Kan även tillägga att jag har A i matte


    Men hur är det med fysik och kemin. Min tonåring hade A i fysik och han tycker fysiken är svår och kräver mycket arbete. Men det är inga problem, då han gillar fysik.
    Man läser två fysikkurser, två kemikurser och även min mycket kemiintresserade systerdotter höll på att ruttna på kemi två.
    Jag vill inte måla f-n på väggen, men natur har nu åter gått till till att bli en tuffaste linjen på gymnasiet och jag vet att det är många avhopp från just natur.

    När tonåringen sökte in på gymnasiet så var även natur det som krävdes högst betyg (kring 300 på de flesta skolorna) och ändå har det varit avhopp.

    Jag tycker du ska satsa på samhälle eller ekonomi, matte och NO-ämnena kan du komplettera med om du skulle behöva
  • snedtak

    Du säker att du tycker matte är kul i dit första inlägg så jag tycker absolut att du ska titta på teknikprogrammets innehåll också. Många teknikprogram ger den behörighet som krävs för civilingenjörslinjer och det kanske finns en inriktning som du gillar där. Man kan tex. läsa programmering och kurser i 3D-modeller.

    Natur innehåller ju biologi och kemi så om du tycker dessa ämnen är tråkigt kanske teknik eller samhäll är ett bättre val.

  • Texas123

    Ja, har faktisk tittat en del på teknik och det verkar väldigt kul och lite mindre NO så slipper man bli uttråkad ;). Tack för alla kommentarer, fortsätt gärna ge mig tips :)


    snedtak skrev 2014-10-25 13:43:54 följande:

    Du säker att du tycker matte är kul i dit första inlägg så jag tycker absolut att du ska titta på teknikprogrammets innehåll också. Många teknikprogram ger den behörighet som krävs för civilingenjörslinjer och det kanske finns en inriktning som du gillar där. Man kan tex. läsa programmering och kurser i 3D-modeller.

    Natur innehåller ju biologi och kemi så om du tycker dessa ämnen är tråkigt kanske teknik eller samhäll är ett bättre val.


Svar på tråden Ekonomi, Teknik eller Naturprogrammet?