• Anonym (systeri)

    [ANONYMA TRÅDEN] Viktresan startar i november!

    Hej FL:are!

    Det finns otaliga "viktresetrådar" här på siten, känner dock att jag inte platsat riktigt i flera av dem. Många trådar saknar dessutom möjligheten att få vara anonym, vilket jag önskar vara.

    Min tanke med denna tråd är att alla är välkomna och ni har möjligheten att vara anonyma - inget krav såklart! :) Jag hade tänkt börja min viktresa 5 november. Ni kanske funderar varför just 5:e, en onsdag dessutom?! Jo, jag har tänkt köra igång med en tre dagars fasta, och vill gärna ha en period då jag är ledig från jobbet för att inte behöva oroa mig över huvudvärk, kass mage eller dylikt. Därför passar 5:e ypperligt för min del! Har dock tänkt börja lite smått med kostomlägg samt mer regelbunden träning före det.

    Varför ska jag gå ner i vikt? Jag var en gång mycket fastare och slankare i kroppen - men av vissa anledningar så tickade vågen uppåt och magen (och resten av kroppen) blev en deg. Magen blev inte mindre degig efter graviditet och förlossning heller för den delen (fast det var det värt!). Jag känner just nu att jag skulle behöva gå ner omkring 10 kilo. Har ingen exakt siffra på min vikt i dagsläget, får återkomma med det. Låg i alla fall senast jag vägde mig på gränsen till övervikt, enligt BMI-måttet i alla fall. Lite extra styrka i kroppen skulle också göra gott.

    Nåja, vad säger ni? Jag tänker som sagt köra igång på riktigt 5 november, börja med fasta i tre dagar (har köpt detta fastepaket från Bodystore: www.bodystore.com/3/sv/artiklar/3-dagars-fasta-eko) och sedan lägga om kosten mera. Kommer inte köra någon regelrätt diet, a la LCHF eller dylikt, men minska på kolhydraterna ska jag i alla fall göra.

    Alla är som sagt välkomna. Ni som vill köra strikta dieter, ni som behöver gå ner 5 kilo, 20 kilo, 50 kilo ... ja, alla! Och glöm inte att ni kan vara anonyma om ni så önskar! :)

    Hoppas vi ses framöver :)

  • Svar på tråden [ANONYMA TRÅDEN] Viktresan startar i november!
  • Anonym (Ella)

    Är gärna med! Måste komma i säng nu men skriver utförligare i morgon.

    Räkna in mig i alla fall!

  • Anonym (Johanna)

    Så kul! Jag har länge tänkt ta tag i vikten men det blir alltid att jag skjuter upp det till "imorgon".

    Jag tänkte räkna kalorier och äta mycket mindre kolhydrater. Men fasta låter inte alls för dumt så kanske kan prova på det. :)

    Imorgon väger jag mig och mäter kroppen så man ser bättre exakt hur mycket man går ner. För trött för det nu.

  • Anonym (systeri)

    Vad roligt att ni vill hänga med!

    Jag vägde mig idag, 63,3 kilo (159 cm lång). 54 kilo är mitt mål. Dessutom har jag ett par jeans som sitter väldigt tight på mig som jag gärna vill komma i, så får även ha byxorna som mål/måttstock

    Ska nog ta som vana att väga mig en gång i veckan, fredag får bli min vägningsdag framöver.

  • Anonym (Biggie)

    Jag vill gärna vara med och kör igång på måndag aktivt med diet mest för det är enklast att komma igång när jag jobbar mot om jag är hemma. Däremot så ska jag i helgen promenera oavsett väder minst 2 ggr/dag.

    Söndag är min vägdag för då kan jag inte gå utanför dieten och det är en lugn dag i mitt liv då jag inte behöver stressa iväg någonstans.

    Jag väger över 100 men vill inte säga exakt,,allt kommer loggföras på min blogg och allt jag äter sätts in på instagram

  • Anonym (systeri)

    Välkommen Biggie! Alla har vi olika mål, oavsett om man väger +100 kilo eller "bara" 60-65 kilo.

    Hoppas det blir lite mer aktivitet i denna tråd.. Jag ska i alla fall försöka vara så aktiv här som jag bara kan (emellan jobb och livet hemmavid med allt vad det nu innebär).

    Jag har gradvis börjat trappa ner lite på intaget av mat, förbereder kroppen lite inför fastan som jag ska köra igång på onsdag-fredag. Har även surfat runt en del på internet och läst på en del om hälsokost och proteindrinkar.

