• oddberg

    Konstigt samtal

    Jag har tre gånger blivit uppringd av personer, som påstår att de jobbar i microsoft och att de befarar att min dator inte riktigt fungerar, som den skall. Datorn går utmärkt men av nyfikenhet frågade jag den senaste uppringaren, vad jag borde göra, då datorn, tursamt nog, var påslagen, påstod jag.
    -Först skulle jag gå till e-mail och uppge min e-mailadress. Jag anade lite oråd och svarade att jag för tillfället saknade e-mailadress.
    Då blev jag uppmanad att logga in på min internetbank, då uppringaren befarade att pengar försvunnit från min konto. Han ville bara ha mitt kontonummer och några enkla kodsiffror.
    Här körde jag en fejk för att bli fullständigt säker på om uppringaren var en bedragare eller inte. Jag drog till med följande:
    -Va bra att du ringer. Igår pratade jag med en som hette (helt påhittat namn) om mitt bankkonto och han lovade att återkomma senare.
    Varpå uppringaren omedelbart påstod att namnet, som jag just hittat på, tillhörde hans chef och att denne just gett honom i uppdrag att ringa upp mig.
    Jag tackade för vänligheten och påstod att jag just väntade besök av en hantverkare, som ringde på dörren. Kunde jag möjligen få uppringarens telefonnummer och ringa upp lite senare. Men se det var han inte alls intresserad av utan bara slängde på luren. Nu visste jag alldeles säkert hur saken låg till. En bedragare hade ringt mig.
    Microsoft mfl har gått ut med officiella varningar och meddelat att företaget aldrig telefonkontaktar enskilda datoranvändare på det här viset.

  • Svar på tråden Konstigt samtal
  • zZzZz

    Det är ganska välkänt, sällan microsoft skulle ringa någon över huvudtaget,

    förstår inte hur lättlurade folk kan vara, att man ens kan tänka tanken att lämna över ens kontonummer, kreditkortsnummer personnummer, cvv kod osv över telefon till någon främmande som ringer..

    eller att tro på någon som ringer från ica/willys och påstår man har chans att vinna 10000 men först så måste man teckna ett abonnemang på någon skitprodukt... är folk verkligen så lättlurade när dom hör talas om någon påhittad summa pengar?

    det är lite skrattretande faktiskt :P

  • oddberg

    Instämmer. Men eftersom bedragarna fortsätter att ringa upp, så får de tydligen napp här och var. Eljest skulle deras samtalskostnader överstiga bedrägeriintäkterna och verksamheten gå med förlust.
    Idag får man skumma telefonsamtal från figurer som vill avhjälpa datorfel. För några år sedan var det nigeriabreven som spökade.

  • Alexandre Nayle

    Det gäller att alltid vara på sin vakt på nätet och välja noggrant vilka människor man litar på, speciellt när det gäller ens personliga uppgifter. Själv har jag en viktig korrespondens med en trevlig Nigeriansk prins, för att en prins kan man lita på!

  • bängolle

    Det händer att det faktiskt är som dom säger. Jag blev uppringd av en från Nordea som påstod att det fanns en risk att mitt konto var länsat. Lite underligt eftersom jag har konto hos Swedbank, men tydligen samarbetar dom mot såna här bedrägerier. Jag behövde bara uppge en del nummer från mitt mastercard så skulle dom återkomma. Tyvärr hann dom inte riktigt stoppa tjuvarna, bara tio minuter efter dom ringt gjordes ett större uttag som närapå tömde mitt konto. Helt otroligt att dom kunde veta att det var nåt sånt på gång.

  • zZzZz
    bängolle skrev 2014-10-26 01:26:10 följande:

    Det händer att det faktiskt är som dom säger. Jag blev uppringd av en från Nordea som påstod att det fanns en risk att mitt konto var länsat. Lite underligt eftersom jag har konto hos Swedbank, men tydligen samarbetar dom mot såna här bedrägerier. Jag behövde bara uppge en del nummer från mitt mastercard så skulle dom återkomma. Tyvärr hann dom inte riktigt stoppa tjuvarna, bara tio minuter efter dom ringt gjordes ett större uttag som närapå tömde mitt konto. Helt otroligt att dom kunde veta att det var nåt sånt på gång.


    Du gav dom nog resterna av ditt nummer som dom behövde för att länsa kontot..
    Du var inte snäll och uppgav den tre siffriga koden på baksidan av kortet med? :)

    Knappast Nordea skulle ringa dig om du hade kontona i Swedbank, dom må sammarbeta inom Swish/bankomaterna osv, men nordea har inte insyn i Swedbanks datasystem/kontouppgifter osv...
  • bängolle

    Det är väl inte så konstigt att två banker samarbetar mot bedragare? Ja dom fick alla olika siffror som stod på kortet. Det var absolut tvunget för att dom skulle ha en chans att stoppa det hela. Tyvärr hann dom inte riktigt i tid denna gången, men jag tycker ändå det är en bra service från banken att dom gör vad dom kan för att få stopp på såna stölder.

  • zZzZz
    bängolle skrev 2014-10-26 02:12:24 följande:

    Det är väl inte så konstigt att två banker samarbetar mot bedragare? Ja dom fick alla olika siffror som stod på kortet. Det var absolut tvunget för att dom skulle ha en chans att stoppa det hela. Tyvärr hann dom inte riktigt i tid denna gången, men jag tycker ändå det är en bra service från banken att dom gör vad dom kan för att få stopp på såna stölder.


    Klart inte, men om det du skriver nu är sant, så var det sällan banken som ringde, utan du var duktig nog och ge bort allt bedragarna behövde för att länsa ditt konto...

