• billies

    behövs syskonvagn?

    Hallå!

    Jag började kolla efter en sulky till sonen då jag tyckte han vuxit ur sin nuvarande vagn, dock utan något inköp. Nu är jag nämligen gravid med och blir lite kluven i barnvagnsfrågan.. Kommer jsg behöva en syskonvagn? Har ju ingen aning om hur mycket ens barn kommer orka gå om sådär 8 månader haha men många andra verkar veta det lite mer än mig. Å andra sidan hör man också mycket om att barn sitter i vagn alldeles för långt upp i åldrarna.

    Så jag frågar då er! Hur mycket sitter en 2,5 åring i vagn? Hur länge kommer han göra det, typ? Jag vet att det är svårt att säga men undrar ifall det lilsom är lönt att köpa en syskonvagn eller om den kommer att användas i typ 3 månader haha. Bf på syskonet är i början på juni så är ju iaf ute i god tid.. Men sonen behöver i vilket fall ny vagn men ifall det blir en sulky då eller om man köper en syskonvagn.. Det är stora frågan! Åsikter å erfarenheter tack!

  • Svar på tråden behövs syskonvagn?
  • Stårschan

    Vi behövde ingen syskonvagn (har två år mellan barnen), men så är jag ingen älskare av långa barnvagnspromenader heller. Båda tjejerna rymdes i en vanlig vagn när vi var ute och gick. Lillasyster fick ligga i storasysters famn, och det gick bra även på vintern när det var bylsigt med vinteroveraller. De hade det jättemysigt!

  • Dr to be

    Min 2,5 åring älskar att åka vagn. Om allt går som det ska så blir hon storasyster i juni, alltså när hon är över 3 år. Vi kommer ha syskonvagn, dels för att hon tycker om att åka vagn samt att hon väldigt lätt får knäck i öronen och bara springer ifrån oss (och iblamd på väg rätt ut i vägen). Så för min sinnesro behövs syskonvagn.

  • Flickan och kråkan

    Det beror ju på er . Vi undviker vagn i möjligaste mån för att vi tycker att det är så omständligt så ett åbäke till syskonvagn hade jag undvikit i det längsta. Vi har 16 månader mellan våra äldsta. Bar yngsta (ibland båda) och hade vagn till att lasta grejer och vid behov ett barn som inte orkade eller ville gå (....i samma riktning som jag ). 

  • Sisisisi

    Jag testade utan syskonvagn först men kände mig begränsad så jag köpte en begagnad när bebisen var 2 månader.


    Keep your child rear facing for as long as possible!
  • löpartjejen

    Vi har drygt 2 år mellan våra barn och köpte en ståbräda som storebror fick stå på. Det gick super trots en del längre promenader.

  • billies

    Ahhh tack så mycket för era upplevelser! Känner mig inte mycket klokare eftersom ni tycker så olika med haha. Försöker också undvika vagn i det längsta, bor i ett bra område där det är nära till precis allt, är väl bara stan på nån km som kan bli jobbig. Funderat på sån ståbräda annars, kanske blir att jag börjar testa det och känner jsg mig begränsad så får jag väl kolla upp syskonvagnar. Kommer antagligen hinna ändra mig tusen gånger till men är mest rädd för att jag köper en syskonvagn som kommer avvändas i nån månad bara :)

    När slutar barn använda vagn helt? Haha

  • hundtok

    Det beror väldigt mycket på barnet och ert liv. Jag har tre år mellan mina barn och hade inte klarat mig utan syskonvagn. Har hundar och promenerar minst en promenad på 6-10 km varje dag. Treåringen åker inte vagn hela promenaden men kan hoppa upp när hon blir trött i benen. Hundarna behöver också gå i en annan takt än vad treåringen klarar av för att få lite motion.

  • Utbrytarkonst

    Vi funderade på samma. Har en 2,5 åring och får en bebis i januari, vi bestämde oss för syskonvagn först men fick tips om en så kallad syskonsits och det tror jag blir perfekt till en 2,5 åring. Det är en sorts sits med eget handtag och sele som man sätter på barnvagnen där bebisen ligger och på så sätt kan det äldre barnet också åka när det blir trött i benen. Googla syskonsits får du se. Ska även länka till den vi har köpt men kan inte göra det via mobilen så länkar om ett tag!

  • lmyranl

    Jag har 3 barn, 18 mån mellan de två äldsta.. Då hade vi syskonvagn... Men använde den knappt 6 mån då den äldsta älskar att gå. Det är exakt 2,5 mellan de två yngsta.. Köpte ståbräda men den blev knappt använd den heller! Så jag hade inte köpte någon syskonvagn! Men det är olika hur man resonerar, jag uppskattar barn som kan gå.. :)

  • älskarlivet81

    Vi hade mycket användning av syskonvagn. Har 2 år och 9 månader mellan barnen och storasyster sov fortfarande middag när lillasyster kom, alltså var syskonvagn en nödvändighet för oss.

Svar på tråden behövs syskonvagn?