• MBS89

    Tidig utveckling hos bebisar?

    Hej!!
    När jag googlar om utveckling hos bebisar så kommer jag endast fram till barn med sen eller normalutveckling men aldrig bebisar med tidig utveckling. Jag vet att oftast om man är tidig i språk så är man sen motoriskt och tvärtom. Nu är det så att min dotter på 9 månader har varit tidig med det mesta, allt från att vända på sig till att stå upp själv och krypa. Hon började krypa när hon var 6 månader, stod upp själv vid 7 och började säga ord som titta vid 7 månader.

    Nu till saken....har nämligen hört att barn som är tidiga i utvecklingen kan ha någon form av aspbergers eller liknande, undrar om det finns någon som har erfarenhet av detta eller vet något om det. Börjar bli smått orolig för min lilla tös och kan inte riktigt njuta av hennes fina utveckling....

  • Svar på tråden Tidig utveckling hos bebisar?
  • Anonym (Silver Pirate)

    Äh varför skulle det vara något fel? Allt tyder ju på att det är ett klyftigt barn om det är tidigt i utvecklingen!

  • Litet My

    Varför skulle de ha Aspergers bara för att de är tidiga? Och varför måste fysisk tidig utveckling innebära att de är sena med talet? Det finns barn som är tidiga med precis allt även om en del som går tidigt är sena med språket så finns det ingen regel om att det måste vara så. Slappna av och var stolt och glad istället :)

  • viseversa

    Eh jag var tidig som liten. Gick vid 9mån. Jag har INTE någon diagnos. Däremot har min bror det och han var sen med att gå krypa åka resa sig.

    Min yngsta kröp vid 7 mån och började samma dag resa sig mot möbler. Vid 8mån släppte hon taget och vid 8mån och en vecka tog hon sina första steg. Vid 9mån gick hon hela tiden. Hon är nu 19mån och fortfarande tidig med det mesta. Klättrar som en apa överallt. Sjunger sånger med perfekt tonsäkerhet. Kavat och framåt. Dom flesta som träffar henne tror hon är över 2år. Får se om hon har asberger sen då.

  • sextiotalist

    Min grabb var tidig med att gå och prata och ingen diagnos där inte (sedan var han sen med annat)

  • Litet My

    Det finns dessutom inte en enda kriterie för Aspergers/Autism som säger att man ska vara tidig, ofta men inte alltid är det tvärtom. Detta är något TS fått om bakfoten.

  • Flickan och kråkan

    Nej, det stämmer inte att bebisar som är tidiga språkligt är sena motoriskt och tvärt om generellt. Det verkar som du har fått ganska mycket om bakfoten. Sedan är det inte alltid så jättelätt att bedöma språket hos en halvåring-åring. Tal är inte detsamma som språk.

  • MBS89

    vad lättad jag blir när jag läser era kommentarer! Blir dock grymt förbannad nu över en bekant som sa att jag skulle hålla utkik om detta, riktigt klumpigt sagt isf...

Svar på tråden Tidig utveckling hos bebisar?