• Anonym (Ts)

    Sambon gjort slut, hur ska jag överleva?

    Min sambo har gjort slut. Min lägenhet är uthyrd vilket innebär att jag måste bo kvar i 2 månader innan jag kan flytta tillbaka.

    Jag är helt knäckt, jag älskar honom och vill verkligen inte detta!

    Dessutom mår jag sååååå dåligt i min gamla lägenhet så jag är helt säker på att jag kommer dö om jag flyttar dit!

    Har skulder så jag kan inte byta den heller.

    "Sambon" pendlar mellan att vara väldigt gullig (men ingen fysisk kontakt) till att vara iskall, vilket gör mig förvirrad!

    Jag bara önskar att han ska ändra sig under dessa 2 månader.

    Har frågat om det är helt kört men fick ett så kryptiskt svar så jag fattar inte. (Via sms, har svårt att prata).

    Har inte sagt upp 2:a hands hyresgästen än. Hoppas på ett mirakel!

    Vad kan jag göra?

    Fortsätta som nu, vara gullig, glas, snäll och leva såsom vi alltid gjort?

    Vara borta hemifrån så mkt som möjligt och ge honom Space?

    Försöka göra honom svartsjuk genom att gå ut på krogen eller låtsas gå på dejt?

    Hjälp!!!

  • Svar på tråden Sambon gjort slut, hur ska jag överleva?
  • sextiotalist

    För det första, du kommer inte dö. Nu är ditt hjärta sönderkrossat och du mår kasst. Men sakta med säkert kommer du resa dig och plötsligt en dag, så kommer du på att du inte har tänkt på honom en enda gång. Efter ytterligare ett tag så kommer du bara ha kvar minnena

    Mitt tips är att du redan från dag ett lever ditt liv. Försök inte få honom svartsjuk, det är bara patetiskt, och hoppas inte på mirakel, då gör du dig bara mer illa.

    I de flesta fall så har de som bryter upp funderat länge på det och har kommit långt i processen. Du är bara i början.

    känslorna behöver inte vara helt borta, men tillräckligt borta så man inte vill fortsätta.
    Så säg upp din andrahandshyresgäst, börja förbereda dig på ett liv som singel och än en gång. Du kommer inte dö, du kommer fixa det och komma stärkt ut detta.
    Alla går igenom hjärtesorg, och det hör livet till

  • Olyckligtkär

    Men han pratar iaf med dig?

    Mitt ex blockade mig på alla kommunikationssätt och vill inte höra av mig. Ändå har jag inte gjort henne illa på något vis och bara varit snäll mot henne. Så sjukt frustrerande känsla. Bara lämnad och helt vingklippt. Det är smärta att hela tiden vilja kontakta henne men inte kunna eller få.

  • Olyckligtkär

    Hur länge sen var det?

    Ge det 1-2 veckor i alla fall innan du strukturerar om ditt liv. Du kan ju börja planera och fundera på vad du ska göra när du är ensam.

    Inte för att ge dig hopp, men han kanske inser att han gjort ett misstag. Dumt då ha rusat iväg och ändrat på hela livssituationen om du tänker ta tillbaka han?

  • BCH52

    Tro på vad din sambo säger, han vill avsluta relationen. Lura inte dig själv genom att försöka tolka ord, gester, handlingar till att han egentligen vill fortsätta, i så fall säger han det.

    Nu behöver du ta hand om dig själv, du ska nu igenom ett sorgearbete. Det innebär, chock - där du nu befinner dig, sedan kommer reaktion - du börjar ta tag i de praktiska saker som behöver göras, bearbetning - du börjar också inför dig själv acceptera förlusten, du vänder och vrider på allt som sagts och gjorts, nyorientering - du hittar nya vägar och andra glädjeämnen i ditt liv.

    De olika faserna tar olika lång tid, de går ibland i varandra, men det kommer att gå framåt. Vi är många som varit i din situation som vet vilken smärta du känner.

    Gråt när du behöver det, prata med vänner och anhöriga när du behöver det ( försök sprida ut mellan dem dock). Skriv ner det du känner i form av brev till din sambo. Brev som du absolut INTE låter honom se. När du skriver ner allt du känner så bearbetar du det, det blir som ett samtal med en terapeut.

    Livet gör ont ibland, men inget varar för evigt.

  • LaLola
    sextiotalist skrev 2014-10-29 08:24:46 följande:

    För det första, du kommer inte dö. Nu är ditt hjärta sönderkrossat och du mår kasst. Men sakta med säkert kommer du resa dig och plötsligt en dag, så kommer du på att du inte har tänkt på honom en enda gång. Efter ytterligare ett tag så kommer du bara ha kvar minnena

    Mitt tips är att du redan från dag ett lever ditt liv. Försök inte få honom svartsjuk, det är bara patetiskt, och hoppas inte på mirakel, då gör du dig bara mer illa.

