Inlägg från: Anonym (res du bara) |Visa alla inlägg
  • Anonym (res du bara)

    skulle ni säga något om att ni reser bort eller strunta i att nämna det till dagis

    Jag skulle aldrig fundera över det utan bara resa, utan att säga någonting till förskolan. Jag reste bort i nästan en vecka en gång innan jag kände till dessa regler och sa t o m till förskolepersonalen att det var en nöjesresa. Ingen sa ett ord om det, fast jag skämdes när det gick upp för mig att jag hade brutit mot reglerna. När det rör sig om bara två dagar tycker jag att det är en ickefråga.

    Jag fattar varför reglerna finns, men samtidigt slår de lite "orättvist" mot föräldrar som lever tillsammans eftersom de aldrig har "ledigt" från föräldraskapet. Föräldrar som har barnen varannan vecka kan ju resa bort på sin vecka utan att det har några som helst konsekvenser för förskolan. Det är ingenting jag gnäller över, jag är glad att jag är förälder och att vi alltid är föräldrar tillsammans, men jag tänker heller inte ha dåligt samvete för att jag inte är fullständigt ärlig med förskolan om vartenda steg jag tar åt höger eller vänster. Jag hör också till den sortens föräldrar som passar på att handla lite innan jag hämtar, eller t o m gå till frisören. Allt det gör jag under min ganska flexibla arbetstid, vilket jag kompenserar för genom att jobba hemifrån på både helger och kvällar.

  • Anonym (res du bara)
    alexs mamma skrev 2014-10-26 19:35:47 följande:

    Jag jobbar i förskolan och var med om något liknande för något år sedan. Mamman var på resa till Paris icke jobbrelaterat och pappa jobbade hemma som vanligt. De hade inte informerar oss om resan och vi har samma regler som de verkar ha i TS kommun.
    Nu var det så att barnet trillade och slog sig rejält i huvudet just den dagen mamman var borta. han behövde åka ochsys och vi försökte få tag i föräldrarna. Vi ringde båda flera gånger utan att få någon kontakt. jag kan säga att vi var mer än irriterade på att inte få tag i någon vi hade inte personal at åka iväg med pojken utan han fick gå med ett stort hål i hårbotten, vad skulle vi göra. Till slut efter någon timme ringde mamman upp och jag berättade vad som hänt. Hon var då tvungen att berätta att hon inte var på jobbet. Pinsamt nog visst vi redan det för vi hade kontaktat arbetsgivaren och de sa i sin tur att hon tagit ut flex/komt för två dagar...
    Nu blev det så att vi som peronal stod där och visste att hon brutit mot kommunens regeler, vi var dem som var tvugna att ta ett beslut om vi skulle föra detta vidare. Om vi valde att inte göra så var det vi som bröt mot reglerna, om vi meddelade det vidare visst vi inte vad som skulle hända med barnets plats på förskolan. Det vr hemskt, jag som pedagog vill inte behöva stå inför ett sådant beslut. Dessutom hade hon verkligen  skadat vårt förtroende för henne som förälder, vi visste ju inte om vi kunde lita på henne och pappan igen...
    Tillslut bestämde vi oss för att vi var tvugna att följa reglerna, ärendet togs upp hela vägen till barn och ungdomsnämnden fallet skrevs om i medierna och tillsut slutade det med att föräldrarna fick en skriftlig varning...
    Inget roligt för någon!!
    Så TS jag ber dig berätta för personalen att du ska resa bort an vet aldrig vad som kan hända och det blir så lätt fel....


    Jag tycker nog också att det var lite överdrivet att låta det gå ända till medierna, allmänintresset för föräldrar som inte följer förskolans regler till punkt och pricka borde ändå vara begränsat?? På vår förskola har vi dessutom skrivit upp namn och telefonnummer till övriga anhöriga för den händelse föräldrarna inte går att nå. Det är ju inte helt ovanligt att man har telefonen avstängd i jobbet. Det finns många arbeten där det inte är ett särskilt professionellt agerande att svara på sin privata telefon.
  • Anonym (res du bara)
    Anonym (wow) skrev 2014-10-26 20:42:58 följande:

    Men en fråga, vart har du fått detta ifrån??


    Jag jobbar själv på förskola och har många gånger haft föräldrar som rest bort och då lämnat över ansvaret för barnen på far/morföräldrar, men då de också arbetar så är det deras tider som blir för barnen då på föris. Inget konstigt med det. Det är ju bara två dagar och din man tar ju hand om barnen som vanligt? Förstår inte riktigt. Säg arbetsresa till barnet så är det inte mer med det, skit samma, talar du alltid om alla detaljer för barn och förskola? Alltså då menar jag "de här två dagarna får mamma inget löneavdrag fast det är inte helt en jobbresa men jag ska jobba lite grann, så du vet"??


    Det som är skillnaden är ju om du skulle ta semester och dra hemma två dagar och barnen går din mans tider på föris, DET hade jag garanterat satt mig emot och undrat över.


