• Dakine

    Någon annan med PCO/PCOS som vill följas?

    Jag och min man har en pojke tillsammans som föddes 2010. Vi har för 1 år & 3 mån sedan börjat försöka få ett syskon, utan resultat. Sonen blev till på första försöket efter p-piller (Yasmine). Efter sonen föddes satte jag i en p-stav, då jag ammade rätt länge och inte fick äta p-piller medan jag ammade. P-staven tog jag bort aug (2012) ? (minns inte riktigt) Min mens var till en början ganska regelbunden, (28-30 dgr mellan... ) blödde lite mindre än vanligt förutom de första två gångerna. Vi valde att vänta med syskonet tills efter vi gift oss. Då började min mens komma mer och mer oregebundet.. äl tester visade oftast positivt, men mensen fortsatta att komma och ingen graviditet. 

    Eftersom vi har ett barn sedan innan har vi fått söka oss privat, där jag fick konstaterat PCO/PCOS. De bad mig att gå ner i vikt, så ska få träffa dem i December igen om ingenting hänt. Jag vet ju att jag kan bli gravid utan hjälp (det hände ju förra gången), men tror att det var tackvare p piller förra gången. Har lyckats gå ned 3 kg, men det går sakta! :( Vill bli gravid NU. Ska eventuellt få börja med pergotime före jul, annars efter jul. Jag är 160 lång och väger nu 79 kg. När jag blev gravid med sonen vägde jag 64 kg, så mitt mål är väl att ligga runt 60-64 kg. Under graviditeten gick jag upp till 84 kg, alltså 20 kg. Efter förlossningen gick jag ner allt + 6 kg till, ner till 59 kg. Men när jag började om att jobba gick jag sakta upp, utan att egentligen förstå varför. Jag var hungrig jämt, och iofs rörde på mig mindre, men jag har alltid varit aktiv (har nu fått förklarat att en del av orsaken är just min PCO).


     


    Jag skulle vilja komma i kontakt med andra med samma syndrom, som också försöker bli gravida, eller har lyckats bli gravida trots detta! Behöver lite hopp just nu istället för förtvivlan... 

  • Svar på tråden Någon annan med PCO/PCOS som vill följas?
  • TessanTess

    Jag har PCO/PCOS också. Fick konstaterat det i augusti. Jag har lyckats bli gravid 2 gånger (på 1,5 år) Var på första besöket för utredning i fredags förra veckan (för att utesluta att det inte är något mer som spökar). Men konstigt att du var tvungen att gå ner lite först innan du fick pergotime. Jag är 162 cm och väger 80, men fick Pergo. I och för sig bara en halv dos till att börja med, men det är en liten start i alla fall. Ska också få göra en spolning sen efter nästa mens (när den nu vill dyka upp)

  • Dakine
    TessanTess skrev 2014-10-30 13:34:27 följande:

    Jag har PCO/PCOS också. Fick konstaterat det i augusti. Jag har lyckats bli gravid 2 gånger (på 1,5 år) Var på första besöket för utredning i fredags förra veckan (för att utesluta att det inte är något mer som spökar). Men konstigt att du var tvungen att gå ner lite först innan du fick pergotime. Jag är 162 cm och väger 80, men fick Pergo. I och för sig bara en halv dos till att börja med, men det är en liten start i alla fall. Ska också få göra en spolning sen efter nästa mens (när den nu vill dyka upp)


    Okej, vad skönt att du fått komma igång! När du blivit gravid var det med hjälp av pergo eller inte? Och hur gick graviditeterna?? 
  • TessanTess
    Dakine skrev 2014-10-30 13:55:25 följande:
    Okej, vad skönt att du fått komma igång! När du blivit gravid var det med hjälp av pergo eller inte? Och hur gick graviditeterna?? 
    Första gången hade jag regelbunden mens och så troligtvis ÄL (var smalare då också). Andra gången hade jag testat rosenrot från första mensdagen till det positiva ÄL-testet (första gången jag fick positivt på ÄL test). Men båda gångerna slutade i missfall och missed abortion :/
  • Dakine
    TessanTess skrev 2014-10-30 18:40:11 följande:
    Första gången hade jag regelbunden mens och så troligtvis ÄL (var smalare då också). Andra gången hade jag testat rosenrot från första mensdagen till det positiva ÄL-testet (första gången jag fick positivt på ÄL test). Men båda gångerna slutade i missfall och missed abortion :/
    Usch, så himla tråkigt!! Hoppas vi båda två kan få bli gravida snart då. 
  • josephiine
    Fick reda på i Januari att jag hade PCOS, men då var inte bebisverkstad igång. Har käkat provera till för ca 4 månader tillbaka.. Och mitt återbesök hos läkaren  i onsdags gjorde så vi tappade hoppet lite här hemma.
    Min kropp har tydligen stängt av ägglossning helt - hur hon nu kan veta och säga det INNAN VUL- , iallafall enligt läkaren på kvinnokliniken. Måste gå ner i vikt, jag vet att jag måste tappa vikt, men att få höra från en läkare: " Du är för överviktig för att FÅ bli gravid" var inte roligt. För det första så bestämmer JAG om jag vill bli gravid eller inte, JAG bestämmer om jag vill ta risker, och för det andra finns det MÅÅÅÅNGA som är tjockare än mig som blir/är gravid. Men jag ska kämpa neråt. Så förhoppningsvis kommer ÄL igång när viss många kilon tappats, ingen vet. Men blir nog ingen bebis 2015 känns det som.. Usch, vill inte ens tänka på det.. Självklart kommer vi fortsätta köra oskyddat och så och hoppas på att det nångång kommer igång..
  • TessanTess
    Dakine skrev 2014-11-03 11:47:12 följande:
    Usch, så himla tråkigt!! Hoppas vi båda två kan få bli gravida snart då. 
    Ja, det får vi hoppas. Fick min mens igår (på cykeldag 50) så på torsdag börjar jag med pergotime och så ska jag göra en spolning nästa torsdag :)
  • Dakine

