• missjune

    dosering av flutide 7 månadets baby, hjälp!

    Läkaren sa att jag skulle ge min 7 månaders baby 1 puff morgon o en kväll av flutide 50 mg, använder inhalator. Airomir är vid behov max 4 ggr dagen. Står dock inget i bipacksedeln om att ge dessa preparat till så små barn. Ej heller hur många inandningar på varje puff. Någon som vet detta o har egna erfarenheter?? Vc har stängt nu o på 1177 visste de inte.

  • Svar på tråden dosering av flutide 7 månadets baby, hjälp!
  • Milleman
    missjune skrev 2014-10-28 15:15:52 följande:

    Läkaren sa att jag skulle ge min 7 månaders baby 1 puff morgon o en kväll av flutide 50 mg, använder inhalator. Airomir är vid behov max 4 ggr dagen. Står dock inget i bipacksedeln om att ge dessa preparat till så små barn. Ej heller hur många inandningar på varje puff. Någon som vet detta o har egna erfarenheter?? Vc har stängt nu o på 1177 visste de inte.


    10 andetag på så små

    Airomir kan man ge mer men har han sagt 4 är det för att han tycker ni ska uppsöka läkare om det ej hjälper.

    Vi hade kunnat ge vår son 30 doser airomir ibland men utan att det hjälper, då behöver han adrenalin på sjukhuset.

    Att du har fått det till en så liten är inget konstigt, vi började också med det när sonen var 7 mån.
  • Frida g

    Antal andetag beror på vilken kammare du har. Vi har en som heter optichamber Diamond, då ska man andas 5 gånger/puff om man är yngre än 2 år och 2 gånger/puff om man är äldre än 2 år. Den förra kammaren vi hade krävde dubbelt så många andetag!

  • mammalovis

    Vi har använt Vortex, som en tub och haft minst 4 andetag på 3-åringen. På en mindre är det ju bara bra med fler andetag, så 6 är helt okej, jag tror väninnan räknade sakta till 10 med samma utrustning. Yngsta använde Airomir upp till 8 doser om dagen plus Fluitide 1-2 doser morgon och kväll. Smartast är att läsa Fass eller bipacksedeln till medicin och hjälpmedel. Fluitiden är på 50 mikrogram och Airomiren på 0,1 mg per dos. Här har vi använt det från 7-13 månader. Min tös skrek ofta i början och då fick de ju i sig medicinen lättare.

  • mammalovis

    Om du har Vortex är instruktionen "Barn under 18 månader bör inhalera 4 till 6 andetag, barn över 18 månader 2 till 4 andetag. Annars kan det leda till en underdosering."

  • missjune

    Vi har vortexen inhalator. Tusentack för era svar ????

Svar på tråden dosering av flutide 7 månadets baby, hjälp!