• Matilda84

    Sjukpenning lägre än föräldrapenning trots skyddad SGI?

    Hej!

    Min SGI är skyddad då jag anmälde mig till Arbetsförmedlingen som arbetssökande på heltid innan barnet fyllde ett år. Jag blev sedan sjuk, och trodde att min sjukpenning skulle bli lika hög som föräldrapenningen. Dock visade det sig att sjukpenningen var 100 kr lägre per dag trots att SGI:n är skyddad. En handläggare påstod att man utgick från min SGI men att ersättningen automatiskt blir lägre vid arbetslöshet än om man är anställd för att man inte ska kunna få ut mer än vad man skulle ha fått med a-kassa.

    Känns irriterande då jag hade förväntat mig att få ut lika mycket som när jag tar ut föräldradagar.

    Någon som har erfarenhet av detta?

  • Svar på tråden Sjukpenning lägre än föräldrapenning trots skyddad SGI?
  • Ramborg

    Det finns olika maxgräns för SGI vid sjukdom och SGI vid föräldraledighet. Olika tak. Jag kommer inte ihåg beloppen men man får räkna med lön upp till ett visst antal basbelopp, och fler vid fl än vid sjukdom. Det skulle kunna ha med det att göra.


    42.
  • Anonym (basbelopp)

    Precis som Ramborg skriver så är sjukersättning baserad på ett annat antal prisbasbelopp än föräldrapenning, åtta resp tio om jag minns rätt.

  • Kerubmamman

    som arbetslös har man betydligt lägre tak i sjukpenningen än som arbetande. Det är för att man inte ska fuska och sjukskriva sig för att spara a-kassedagar. 


    Keruben lyser av intelligensens prakt - Giovanni Pico della Mirandola
  • Kerubmamman

    och för att man inte skulle få ut mer på sjukpenningen än a-kassan. 


    Keruben lyser av intelligensens prakt - Giovanni Pico della Mirandola
Svar på tråden Sjukpenning lägre än föräldrapenning trots skyddad SGI?