    Jag fick min mens på dag 58, men har inte fått pergotime än så blir väl efter nästa mens! Sjukt störigt, men hoppas kanske att det blir en bebis innan det :D haha

  • TessanTess
    Dakine skrev 2014-11-05 19:39:28 följande:

    Jag fick min mens på dag 58, men har inte fått pergotime än så blir väl efter nästa mens! Sjukt störigt, men hoppas kanske att det blir en bebis innan det :D haha


    Ja, det får vi hoppas :) Men det är ju väntan som är jobbigast! Väntan på mens, väntan på att komma på besök till gyn osv. Men jag har i alla fall börjat äta pergotime nu, får hoppas att Pergo + spolning ska bidra till något positivt :)
  • Dakine
    TessanTess skrev 2014-11-08 09:52:52 följande:
    Ja, det får vi hoppas :) Men det är ju väntan som är jobbigast! Väntan på mens, väntan på att komma på besök till gyn osv. Men jag har i alla fall börjat äta pergotime nu, får hoppas att Pergo + spolning ska bidra till något positivt :)
    Håller med dig. Det är den eviga väntan som tar mest energi. Man vill bara att allt ska hända direkt. Längtar så efter en liten till :/ 

    Hur mår du utav pergo då? Hört att en del kan få rätt jobbiga biverkningar... 
  • Dakine
    josephiine skrev 2014-11-03 19:59:16 följande:
    Fick reda på i Januari att jag hade PCOS, men då var inte bebisverkstad igång. Har käkat provera till för ca 4 månader tillbaka.. Och mitt återbesök hos läkaren  i onsdags gjorde så vi tappade hoppet lite här hemma.
    Min kropp har tydligen stängt av ägglossning helt - hur hon nu kan veta och säga det INNAN VUL- , iallafall enligt läkaren på kvinnokliniken. Måste gå ner i vikt, jag vet att jag måste tappa vikt, men att få höra från en läkare: " Du är för överviktig för att FÅ bli gravid" var inte roligt. För det första så bestämmer JAG om jag vill bli gravid eller inte, JAG bestämmer om jag vill ta risker, och för det andra finns det MÅÅÅÅNGA som är tjockare än mig som blir/är gravid. Men jag ska kämpa neråt. Så förhoppningsvis kommer ÄL igång när viss många kilon tappats, ingen vet. Men blir nog ingen bebis 2015 känns det som.. Usch, vill inte ens tänka på det.. Självklart kommer vi fortsätta köra oskyddat och så och hoppas på att det nångång kommer igång..

    Välkommen hit! :) 

    Vad är provera för något? Men hur kan en läkare säga att ägglossningen är "avstängt" om de inte undersökt det vidare? har de tagit blodprov på hormonerna, eller gjort någon annan undersökning? 


    Det är väl alltid bra att gå ned i vikt (om man är överviktig) dels för att kroppen ska komma igång och det är ju alltid bättre att bli gravid naturligt, men också dels för att när man väl är gravid är det ju skönt att slippa bära på en massa onödig vikt som kan skada både en själv och barnet :) 

    hur många kg tycker de att du ska gå ned? 
    Jag är själv 160 cm lång, väger nu 78,8. Vägde 82 när jag var på IVF kliniken. De sa att ibland kan det räcka med bara 5 kg... och att jag inte får väga mindre än 60 kg. Jag har alltid varit liten och smal större delen av mitt liv, och pendlat mellan 47-55 kg... Men efter att sonen föddes, gick jag ner allting till 59, dock började kroppen sakta gå upp när jag började om att jobba och slutade att amma och den smög sig sakta på... Sen har jag haft jätte svårt att gå ned igen :( Men mitt mål är att gå ned till 65 innan februari! Får se om jag lyckas med det... Det är INTE lätt. Måste öka på träningen, men har ingen ork .... 

Svar på tråden Någon annan med PCO/PCOS som vill följas?