    Fast det är i alla fall principen i vår kommun att har någon förälder semester, är också barnen lediga från förskolan. Jag tror inte att det är för att man inte ska missbruka förskolan som barnvakt, utan att det handlar om att barnen ska ha rätt till sina föräldrar - typ. Fast jag tror också att många förskolor har er liberala attityd trots reglerna. De flesta föräldrar slår ändå knut på sig själva för att skapa så lång semester som möjligt för barnen, genom att gå omlott och ta ut sparade föräldradagar m.m. För att inte tala om att de flesta verkar anstränga sig för att hämta så tidigt som möjligt, åtminstone att döma av hur det funkar på vår förskola, där väldigt få barn är kvar efter 16... vilket åtminstone jag tycker är tidigt.
  • Anonym (res du bara)
    W Goldberg skrev 2014-10-27 11:48:03 följande:

    Jag kommer alltid att tänka på älgjakten då sådana här frågor dyker upp.
    Hur gör man då?
    Den ena föräldern åker ut i skogen och jagar älg och den andra tar semester och stannar hemma med barnet/n?
    Eller blir det en "annan sak"? Att då kan barnet vara på förskola fast än ena föräldern är ute o jagar.


    Intressant fråga! Älgjakten är helig i många sammanhang, fullt legitim för frånvaro på jobbet i alla fall, verkar det som.
  • Anonym (res du bara)
    Lavish skrev 2014-10-27 13:25:35 följande:
    Älgjakten är ju en knepig fråga eftersom det inte är helt självklart att enbart se det som ett nöje och semester, många familjer till jägare äter väl sedan det köttet och har det som en del av sitt hushåll? 

    Det känns ju på något sätt lite fel när en aktivitet som direkt bidrar till familjens matförsörjning ska ses som "hobby" och inte som "arbete". 
    Fast långt ifrån alla älgjägare får ju skjuta en älg under jakten... Men visst, det är relevanta synpunkter du framför. Det handlar inte bara om att sätta mat på bordet utan också att kontrollera älgstammen antar jag, så älgjakten bidrar på många sätt.

    Har en sambo som jobbar inom en maskulin bransch, han är redigt less på älgjakten som får avbryta all annan verksamhet varje år. Älgjakten går före allt annat och det är bara självklart att kollegerna som jagar ska vara lediga för jakten fastän det inte på något sätt bidrar till företaget, tvärtom. Inte lika självklart att man skulle få ledigt eller någon som helst förståelse för att åka på t ex poesifestival. Men det är OT, den diskussionen hör kanske mer hemma på "genus och jämställdhet".
  • Anonym (res du bara)
    Anonym (c) skrev 2014-10-27 14:39:03 följande:
    Så du tycker det är okej att andra ska betala för att du ska kunna åka bort två dagar och endå ha barnen på dagis?
    Som en av alla andra skattebetalare som bidrar till det här systemet med offentlig barnomsorg så måste jag säga att det är okej för mig, när det har så väldigt liten omfattning. I förlängningen tror jag att det bara har positiva följder för alla inblandade med en lite gladare mamma ELLER pappa. Så det bjuder jag på.

    Ifall detta var något som sattes i system i större skala och föräldrar åkte bort tillsammans på längre semesterresor, medan barnen befann sig i skattesubventionerad barnomsorg, skulle jag tycka annorlunda.
  • Anonym (res du bara)
    Anonym (c) skrev 2014-10-27 15:14:41 följande:
    Jag tycker endå att ts gör fel!

    En sak hade varit om ts istället hade valt att ta av sina semesterdagar då arbetsgivaren förmodligen i god tid hade hunnit med att täcka upp för dom två dagarna som ts är bortrest.
    Va? Vad har det för relevans för frågeställningen om arbetsgivaren täcker upp för ts eller inte? Det gör varken till eller från för förskolan.

    Visst gör ts fel enligt reglerna, men det är upp till alla inblandade att avgöra hur viktigt det är att reglerna följs till punkt och pricka. Jag tycker att två dagar hit eller dit kan kvitta, och det tror jag ärligt att de flesta som jobbar i förskolan också tycker så länge det inte påverkar deras situation, dvs att det finns en annan förälder som har ansvar för barnet, som lämnar och hämtar och går att nå på telefonen.
  • Anonym (res du bara)
    Anonym (c) skrev 2014-10-27 16:18:30 följande:
    Det har jag redan förklarat men jag tar det igen om något trots allt är oklart:

    Det är arbetsplatsens inkomstbortfall och personalbortfall som måste täckas upp under dessa två dagar hon är borta.
    Fast hon skriver ju själv att hon tar ut tid hon har för ett projekt hon "rotar runt själv med" och att hon tar ut flex. Det låter inte som den sortens jobb som innebär att personal måste täckas upp när hon är borta. Det finns många som har den sortens arbete där man själv ansvarar för sin arbetstid och förlägger mycket jobb på kvällar och helger under särskilt arbetsintensiva perioder.

    Men igen, det är inte relevant för tråden.
  • Anonym (res du bara)
    Anonym (c) skrev 2014-10-27 17:06:38 följande:
    Dagisplatserna och hennes arbetsgivare går hand i hand med varandra.

    Att du dock vägrar att inse det tyder på att du tycker det är rätt att hon ska resa bort i två dagar med full lön utan att meddela dagiset.
    Det är lön som hon redan har jobbat ihop om jag förstår trådstarten riktigt.
  • Anonym (res du bara)
    Anonym (dagis) skrev 2014-10-27 22:13:21 följande:
    Hejsan skaparen av denna tråd!

    Halkade in på denna tråd av en ren händelse och kände direkt igen att denna tråd handlar om dina barn som jag bland annat är dagispersonal åt.

    Måste bara få fråga om det är korrekt uppfattat att du inte tänker meddela oss att du tänker resa bort två dagar och överlämna lämnandet av era barn till din man?
    Haha! Säkert.
Svar på tråden skulle ni säga något om att ni reser bort eller strunta i att nämna det till dagis