• Anonym (TS)

    Umgås med bonusbarn när det tagit slut

    Hur har ni som har egna barn gjort när det tagit slut med någon som inte är biologiska föräldern? Får exet fortsätta träffa dina barn?

    Jag var tillsammans med en man ca 1 år innan han gjorde slut. Jag tog det väldigt hårt men han under ca 2 månader försökt vara vän med honom för barnens skull (barnen är båda under 6 år) och då även han älskar barnen som om de vore hans egna.

    Dock mår inte jag bra av att ha honom kvar i mitt liv för jag släpper honom inte då utan hoppas bara att han kommer bli kär igen vilket inte kommer ske vilket innebär att jag deppar ihop när vi har träffats vilket gör mig till en sämre mamma upplever jag.
    Så jag tog häromdagen beslutet att bryta. Men har nu fått massa sms om hur ego och hemsk jag är och jag vet nu inte om jag fattat rätt beslut.

    Grejen är ju att mina barn slutar fråga efter honom när vi inte setts på länge medan när de faktiskt träffat honom så blommar alla frågor upp igen om varför han inte längre sover över osv. Det känns som att jag är egocentrisk enligt honom men samtidigt så vill han träffa barnen ett par timmar då och då när det passar honom utan att han behöver ta konsekvenserna av hans besök för där står jag istället ensam med både mina och barnens frågor.

    Har jag gjort fel? Hur har ni andra gjort?

  • Svar på tråden Umgås med bonusbarn när det tagit slut
  • Ann Cistrus

    Nu har jag aldrig varit i er situation men får kanske tycka lite ändå? 

    Jag tycker att du först och främst ska utgå ifrån dina barns behov och därefter dina egna och allra sist, om det finns utrymme kvar, ditt ex. Om dina barn verkar sakna honom mycket och mår bra av att träffa honom så vore det såklart bra om du mäktade med att ordna med det, men det låter ju inte som att det är barnen som pressar fram träffarna utan snarare ditt ex? 

    Nej, du är inte egoistisk om du gör det du anser vara bäst för dig och dina barn. 


    If nothing else works, then a total pig-headed unwillingness to look facts in the face will see us through.
  • Houdini

    Om ni hade varit tillsammans i många år hade jag tyckt att det hade varit självklart att liksom fasa ut honom ur barnens liv.

    Men nu efter bara ett år och eftersom barnen inte frågat efter honom efter ett tag, så skulle jag sätta stop nu.

    Det verkar mest vara i hans intresse att träffa barnen inte ger det dig något och frågan är vad det ger barnen på sikt. Han kommer ju förr eller senare försvinna.

Svar på tråden Umgås med bonusbarn när det tagit slut