• Anonym (ts)

    Minska ångest på egen hand

    Jag behöver verkligen hjälp. Jag har en tid hos vårdcentralen om 3 veckor men jag vet inte om jag står ut så länge. 

    Jag har varit deprimerad ett tag och nu börjar jag få en sådan vidrig ångest. Det är inte bara en klump i magen utan en klump i hela kroppen... 

    Jag har testat att träna, ta promenader, äta..ja, ungefär allt som ska sägas hjälpa eller distrahera mig på något sätt, men det är inte mycket som fungerar. Det som funkat bäst är att inte vara själv så nu har jag pratat med min sambo i telefonen hela dagarna dom senaste dagarna(tack gode gud att han har ett jobb där det fungerar). Alkohol i kombination med att träffa folk gör också att jag fungerar hyfsat normalt just då men då har jag istället ännu värre ångest dagen efter.. Jag känner att det börjar bli ohållbart och jag börjar känna mig desperat.. hur ska jag hålla det under kontroll dom här veckorna tills jag får träffa någon? 

  • Svar på tråden Minska ångest på egen hand
  • caizita78

    3 veckor låter som en jäkla lång väntetid. .. :(

    Jag tycker du bör ringa och säga det e akut. ..

    annars får du åka till akutpsyk. .. för du kan inte gå o vänta så där

  • Anonym (ts)

    Jag förklarade hur det låg till när jag bokade och dom hade ingen tid innan=( Jag är inte självmordsbenägen eller riskerar att skada någon annan så det är väl inte tillräckligt akut för psykakuten? Annars ska ju alla som är deprimerade åka dit istället för vårdcentralen?

  • Anonym (ts)

    Jag vet inte varför jag mår dåligt i grunden, men det har blivit värre pga relationsproblem. 

  • caizita78
    Anonym (ts) skrev 2014-10-30 22:48:35 följande:

    Jag förklarade hur det låg till när jag bokade och dom hade ingen tid innan=( Jag är inte självmordsbenägen eller riskerar att skada någon annan så det är väl inte tillräckligt akut för psykakuten? Annars ska ju alla som är deprimerade åka dit istället för vårdcentralen?


    Du säger att situationen är ohållbar, därför mitt tips och råd... att anv alkohol som ångest dempande är och kan bli farligt i längen... Alla deprimerada som känner det är akut åker väl till akuten
  • Anonym (ts)

    Jag får åka dit i värsta fall, men jag vill gärna försöka lösa det själv..framförallt så kan jag inte åka dit ikväll, så jag skulle ändå uppskatta tips under tiden.. 

  • Liiz01

    Det finns massor du kan göra. För det första så finns det mängder av tips om du googlar. För det andra finns det många böcker i ämnet på biblioteket. Jag läste nyss "jag är inte galen".

    Sedan har det varit viktigt för mig att reda ut varför jag hade ångest... Sedan tig jag fram ett pappersblock och skrev ner allt jag hade ångest för. I mitt fall gällde det jobb. Sedan började jag bena ut det. Ex: jag är rädd för att göra bort mig. För att bena ut det så fick jag specificera mer. Jag är rädd för att trycka på fel knapp. Jag är rädd för att alla ska skratta åt mig. Jag är rädd för att.. osv..

    Sedan drog jag ett streck och funderade på vad som var farligt med det och hur jag kunde bemöta den situationen om det skulle uppstå. Jo, ring upp kunden och säg att det har skett ett misstag, ursäkta dig och be om att få återkomma. Det är inget konstigt med det egentligen. Du kan säkert omvandla mina tips till din situation.

    Det var tips när det gäller den specifika typen av ångest. Annars handlar det om att möta sin ångest. Läs på om ångest och dess fysiska symtom. Träna på att andas genom näsan och med magen.

    Gå sedan till din bokade tid på Vc och be att få kontakt med kbt. Ev kombinera det med medicin.

    Jag vet att alkohol är dunder i stunden av ångest men min ångest har faktiskt blivit lättare att hantera sedan jag slutade dricka då jag fick tillfälle att klarsynt ta tjuren i hornen.

    Styrkekram och skriv gärna hur det går!

  • caizita78

    Jag e bara lite chockad över väntetiden, jag tog kontakt med sjukvården ganska nyss, är inte heller självmords benägen eller risk för att skada mig själv eller andra, dock fick jag en tid omgående. ..

    Depression är ju som vikken sjukdom som helst, dock tar det längre tid oftast innan Vi ringer till läkaren då det ibland kan kännas lite "pinsamt" Då vi äntligen tar oss i kragen o ringer ska vi vänta...

    Nää byt vård C e mitt råd

  • Liiz01
    caizita78 skrev 2014-10-31 10:17:01 följande:

    Jag e bara lite chockad över väntetiden, jag tog kontakt med sjukvården ganska nyss, är inte heller självmords benägen eller risk för att skada mig själv eller andra, dock fick jag en tid omgående. ..

    Depression är ju som vikken sjukdom som helst, dock tar det längre tid oftast innan Vi ringer till läkaren då det ibland kan kännas lite "pinsamt" Då vi äntligen tar oss i kragen o ringer ska vi vänta...

    Nää byt vård C e mitt råd


    Jag har privat Vc och jag fick ändå vänta en tid. Kommer inte ihåg exakt för det var ett par år sedan nu men en-två veckor kanske? Att bli ångestfri tar tid. Så i de flesta fall är det ingen idé att söka akut sjukvård.
Svar på tråden Minska ångest på egen hand