• Miiikaela

    Störande fester, fulla människor i våra buskar. Vart ska jag ringa?

    Nu är det fest igen i vårt område. Vi har restauranger, pubar och festlokaler i närheten där vi bor. Fest i lokalen är det 2-3 ggr i veckan och människor från festerna, pubarna och restaurangerna hänger utanför vårt hus. Dom skriker, bråkar, hånglar runt, ramlar omkull i våra buskar osv. Högljudda är dom och stör oss i vår nattsömn, dom håller på hela nätterna. Vi har små barn som försöker sova inkl oss. Man känner sig mycket otrygg när dom håller på. Ofta kommer det polisbilar osv. På morgonen hittar man ofta skräp, cigaretter, glasflaskor som är hela eller trasiga i våra buskar och i vår gräsmatta där barnen springer. Tycker detta är sjukt jobbigt. Vi har hörntomt så dom är ju runt vårt hus. Vad kan jag göra? Kan jag ringa någon störningsjour eller liknande på nätterna? Kan jag klaga till kommunen ang skräpet osv? Ursäkta om jag skriver lite rörigt, det är mitt i natten och jag är sjukt trött :P


    Iris 060305
  • Svar på tråden Störande fester, fulla människor i våra buskar. Vart ska jag ringa?
  • Anonym (Vad jobbigt)

    Ja du stackare tror du får ringa mäklaren ändå..

  • Anonym (Plix)

    Det där låter inget vidare.

    Ring polisen varje gång det är bråk och ring kommunen på dagtid och hör med dem vad du kan göra. Kanske restaurangerna inte ska ha utskänkningstillstånd om det orsakar stök och fylla i området.

  • Anonym (Plix)

    Det där låter inget vidare.

    Ring polisen varje gång det är bråk och ring kommunen på dagtid och hör med dem vad du kan göra. Kanske restaurangerna inte ska ha utskänkningstillstånd om det orsakar stök och fylla i området.

  • Anonym (Låt folket roa sig!)

    Kan bara beklaga, men ni har ju valt läget själv,ni skulle tänkt på det innan ni flyttade dit, helt klart man ska få gå ut och festa ibland, varför ska ni förstöra för resten som vill vara ute, som sagt tråkigt för er men ni har ju gjort ett eget val vart ni ska bo, ni får stå ut med det helt enkelt.

  • Fontana
    Anonym (Låt folket roa sig!) skrev 2014-10-26 08:27:14 följande:

    . . . helt klart man ska få gå ut och festa ibland, varför ska ni förstöra för resten som vill vara ute, som sagt tråkigt för er men ni har ju gjort ett eget val vart ni ska bo, ni får stå ut med det helt enkelt.


    Jag tycker också att folk ska få roa sig. Men att supa sig full, spy i rabatten och råhångla ute på gatan, är det särskilt roligt?

    Jag tycker att folk ska ha rätt till lugn och ro på natten, oavsett var de bor.

    Som Plix säger, kanske ska ni kontakta kommunen och påpeka missförhållandena. Är det så att buskar och annat blir förstört så är det ju skadegörelse och ett fall för polisen. Ta gärna bilder. Och prata med hyresvärden om det är ett hyreshus, busliv runt omkring gör ju faktiskt att värdet på fastigheten minskar.
  • Anonym (Vovve)

    Som någon annan sade ring en mäklare. Uppenbarligen passar området inte er alls. Ett annat tips är att ringa en uppfödare av skarpa vakthundar, folk kommer då absolut undvika att hänga i närheten av er tomt.

  • Miiikaela

    Ska ta och prata med kommunen om det. Jag tycker också att man ska få roa sig, absolut! Men, vill inte känna mig otrygg för att dom bråkar och skriker osv precis vid vår tomt eller kastar in skräp, glasflaskor som mina barn kan skada sig på. Även fast man roar sig så finns det ju vissa saker man inte gör helt enkelt. Du måste ändå förhålla dig till samhället och får inte betee sig hur som helst. Har tagit några bilder på det dom har förstört och slängt in så ska visa detta för kommunen. Vill helst ha plank runt tomten ost för buskar men då krävs det bygglov och det har vi inte råd med just nu. Men kanske att jag får igenom det lättare om jag visar att det verkligen behövs. Tack, då vet jag att det är polis man ringer. Jag är inte en sån som ringer så fort jag hör någon har roligt utanför mitt hus utan det ska vara så att jag känner mig otrygg eller märker att dom håller på med något som inte är ok oavsett var i samhället du är. Helst av allt vill jag flytta men det finns ingen möjlighet till det just nu.

  • Anonym (Låt folket roa sig!)