    Min tanke är gällande måltiderna (bortsett från min 3 dagars fasta) är följande:
    Frukost: Gröt
    Lunch: Proteinshake + frukt/bär/nötter/avokadoskiva/eller dylikt
    Middag: Normal middag med enda skillanden reducerat kaloriinnehåll
    Kvällsfika: Smoothie med mjölk, havregryn (eller halv "dos" proteinpulver) samt några frukt/bärbitar.

    Har även kikat lite på tabletter som ska öka fettförbränningen, vet dock inte om jag tror på det, men kan ju kanske vara värt ett försök.

    Promenerar två stycken 20 min promenader ca 5 gånger i veckan, utöver det ska jag försöka träna 30-60 min minst tre gånger i veckan.

  • Anonym (Fakir)

    Hej!

    Jag hoppar gärna här! När jag började i förra veckan på tisdag vägde jag 109, idag vägde jag 105. Helt sjukt! Jag går just nu på Fakirkost, vilket innebär inga kolhydrater alls! Det har varit enformigt, mycket ägg och bacon, men det är det värt. Jag är extremt sockerberoende och detta verkar vara en bra inkörsport för att trappa ner till vanlig LCHF.

  • Anonym (systeri)
    Anonym (Fakir) skrev 2014-11-03 00:16:35 följande:

    Hej!

    Jag hoppar gärna här! När jag började i förra veckan på tisdag vägde jag 109, idag vägde jag 105. Helt sjukt! Jag går just nu på Fakirkost, vilket innebär inga kolhydrater alls! Det har varit enformigt, mycket ägg och bacon, men det är det värt. Jag är extremt sockerberoende och detta verkar vara en bra inkörsport för att trappa ner till vanlig LCHF.


    Oj! Spännande diet! Har du enbart gjort kostförändringar eller ska du kombinera det med träning också?

    Imorgon ska jag börja med min 3 dagars fasta, har idag och igår trappat ner lite på mängden mat jag stoppar i mig, sedan följer tre dagar med enbart juicer och buljong.

    Hade gärna provat LCHF, men de gångerna jag testat så har jag mått så dåligt, så har inte klarat av att äta det under en längre tid. Dels beror det på att min mage inte klarar av allt fett. Nöjer mig med att reducera kolhydraterna och äta bra fetter och mer protein. Och bort bort bort med allt godis och fika! Det är min stora last!
  • Anonym (5-7kg)

    Byst 91
    Midja 77
    Stuss 97
    Lår 57
    159lång och 60kg
    Jag hänger på. Jag vill gå ner och få en fastare och mer muskulös kropp. Trivs inte riktigt med mig själv just nu. Min metod var att främst köra på träning, men jag har varit sjuk i ett par veckor och har kört mer eller mindre på en deff-diet. Har trots att jag inte tränat lyckats gå ner på de veckor jag varit sjuk.

  • LillaMolnet
    Anonym (systeri) skrev 2014-11-04 16:06:56 följande:
    Oj! Spännande diet! Har du enbart gjort kostförändringar eller ska du kombinera det med träning också?

    Imorgon ska jag börja med min 3 dagars fasta, har idag och igår trappat ner lite på mängden mat jag stoppar i mig, sedan följer tre dagar med enbart juicer och buljong.

    Hade gärna provat LCHF, men de gångerna jag testat så har jag mått så dåligt, så har inte klarat av att äta det under en längre tid. Dels beror det på att min mage inte klarar av allt fett. Nöjer mig med att reducera kolhydraterna och äta bra fetter och mer protein. Och bort bort bort med allt godis och fika! Det är min stora last!
    Nu i början är det mest för att få en nollställning inför somstrukturering i kosten. Det blir inte så mycket träning nu, när jag sedan fasar över till LCHF så kommer jag att börja träna successivt.

    Jag såg en dokumentär om juicefasta, Fat, Sick and nearly dead, på Netflix. Den var intressant och öppnade upp mina ögon för juicer. Jag kommer att äta strikt LCHF men jag kommer att börja dagen med en grön juice eller smoothie med gröna grönsaker med låga kolhydrater.

    Hur gör du med fastan? Kör du råsaftcentrifug?
  • Anonym (systeri)
    LillaMolnet skrev 2014-11-04 19:35:03 följande:
    Nu i början är det mest för att få en nollställning inför somstrukturering i kosten. Det blir inte så mycket träning nu, när jag sedan fasar över till LCHF så kommer jag att börja träna successivt.

