• Aniiee

    Hur skulle du reagera om du fick se ett ljus på en anhörigs grav?

    Det är snart Alla Helgons Dag och folk tänder ljus på sina döda anhörigas och vänners gravar. En del gravar får dock aldrig några ljus. Det saknas tid, råd, kanske har den ena eller andra flyttat långt och graven är för långt borta.

    Varesig du besöker en grav eller inte, om du upptäckte/fick reda på att det redan fanns ljus på graven, hur skulle du reagera?


    The truth is, honey, I've enjoyed my life. I've had a hell of a good time
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Hur skulle du reagera om du fick se ett ljus på en anhörigs grav?
  • Litet My

    Blir glad, oftast är det ju inte bara en själv som sörjer den avlidna.

  • BigMami

    Jag skulle självklart bli jätteglad!

    Lika på somrarna när man går på kyrkogården och ser att vissa gravar är alldeles igenvuxna.. Jag vill bara gå dit och fixa till & göra dem fina, men vågar inte ifall någon skulle bli arg.

  • Aniiee

    Vad glad jag blir att ni skulle bli glada =)


    The truth is, honey, I've enjoyed my life. I've had a hell of a good time
  • Jennie med ie

    Det beror lite på vem den anhöriga är. Generellt skulle jag bli glad, men har nära anhöriga som gjort klart att de inte tycker om ljus på kyrkogården så skulle det plötsligt stå ett på deras grav skulle det kännas fel. Inte skulle jag bli arg utan tro att den som ställt det där gjort det av välmening, men hade nog tagit bort det.

  • Aniiee
    Eva Fa skrev 2014-10-29 19:42:03 följande:

    Min grav, den sköter jag, jag kanske inte vill ha tända ljus på graven.


    Helt valid inställning, självklart.
    The truth is, honey, I've enjoyed my life. I've had a hell of a good time
  • Aniiee
    Jennie med ie skrev 2014-10-29 19:44:31 följande:

    Det beror lite på vem den anhöriga är. Generellt skulle jag bli glad, men har nära anhöriga som gjort klart att de inte tycker om ljus på kyrkogården så skulle det plötsligt stå ett på deras grav skulle det kännas fel. Inte skulle jag bli arg utan tro att den som ställt det där gjort det av välmening, men hade nog tagit bort det.


    Jag förstår.
    The truth is, honey, I've enjoyed my life. I've had a hell of a good time
  • Excentriskan

    För ett antal år sedan bodde jag rätt nära kyrkogården där min morfar (och numera även mormor) ligger. Eftersom jag gick genom kyrkogården varje gång jag var och handlade (det låg efter vägen) så blev det att man pysslade om graven rätt ofta.

    Graven som låg bredvid såg dock alltid så övergiven ut. Det verkade vara en äldre kvinna som dött före sin man. När jag köpte blommor att plantera till min morfars grav så brukade jag alltid ha någon liten över till den graven också. Strax innan jag flyttade därifrån så fylldes dock graven på med även maken. Tänkte att då slapp hon i vart fall ligga där lika ensam och övergiven..

    Älskade att gå till kyrkogården under allhelgonahelgen. Speciellt om det hade hunnit lägga sig snö på marken. Det var så vackert med alla ljus som brann.

    Jag har alltid trivts på kyrkogårdar. Tycker det är som en lugn park.

    Och för att svara på frågan.. så hade och har jag alltid bara blivit glad åt att se när någon annan varit där för att antingen lämna blommor eller tända något ljus.


    Förolämpningar är argument som används av folk som har fel
Svar på tråden Hur skulle du reagera om du fick se ett ljus på en anhörigs grav?