    Godmorgon yxskaft...
  • Theorese

    Banken har personer som jobbar med att hitta bedragare. Jag har själv blivit uppringd av Nordea och fått frågan om jag just gjort det köp som de upptäckt som misstänkt, vilket jag inte hade. Mitt kort spärrades och jag fick tydlig information om hur jag skulle gå till väga för att få tillbaka pengarna samt ett nytt kort. Personen som ringde uppgav sitt namn, telefonnummer samt att hen var tydlig med att de inte frågade efter några uppgifter av vare sig mitt kortnummer, bankkonto eller andra personliga detaljer. Det hela sköttes mycket profesionellt.

    Att banken skulle vilja ha delar av kortnumret när de ringer låter för mig osannolikt, likaså är det ju oprofessionellt av dem att inte spärra kortet omedelbart om de ser att något misstänkt är på gång. Så du bängolle blev nog allt lurad. Hur gick det fick du tillbaka pengarna?

  • puss
    bängolle skrev 2014-10-26 02:12:24 följande:

    Det är väl inte så konstigt att två banker samarbetar mot bedragare? Ja dom fick alla olika siffror som stod på kortet. Det var absolut tvunget för att dom skulle ha en chans att stoppa det hela. Tyvärr hann dom inte riktigt i tid denna gången, men jag tycker ändå det är en bra service från banken att dom gör vad dom kan för att få stopp på såna stölder.


    Bra jobbat av dem! klart bankerna hjälps åt om det är nåt lurt på gång. Tråkigt att de kom för sent denna gången dock.
  • FuckGoggleAskMe

    Jag blev uppringd av en kvinna från Microsoft (hon pratade engelska) som sade att de hade hittat virus på min dator. Hon ville jag skulle slå på datorn så hon kunde hjälpa mig. Jag tackade hjärtligt för varningen och sa att jag skulle på en gång springa över till min granne och be om hjälp, för han jobbar som virusexpert på Microsoft. Konstigt nog tyckte kvinnan inte att det var en bra idee, utan hon ville hjälpa mig i stället. Väldigt omtänksamt av henne.

  • bängolle

    Ja det var bra jobbat. Tyvärr spärrade dom inte kortet som dom lovade, så när lönen kom in veckan efter försvann den med.

  • zZzZz
    bängolle skrev 2014-10-26 10:33:14 följande:

    Ja det var bra jobbat. Tyvärr spärrade dom inte kortet som dom lovade, så när lönen kom in veckan efter försvann den med.


    Hade du inte lämnat ut dina uppgifter på kortet så hade du haft alla pengar kvar :)
  • myskmalva

    Amazon är snälla de också. Jag fick ett mejl om att det förekommit märkliga aktiviteter på mitt konto (Jag har inte ens något amazonkonto så det är ju verkligen konstigt om det varit aktiviteter på det). Jag behövde bara klicka på en länk och fylla i mina uppgifter där, så fixade de resten åt mig.

  • Anonym (indien)

    Det ringde sådana till mitt jobb. Microsoft, Indien. Fattade direkt vad det handlade om, och svarade med min bästa indiska dialekt "I hear the weather is very hot in india, what is it like now"

    klick!

  • Nerfherder
    bängolle skrev 2014-10-26 10:33:14 följande:

    Ja det var bra jobbat. Tyvärr spärrade dom inte kortet som dom lovade, så när lönen kom in veckan efter försvann den med.


    Om det där är sant så gör du verkligen skäl för ditt nick.
  • madieh
    bängolle skrev 2014-10-26 01:26:10 följande:

    Det händer att det faktiskt är som dom säger. Jag blev uppringd av en från Nordea som påstod att det fanns en risk att mitt konto var länsat. Lite underligt eftersom jag har konto hos Swedbank, men tydligen samarbetar dom mot såna här bedrägerier. Jag behövde bara uppge en del nummer från mitt mastercard så skulle dom återkomma. Tyvärr hann dom inte riktigt stoppa tjuvarna, bara tio minuter efter dom ringt gjordes ett större uttag som närapå tömde mitt konto. Helt otroligt att dom kunde veta att det var nåt sånt på gång.


    Hahahahahahhahaha! Hoppas du trollar Bängolle annars gör du verkligen skäl för ditt nick ;)


    Men eftersom du verkar va nöjd och glad med att du bilvit av med passa pengar så tror jag du trollar ;) För annars hade du väl i panik ringt till din bank SWEDBANK och höra från dem direkt att de inte fungerar sådär ;) Liksom en vanlig reaktion när man får kontot länsat är ju att få bland annat panik, och inte bara sänker "jaha synd att de inte hann stoppa det denna gång"  inte sant? :)


    Och puss du skämtar va? :P

  • bängolle

    Jag ringde faktiskt Swedbank. Ingen där kände till nåt om samtalet från Nordea. Ska ringa till Nordea på måndag och be dom kontakta Swedbank om mitt fall så får dom reda upp det hela. Tills dess har jag låst in mitt mastercard i ett skåp i källaren, ingen lär hitta det där.

  • LängtansBlåaBlomma
    bängolle skrev 2014-10-26 23:32:02 följande:

    Jag ringde faktiskt Swedbank. Ingen där kände till nåt om samtalet från Nordea. Ska ringa till Nordea på måndag och be dom kontakta Swedbank om mitt fall så får dom reda upp det hela. Tills dess har jag låst in mitt mastercard i ett skåp i källaren, ingen lär hitta det där.


    Haha men snälla...!
    kampenmotpco.blogg.se/ - äntligen gravid! BF 1/1 2015
Svar på tråden Konstigt samtal