    I de flesta fall så har de som bryter upp funderat länge på det och har kommit långt i processen. Du är bara i början.

    känslorna behöver inte vara helt borta, men tillräckligt borta så man inte vill fortsätta.
    Så säg upp din andrahandshyresgäst, börja förbereda dig på ett liv som singel och än en gång. Du kommer inte dö, du kommer fixa det och komma stärkt ut detta.
    Alla går igenom hjärtesorg, och det hör livet till


    Så bra skrivet!
  • Anonym (Ts)
    BCH52 skrev 2014-10-29 08:38:49 följande:

    Tro på vad din sambo säger, han vill avsluta relationen. Lura inte dig själv genom att försöka tolka ord, gester, handlingar till att han egentligen vill fortsätta, i så fall säger han det.

    Nu behöver du ta hand om dig själv, du ska nu igenom ett sorgearbete. Det innebär, chock - där du nu befinner dig, sedan kommer reaktion - du börjar ta tag i de praktiska saker som behöver göras, bearbetning - du börjar också inför dig själv acceptera förlusten, du vänder och vrider på allt som sagts och gjorts, nyorientering - du hittar nya vägar och andra glädjeämnen i ditt liv.

    De olika faserna tar olika lång tid, de går ibland i varandra, men det kommer att gå framåt. Vi är många som varit i din situation som vet vilken smärta du känner.

    Gråt när du behöver det, prata med vänner och anhöriga när du behöver det ( försök sprida ut mellan dem dock). Skriv ner det du känner i form av brev till din sambo. Brev som du absolut INTE låter honom se. När du skriver ner allt du känner så bearbetar du det, det blir som ett samtal med en terapeut.

    Livet gör ont ibland, men inget varar för evigt.


    Jag har inga vänner eller anhöriga!

    Jag har förlorat mitt barn och min bästa kompis dog för ett år sen!

    Jag kommer bli totalt isolerad i en lägenhet där jag tidigare mått så dåligt att jag varit nära döden flera gånger!

    Jag har självklart varit med om hjärtesorg flera gånger i mitt liv.

    Men då hade jag ett eget liv och visste att jag kommer gå vidare tids nog.

    Denna gång är det inte så, jag kommer aldrig någonsin mö bra igen!

    Kan inte skriva mitt livs historia, men skulle jag göra det så skulle svaren se annorlunda ut.

    Jag vill helst ha tips på hur jag får honom att ändra sig?

    För 2 v sen ville han absolut inte göra slut så jag tvivlar på att han funderat särskilt länge?!

    Jag kan inte ens ta tillbaka lägenheten i nuläget för jag har inte pengar till depositionen.

    Äh, jag skiter i allt nu - har INGET att leva för längre

    Tack för era svar iaf!
  • sextiotalist
    Anonym (Ts) skrev 2014-10-29 11:56:19 följande:
    Jag har inga vänner eller anhöriga!

    Jag har förlorat mitt barn och min bästa kompis dog för ett år sen!

    Jag kommer bli totalt isolerad i en lägenhet där jag tidigare mått så dåligt att jag varit nära döden flera gånger!

    Jag har självklart varit med om hjärtesorg flera gånger i mitt liv.

    Men då hade jag ett eget liv och visste att jag kommer gå vidare tids nog.

    Denna gång är det inte så, jag kommer aldrig någonsin mö bra igen!

    Kan inte skriva mitt livs historia, men skulle jag göra det så skulle svaren se annorlunda ut.

    Jag vill helst ha tips på hur jag får honom att ändra sig?

    För 2 v sen ville han absolut inte göra slut så jag tvivlar på att han funderat särskilt länge?!

    Jag kan inte ens ta tillbaka lägenheten i nuläget för jag har inte pengar till depositionen.

    Äh, jag skiter i allt nu - har INGET att leva för längre

    Tack för era svar iaf!
    Att ge tips om att hur han ska ändra sig är meningslöst.
    Jag tycker du ska vända till vårdcentralen och söka hjälp, inte för att det är slut, utan för det andra som du gått igenom.
    Du klamrar dig fast vid honom, det är kanske en av orsakerna att han försvinner, för det är energikrävande att vara den personen någon lever för och du lägger en börda på hans axlar.

  • Anonym (Ts)
    sextiotalist skrev 2014-10-29 12:04:15 följande:

    Att ge tips om att hur han ska ändra sig är meningslöst.

    Jag tycker du ska vända till vårdcentralen och söka hjälp, inte för att det är slut, utan för det andra som du gått igenom.

    Du klamrar dig fast vid honom, det är kanske en av orsakerna att han försvinner, för det är energikrävande att vara den personen någon lever för och du lägger en börda på hans axlar.


    Jag går redan i terapi, men det hjälper inte alls så jag tänker inte gå dit mer!
  • Anonym (: ?)
    Anonym (Ts) skrev 2014-10-29 12:18:32 följande:
    Jag går redan i terapi, men det hjälper inte alls så jag tänker inte gå dit mer!
    Fast vad är det för råd du vill ha ? Hur du ska hålla honom kvar fast det är slut ? 

    Jättesvårt .. Beror ju på varför han gjort slut ! Älskar han inte dig, ja vad göra då liksom ?
Svar på tråden Sambon gjort slut, hur ska jag överleva?