• JurgenMesser

    Bröderna Lejonhjärta byter namn - blir "Syskonen Lejonhjärta". PK Censur

    Nu har det tydligen hänt igen.

    Bröderna Lejonhjärta byter namn - blir "Syskonen Lejonhjärta"

    http://www.storkensnyheter.com/#!Brö...5-B57F92917BF3

    Filmen om Astrid Lindgrens älskade "Bröderna Lejonhjärta" byter i nyutgåva på DVD namn till "Syskonen Lejonhjärta" - Anledningen? - Ordet "Bröderna" anses vara för könsladdat. 

    - Vi lever i en Patriarkal könsmaktsordning där det manliga ständigt anses bättre än det kvinnliga. Ordet "bröder" är könsladdat och reflekterar de föråldrade strukturer som vi inte vill ha i ett öppet och tolerant Sverige. "Syskonen Lejonhjärta" är en könsneutral titel som speglar ett samhälle där alla har lika mycket värde. säger Paulette Rosas Hott, försäljningschef för program och licensiering på SVT. 

    Vad tycks om det här beslutet gott folk?  Finns det någon hejd på eländet.
  • Svar på tråden Bröderna Lejonhjärta byter namn - blir "Syskonen Lejonhjärta". PK Censur
  • Dissident

    Vafan, har jag äntrat Twilight Zone? Vilken jävla galenskap. Är ju inget fel på ordet bröder... de är ju bröder. Vad skall man säga, dessa feministmarxister är ju sinnessjuka. De verkar vilja beröva män all form av identitet och självkänsla. De hade knappast gjort samma sak på ett verket hetat "Systrarna X".

  • Grande Rock

    Källkritik?

    kan du hänvisa till en trovärdig källa istället för flashback?

    innan dess kommer jag inte kunna kommentera din topic


    Assumption is the mother of all Fuck-ups
  • Kerubmamman

    Ja, det var verkligen en bra källa. Drömmer Jag tipsar om att läsa övriga "artiklar" på sajten.


    Keruben lyser av intelligensens prakt - Giovanni Pico della Mirandola
  • Anonym (Kränkt kvinna enligt media)

    Jag som kvinna och "underlägsen' det manliga könet tycker detta är en såååån lättnad! Eller inte. Inget fel på bröderna lejonhjärta. Det har hetat det sen länge men det är först nu alla pk-fantaster ska angripa det. Usch. Bara en tidsfråga innan det anses kvinnoförnedrande att bära ett manligt namn. Snart ska alla heta Kim eftersom det är könsneutralt om personerna bakom detta utlöjliga beslut får bestämma.

  • Dissident

    Mm ja detta låter lite för galet för att vara sant. Det var dock hon som låg bakom att censurera Pippi Långstrump av liknande skäl.

  • Dissident

    Ah det är en plojsida, fan jag gick på det. Trodde världen hade blivit galen. Det har den i och för sig men inte så pass än.

  • Alexandre Nayle
    JurgenMesser skrev 2014-10-30 23:46:09 följande:
    Nu har det tydligen hänt igen.

    Bröderna Lejonhjärta byter namn - blir "Syskonen Lejonhjärta"

    http://www.storkensnyheter.com/#!Brö...5-B57F92917BF3

    Filmen om Astrid Lindgrens älskade "Bröderna Lejonhjärta" byter i nyutgåva på DVD namn till "Syskonen Lejonhjärta" - Anledningen? - Ordet "Bröderna" anses vara för könsladdat. 

    - Vi lever i en Patriarkal könsmaktsordning där det manliga ständigt anses bättre än det kvinnliga. Ordet "bröder" är könsladdat och reflekterar de föråldrade strukturer som vi inte vill ha i ett öppet och tolerant Sverige. "Syskonen Lejonhjärta" är en könsneutral titel som speglar ett samhälle där alla har lika mycket värde. säger Paulette Rosas Hott, försäljningschef för program och licensiering på SVT. 

    Vad tycks om det här beslutet gott folk?  Finns det någon hejd på eländet.
    Skitkul. Här är en till nyhet från samma källa:

    Man inser att han har en son - "Trodde han bara var nån som bodde här"

    Låter legitimt.


  • Anonym (kan hända)

    Det är visserligen ett skämt men det som skrämmer mig är att det skulle faktiskt inte förvåna mig om det hände på riktigt.

  • sjuttiofemman
    Grande Rock skrev 2014-10-31 00:13:00 följande:

    Källkritik?

    kan du hänvisa till en trovärdig källa istället för flashback?

    innan dess kommer jag inte kunna kommentera din topic


Svar på tråden Bröderna Lejonhjärta byter namn - blir "Syskonen Lejonhjärta". PK Censur