    Bor man efter gångstråk eller en trafikerad väg så har man gjort valet själv, förstår inte riktigt vad du vill? du bor uppenbart på ett sådant ställe, ska polisen stå där och uppmana folk att inte prata högt? utan måste viska för att klockan passerat 22 kommer inte funka.Ska dom åka ut varje 10 minut för att det passerar så mycket folk och en eller två höjer rösten? skräp är ett vanligt problem i dom flesta kommuner, visst önskar oxå att alla plockade upp efter sig, helt säker på att kommunen är på din linje ang skräp.Bor man i lägenhet ska man bli vräkt för att ens barn föddes med kolik, barnet skriker på nätter och stör grannar? ja listan kan göras lång, eller hoppas du förstår att ni valt fel läge på boende.

  • Miiikaela

    Det står väl ingenstans att jag tycker det är hemskt att dom har roligt? Vi har en ganska trafikerad väg här men det är sånt man får leva med när man bor här. Dick är det en 30 väg och folk åker långt över det, vilket inte är okej. Eller är jag överdriven där också då? Vi bor nära en skola i ett stort villaområde där det är långa familjer med barn som bor. Det är mycket liv och rörelse och det visste jag när jag flytta hit. Tycker om att det finns restauranger i närheten osv. Så varför tror du att jag stör mig med att det är liv och rörelse? Men... Jag anser inte att folk som roar sig ska sedan stå vid min tomt och kasta in skräp och stå och skrika och bråka, slås osv. Nej!! Det får ingen göra någonstans så förstår inte dina argument. Om det är folk utanför som går förbi och pratar, skrattar eller så så skulle jag aldrig bry mig. Det är inte det de e frågan om här. Utan jag ville veta vart jag ska ringa om jag blir störd av bråk och folk som hänger på min tomt och för ett hemskt liv. Eftersom det kan man göra när man bor i hyreshus så borde det finnas något liknande när man bor i hus och det var därför jag frågade då om det är någon som vet vart man ska ringa.

  • fjanten

    Varför flyttade ni till ett område som har många "nattöppna" ställen som leder till fyllor och liv? Jag fattar att du inte vill att folk ska in på ER tomt och härja, men det blir tyvärr ofta så om man bor i ett sådant område... Kanske inte smartaste draget att flytta dit med småbarn.

  • Anonym (Låt folket roa sig!)
    Miiikaela skrev 2014-10-26 14:52:21 följande:

    Det står väl ingenstans att jag tycker det är hemskt att dom har roligt? Vi har en ganska trafikerad väg här men det är sånt man får leva med när man bor här. Dick är det en 30 väg och folk åker långt över det, vilket inte är okej. Eller är jag överdriven där också då? Vi bor nära en skola i ett stort villaområde där det är långa familjer med barn som bor. Det är mycket liv och rörelse och det visste jag när jag flytta hit. Tycker om att det finns restauranger i närheten osv. Så varför tror du att jag stör mig med att det är liv och rörelse? Men... Jag anser inte att folk som roar sig ska sedan stå vid min tomt och kasta in skräp och stå och skrika och bråka, slås osv. Nej!! Det får ingen göra någonstans så förstår inte dina argument. Om det är folk utanför som går förbi och pratar, skrattar eller så så skulle jag aldrig bry mig. Det är inte det de e frågan om här. Utan jag ville veta vart jag ska ringa om jag blir störd av bråk och folk som hänger på min tomt och för ett hemskt liv. Eftersom det kan man göra när man bor i hyreshus så borde det finnas något liknande när man bor i hus och det var därför jag frågade då om det är någon som vet vart man ska ringa.


    Visst det är fel att köra för fort men du har säkert själv råkat gjort det, jag har råkat gjort det samt många fler, det är ändå inte försvarbart att man kör för fort,hur som helst händer det att folk kör just för fort, tro mig polisen jobbar ofta med hastighet dom tycker oxå det är fel, men ändå fortsätter folk kör för fort..".it`s just the way it is"den risken får man räkna med när man bor vid trafikerad väg med barn. det samma gäller dina restauranger/krogar, få folk vill bli för fulla och stökiga men ändå blir några det.som jag förstå det är det en trottoar dom går på och står o pratar på, inte alltid inne på din tomt, du skriver vid min tomt, ställ dig frågan då, vad är skillnaden mellan allmän plats och i en hyresrätt?googla se skillnad... ska du försöka söka utegångsförbud för folk efter 24? råkar dom skrika i fyllan ska dom då in i fängelse?Du visste om allt detta när du köpte huset och nu vill du ändra på allt det. tror du inte att du valt fel läge?
  • Miiikaela