    Jag såg en dokumentär om juicefasta, Fat, Sick and nearly dead, på Netflix. Den var intressant och öppnade upp mina ögon för juicer. Jag kommer att äta strikt LCHF men jag kommer att börja dagen med en grön juice eller smoothie med gröna grönsaker med låga kolhydrater.

    Hur gör du med fastan? Kör du råsaftcentrifug?

    Jag har köpt ett specifikt fastepaket från bodystore.se som sträcker sig tre dagar, länk finns i trådstarten. Känner mig för okunnig på "fasteområdet" för att testa på det på egen hand. Har dock kikat på en hel del böcker om fasta och detox, skulle nog vara kul att testa på det någon gång också. Men ska börja med dessa tre dagar, jag är en sådan person som behöver en kickstart. Svårt för mig att få den där tummen ur annars. Sedan känns det lättare att ha dessa tre dagar som ett första delmål mitt emellan jobb och hemmalivet/mammalivet. Dessutom letar vi större hus mitt i allt detta, så en kickstart känns bra och enkel i detta lilla kaos

  • Anonym (systeri)
    Anonym (5-7kg) skrev 2014-11-04 16:23:53 följande:

    Byst 91
    Midja 77
    Stuss 97
    Lår 57
    159lång och 60kg
    Jag hänger på. Jag vill gå ner och få en fastare och mer muskulös kropp. Trivs inte riktigt med mig själv just nu. Min metod var att främst köra på träning, men jag har varit sjuk i ett par veckor och har kört mer eller mindre på en deff-diet. Har trots att jag inte tränat lyckats gå ner på de veckor jag varit sjuk.


    Då är du och jag på nästan samma vikt. Har inte mätt mig än, får ta och gräva fram måttbandet. Är väl egentligen orolig över vad siffrorna kommer visa. Man är så van vid att ställa sig på vågen så siffrorna där berör en inte lika mycket.


     


    Välkommen hit förresten !

  • Anonym (5-7kg)
    Anonym (systeri) skrev 2014-11-05 00:07:46 följande:

    Då är du och jag på nästan samma vikt. Har inte mätt mig än, får ta och gräva fram måttbandet. Är väl egentligen orolig över vad siffrorna kommer visa. Man är så van vid att ställa sig på vågen så siffrorna där berör en inte lika mycket.


     


    Välkommen hit förresten !


    Tack försökte träna idag, men fick gå av efter 45 minuter. Jag är tydligen inte frisk än. Får köra lite lugn hemmaträning tills jag är helt bra igen.
    Jag trodde att mina siffror skulle vara värre än de faktiskt var. Midjemåttet trodde jag att det garanterat skulle vara över 84. Vem vet du kanske blir positivt överraskad.
  • Anonym (systeri)

    Kört igång med fastekuren idag. Inte  nådigt då vissa av dessa juicer inte alls är goda.. Nåja, bara att stå ut och hoppas på att detta ger med den kickstart jag önskar. Och tre dagar är ju inte så lång tid ändå. Trots att jag känner mig galet hungrig och önskar att jag kunde sätta tänderna i något annat än flytande så känner jag mig ändå pepp på dessa kommande dagar. :)

  • Anonym (Fakir)

    Hur har det gått med fastekuren? Hur ser planerna ut framöver?

    Jag pendlar nu 500 gr upp och ner. Jag föll igår och käkade en kaka. Kände mig då jäkla dålig! Men tar vi nya tag och fortsätter med lchf. Det verkar som jag äter för lite fett och för mycket protein, men nu ska jag göra det rätt.

    Hur går det för er andra?

  • Anonym (5-7kg)

    -1,2kg på lite mindre än en vecka. Har träningsförbud i minst en vecka till, men jag har inte så värst mycket aptit just nu ändå.

  • Anonym (systeri)

    Fastan gick inget vidare för min del. Höll ut det första dygnet, morgonen därpå kunde jag inte stå på benen. Var så fruktansvärt yr, huvudet höll på att sprängas och jag led av ett hemskt illamående. Att fasta i två dagar till kändes inte värt det. Hade gått ner två kilo efter ett dygns fasta, så jag vet inte riktigt om jag ska lita på det eller ej. Ny vikt kommer kommande fredag.

    Mina matvanor har dock varit i olag flera dagar. Verkar inte kunna få rätsida på något. Men tränat, det har jag då gjort! Klarar man inte stora steg får man ta babysteps

Svar på tråden [ANONYMA TRÅDEN] Viktresan startar i november!