• Anonym (Båda)

    Spiral och äta p-piller samtidigt?

    Hej!

    Jag undrar om någon vet något om att ha en spiral och äta p-piller samtidigt?
    Jag har en minispiral med låg hormondos och vill gärna börja äta mina gamla p-piller igen för min hys skull. Har haft Diane, vilket i sig är ett läkemedel men med biverkning att skydda mot graviditet.

  • Svar på tråden Spiral och äta p-piller samtidigt?
  • Anonym (Dubbelt)

    Kopparspiral och p piller då? Kan man använda de samtidigt?

  • Anonym (nej)

    Nej, det är klart att du inte ska kombinera två olika preventivmedel. Av vilken anledning? Preventivmedel används för att inte bli gravid och inte för att tex hyn ska bli bättre.  Säg det till en barnmorska så får du se vad svaret blir.

  • Anonym (Dubbelt)
    Anonym (nej) skrev 2014-11-12 18:43:15 följande:

    Nej, det är klart att du inte ska kombinera två olika preventivmedel. Av vilken anledning? Preventivmedel används för att inte bli gravid och inte för att tex hyn ska bli bättre.  Säg det till en barnmorska så får du se vad svaret blir.


    Varför inte. Det är ju inte hormoner i kopparspiralen och jag vill ha högre säkerhet.
  • Anonym (g)

    Jag har kopparspiral och har precis börjat med cerazette för att se om de ger mig mindre blödning. Ska provs några månader, funkar cerazette bra så tar jag ut spiralen. Både min gynekolog och bm har gett mig rådet att köra dubbelt ett tag.

  • Anonym (Dubbelt)
    Anonym (g) skrev 2014-11-13 17:40:34 följande:

    Jag har kopparspiral och har precis börjat med cerazette för att se om de ger mig mindre blödning. Ska provs några månader, funkar cerazette bra så tar jag ut spiralen. Både min gynekolog och bm har gett mig rådet att köra dubbelt ett tag.


    Tack! Sa de något mer angående att ha både kopparspiral och p piller?
  • Anonym (g)
    Anonym (Dubbelt) skrev 2014-11-13 18:08:14 följande:

    Tack! Sa de något mer angående att ha både kopparspiral och p piller?


    De påverkar inte varandra eftersom spiralen inte har hormoner, så det är helt lugnt.
  • Anonym (Dubbelt)

    Så i princip skulle jag kunna begära att få både kopparspiral insatt och p piller eller minipiller utskrivet på samma gång hos barnmorskan.

    Har ofta tänkt på det, att man borde kombinera metoder oftare om det går, ifall den ena fallerar. Det känns så mycket säkrare också så är lugnande för sinnet.

  • Khh

    Hej :) 
    Jag använder både hormon spiral och p-piller jag. Det var läkaren som sa jag skulle ta dom båda pga att jag får mens, kan vara att jag har endometriosis. Jag reagerar inget negativt med å använda två olika hormonmedel 

Svar på tråden Spiral och äta p-piller samtidigt?