    Nej, tyvärr visste inte inte om detta när jag köpte det. Fanns 1 pizzeria då lite längre upp bakom husen framför oss. Nu har vi bott här i 2,5 år. Dom har under den perioden öppnat 2 restauranger/pubar och renoverat 1 restaurang. Alla dessa är upp längs den stora vägen, en bit ifrån oss. Dock har vi tydligen en festlokal tvärs över gatan där vi bor. Vi bor i ett stort villa område där många barnfamiljer bor eftersom det är bara några hundra meter från skolan. När vi skulle flytta så hade vi inte mycket alternativ vart vi skulle bo. Hade en viss budget och väldigt kort tid kvar på att hitta något. Vi hade bara 2 veckor kvar innan vi skulle vara ute ur lägenheten (lång historia som jag inte vill dra upp). Så det var detta hus eller flytta in 6 personer till mina föräldrar. Så som tur var fick vi detta. Nu vet jag hur det är här och vill inte bo kvar dels för det och dels för huset (hemska renoveringsbehov). Men just nu kan vi inte flytta pga olika anledningar. Men jag vill ändå kunna känna mig trygg dör jag bor och att mina barn kan känna sig trygga. Så jag ville bara veta vart jag kan ringa och vad jag kan göra.

  • Anonym (Låt folket roa sig!)

    Ja du har nästan bara polis att ringa, men tror inte det kommer och hjälpa, dom lär säkert fråga dig om dom hotat dig eller någon i din familj, utgår att svaret blir nej.
    Folket som är hög ljuda kan dom bara be att vara lite tystare men får inte köra iväg dom, det är ändå en allmän plats. 

  • volvo142
    Anonym (Låt folket roa sig!) skrev 2014-10-27 18:00:23 följande:
    Ja du har nästan bara polis att ringa, men tror inte det kommer och hjälpa, dom lär säkert fråga dig om dom hotat dig eller någon i din familj, utgår att svaret blir nej.
    Folket som är hög ljuda kan dom bara be att vara lite tystare men får inte köra iväg dom, det är ändå en allmän plats. 
    Så du tycker att det är okej att störa sådär nä jag tror inte att du skulle tycka det.
    OM det var utanför DITT hem och du ska upp och jobba sen.
  • Anonym (Låt folket roa sig!)
    volvo142 skrev 2014-10-27 19:29:50 följande:
    Så du tycker att det är okej att störa sådär nä jag tror inte att du skulle tycka det.
    OM det var utanför DITT hem och du ska upp och jobba sen.
    Tycker inte det är okej, men vad ska man göra begära utegångsförbud får folk efter ett visst timslag, ska du stänga alla krogar/uteställen,bara för att folk som bor centralt ska kunna sova?dom som bor i centrum av stan har dom inte valt det boendet själv?det har alltid varit livat där, tror knappast dom flyttat dit för att ha lugn och ro.Enda jag säger är att man väljer sitt boende själv, flyttar man nära en krog/uteställe så får man rätta sig efter att det kan bli livat, jag tycker man ska få gå ut och roa sig,man ska få skratta fast klockan är två på natten, är det fel, flytta ut på landet ifall ni inte orkar med biltrafik, folk som pratar skrattar, väl ett område som är lugnt,valet är fritt men välj med omsorg.vissa jobbar natt ska vi rätta oss efter dom oxå ?och barnen får inte skrika/skratta busa om dagarna?
  • Miiikaela

    Förstår hur du tänker men, som jag skrev tidigare inlägg så var det inte så här när vi flytta hit. Det valet har jag inte gjort, tyvärr. Utan detta har kommit i efterhand. Låter på dug att vi bor centralt. Det gör vi inte heller. Vi bor en bra bit bort från centrum och denna kommun är inte alls så jätte stor. Ingen stor stad direkt, dom som känner oss säger att vi bor ute på "landet" (för dom är de det). Så jag tycker inte att dom har att gör just där jag bor. Om dom nu vill roa sig som dom får, gå då någon annanstans. Var på krogen då eller gå förbi bara. Vill inte att dom står här precis där jag bor och pussar i mina buskar, ramlar i mina buskar, står och hänger här i ex antal timmar och gormar och skriker. Kastar in flaskor, skräp, pantburkar osv osv. Listan kan göras lång. Hade det bara vart så att dom gick förbi när dom har vart på restaurangen eller festen och skrattar bara och har kul när dom går förbi mitt hus så fine. Det är ju självklart! Men inte på detta sätt som dom håller på. Det är inte ok.

Svar på tråden Störande fester, fulla människor i våra buskar. Vart ska jag ringa?