• Kakan82

    Barn med Crohns

    Hej!

    Efterlyser föräldrar till barn med Crohns då min 7-åring precis fått denna diagnos.

    Jag behöver lite råd / tips / guidning i denna, för mig, nya värld. Vad har skola / fritids för skyldigheter? Vad har mitt barn för rättigheter?

    Vi kommer snart påbörja behandling med näringsdryck i 6 - 8 veckor, har förstått att detta förmodligen kommer bli en utmaning, några tips kring hur jag kan underlätta behandlingsperioden?

    Jag har nyss blivit medlem i mag- tarmförbundet men inte hunnit få någon info ifrån dom, så jag undrar om det finns någon bra blogg t ex, som handlar om små barn med Crohns?

    Hoppas jag kan få lite hjälp härigenom!

    Mvh, Kakan.

  • Svar på tråden Barn med Crohns
  • Pojkmamma2

    Hej! Mitt barn har de inte, men väl min kusin o tror Hon var i 8-10års åldern när hon fick diagnosen, dock hade hon även gluten så de överlappade varandra litegrann. Först kom celakidiagnosen o sen när inte problemen försvann trots glutenfri kost så kom chrons. Hon var riktigt dålig i ett år ungefär. Men som ja förstått de på min faster så fick hon börja med mediciner imor chrons o gjorde sin första nutritionsbehandling i 11-12års åldern. Den gick ganska bra men då va hon ku lite större. Men kol ihåg att de får äta genomskinliga saker o tex isglass, genomskinliga karameller osv. De lär dietisten berätta mer om. Men fråga dietisten om ditt barn kan få smaka alla olika smaker som finns antingen där hos henne el att ni få med er hem, så han kan smaka på dem o välja ut sina favoriter. Kan höra om min faster kan ta kontakt med dig hör på fl., tror hon har ett konto.

  • Pojkmamma2
    Kakan82 skrev 2014-10-30 23:06:09 följande:

    Hej!

    Efterlyser föräldrar till barn med Crohns då min 7-åring precis fått denna diagnos.

    Jag behöver lite råd / tips / guidning i denna, för mig, nya värld. Vad har skola / fritids för skyldigheter? Vad har mitt barn för rättigheter?

    Vi kommer snart påbörja behandling med näringsdryck i 6 - 8 veckor, har förstått att detta förmodligen kommer bli en utmaning, några tips kring hur jag kan underlätta behandlingsperioden?

    Jag har nyss blivit medlem i mag- tarmförbundet men inte hunnit få någon info ifrån dom, så jag undrar om det finns någon bra blogg t ex, som handlar om små barn med Crohns?

    Hoppas jag kan få lite hjälp härigenom!

    Mvh, Kakan.


    Kopiera texten o gör en tråd i föräldraskaps formuet o under kategorin "åkomma/sjukdom" så hittar nog fler tråden oxå ska du se :)
Svar på tråden Barn med Crohns