• guchi

    - Kcal/dag ?

    Så hur mycket minus ska man ligga på /dag för att gå ner i vikt i lagom takt ?


    - 500 eller mer ?


    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-10-30 18:54
    Vill alltså inte banta utan hålla mig till mindre kcal/dag konstant. Har inte hittat balansen och får fallgropar.
  • Svar på tråden - Kcal/dag ?
  • Ensam hemma

    Något komplicerad fråga, men om jag nu minns allt rätt så:

    För att bibehålla sin nuvarande vikt äter man mellan 30-40 kcal/kg man väger. Förbrukningen varierar beroende på hur stor basal ämnesomsättning man har och på hur mycket man gör av med.

    Det går åt 7000 kcal för att minska 1 kg i vikt.

    Så hur mycket minus man ska ligga på/dag för att minska i vikt i lagom takt beror på vad man menar med lagom takt, hur mycket man äter, hur mycket man rör sig och vad man väger.

  • Lena

    För mig är 2000kcal lagom för att gå ner 1-4kg/ månad

    1500-2500kcal är normalt intag beroende på vikt och hur mycket man rör sig.

  • guchi
    Ensam hemma skrev 2014-10-30 19:41:49 följande:
    Något komplicerad fråga, men om jag nu minns allt rätt så:

    För att bibehålla sin nuvarande vikt äter man mellan 30-40 kcal/kg man väger. Förbrukningen varierar beroende på hur stor basal ämnesomsättning man har och på hur mycket man gör av med.

    Det går åt 7000 kcal för att minska 1 kg i vikt.

    Så hur mycket minus man ska ligga på/dag för att minska i vikt i lagom takt beror på vad man menar med lagom takt, hur mycket man äter, hur mycket man rör sig och vad man väger.
    Lagom takt viktminskning innebär för mig att man går minus men inte svälter sig.
  • guchi
    Lena skrev 2014-10-30 20:18:11 följande:
    För mig är 2000kcal lagom för att gå ner 1-4kg/ månad

    1500-2500kcal är normalt intag beroende på vikt och hur mycket man rör sig.
    Ja alltså det är individuellt, men ändå så måste även du räkna -kcal för att antingen hålla dig på samma eller för att gå ner i vikt oavsett hur aktiv/passiv du är eller hur mycket du äter.
  • Ensam hemma
    guchi skrev 2014-10-30 20:46:42 följande:
    Lagom takt viktminskning innebär för mig att man går minus men inte svälter sig.
    Det enklaste är att ta mindre portioner, men det allra viktigaste är att äta med jämna mellanrum så man inte hinner bli hungrig. Ett exempel: 1 st äpple eller 1 st ägg innehåller ungefär 100 kcal, men man blir mycket mättare på ägget.
  • guchi
    Ensam hemma skrev 2014-10-30 23:08:56 följande:
    Det enklaste är att ta mindre portioner, men det allra viktigaste är att äta med jämna mellanrum så man inte hinner bli hungrig. Ett exempel: 1 st äpple eller 1 st ägg innehåller ungefär 100 kcal, men man blir mycket mättare på ägget.
    Jag förstår men det var inte frågan.. aja.
  • Ensam hemma
    guchi skrev 2014-10-31 06:56:48 följande:
    Jag förstår men det var inte frågan.. aja.
    Om du minskar kaloriintaget med 500 kcal/dag bör du gå ned ca 2 kg/månad, sedan är det upp till dig att bedöma om det är lagom takt.
Svar på tråden - Kcal/dag ?